enter4u Startet 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2007 Da har jeg endelig kjøpt "ny" motor til Fram'en. 1979mod MD21a som har gått 2000 timer. Den har stått på en Polar 29 som gjorde max 8 knop med en 14" propell. På min BMC commander har jeg en propell som er 20X14 tommer og som fikk båten i nesten 11 knop i ferskvann. (Vridningen husker jeg ikke på propellen til MD'en) Er vel ikke noe vits i å prøve den nye ptopellen da vel? Skulle tro at min gamle er den beste? 20X14 høres jo voldsomt ut på snekke, men det tar ikke mange sekundene før den er oppe i max turtall. Eller skal jeg prøve en som har kitt større vridning? 20X15 f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) Hei, vi vet ikke hvilken utveksling du har på gearet, det betyr i svært stor grad hvilken størrelse du skal ha på prop. Med en MD21B og utveksling 1:1,93 på en Saga 7000 vekt. ca. 2t, med innhold, hadde jeg best utbytte av en propell på 15x10. Høres lite ut, men da hadde jeg fint turtall og motoren gikk lett. Kanskje 16x10 kan prøves, men jeg prøvde 16x11 og den ble for tung, motoren ble raskt for varmt. Motoren må gå lett, ikke ha for stort mottrykk og ikke bli for varm. Da skulle du ha et utgangspunkt, lykke til. mvh Haba Redigert 14.Oktober.2007 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Du må mulig se om du for denne i maks turtall hvis ikke mindre vridning,eller for høyt turtall på ikke full gass mere vridning.På vær tomme på vridning opp 200 omdreininger mindre og samme for vær tomme vridning ner 200 omdreininger mer.Sånn nogenlunde i hvertfall.Kommer nok en del tips etter hvert her MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
enter4u Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Hmm! Utvekslingen vet jeg ikke, men det er ei RB-kasse som står på. Fikk med en delemotor med Borg-Warner kasse også Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Du burde sette en litt tyngre propell for så justere ned turtallet på motoren. Dette for at motoren du har ikke er bygd for det turtallet de valgte. For å få en riktig fart på Framen ville jeg ha beregnet propell etter 3800 rpm. Hvis du velger en propell som er lett og stemmer med turtall som motoren har 4350rpm. mister du for mye fart ned til marsjfart. Jeg gjorde dette på min Polar 770 og mistet kun en knop på fullt videre gikk motoren på jevn temp. uansett turtall. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 En ting til. Motoren er sperret på 3600 o/min. Er en fordel på disse motorene har jeg hørt. Alu.topp og mye varme hører ikke sammen. 1.91-1 er utvekslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Tror du vil komme temmelig nær med 16x10 tommer. Haba Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Hmmm. Hørtes alvorlig lite ut. Har jo 20x14 montert med BMC'en jo Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Tror du vil komme temmelig nær med 16x10 tommer. Haba Her må jeg si meg enig, dette er nok så nær som en kan komme... Har gjort noen overslag og antar at båten veier 2000kg, motorern yter drøye 50hk ved 3600 o/min (turtall er låst her) så det er utgangspunktet.. Det anbefales 15 x 11 så de antatte 16 x 11 tror jeg er meget bra.... med mindre vekten eller andre parametere avviker betraktelig fra antagelsene som er gjort.. RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 8.75 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 11.5 kts Fuel: 3 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 9.6 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.0 in. Pitch: 10.9 in. Blades: 3 Cupped: No Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
enter4u Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 (redigert) Ok. En viktig opplysning her. Veide båten i våres med mobilkrana. Den veier 3 tonn nøyaktig med ca kvart dieseltank Og hvor kan jeg finne regnestykke for å finne rett propell??? Var på sidene til Sleipner, men fant ikke noe der..... Redigert 16.Oktober.2007 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Hvis båten er ren deplasement, veier 3000 kg, har en motor som yter et par og femti hk ved 3600 o/min, vannlinje på rundt 23 fot, reduksjon på 1,93 så anbefales det en 3 blads propell på 15x10.. eller en annen sammensetning av diameter x stigning.. Strengt tatt så skulle en ha hatt en helt annen utveksling på denne, opp mot 3 og en 19 x 15 propell.... men nå har en jo denne utvekslingen på 1,93 som ikke er optimal og dermed blir det et kompromiss RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 13.1 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 10.1 kts Fuel: 3 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 8.4 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.0 in. Pitch: 9.7 in. Blades: 3 Cupped: No Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency. PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 9.8 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
enter4u Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Hmmm. Også den Borg Warner-kassa som følger med har utveksling på 1,91-1. Hadde vært moro og visst utvekslingen på kassa til BMC'en. Kanskje noen her som vet det. Husker ikke hva kasse het heller. Skal sjekke det i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Studerte den Borg Warner kassa som følger med delemotoren. Den har utveksling på 2,1-1. Det er jo en hydraulisk kasse. Utvekslingen der er vel mere optimal for meg eller? Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Nei nei! du skal ikke sette på en tung propell for å få ned turtallet. Da får du for høy motortemperatur, og det er akkurat det som dreper denne motoren. Du skal ha en lett propell som gir deg maks turtall på ferielastet båt. Du får ikke mer eller mindre fart med lett eller tung propell på et fortrengerskrog. Pass på at motoren er driftsvarm før du belaster den skikkelig. Toppen på MD 21 har tendens til å vri seg ved tung belastning. Jeg hadde en Windy snekke med denne motoren. Jeg gikk en hel sommer med 30 % opptært propell og merket ingenting, verken på fart eller vibrasjoner. Jeg ble ganske paff når jeg slippet kan du si. Redigert 20.Oktober.2007 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 2,1 er en bedre utveksling for, i allefall bedre enn 1,93... programmet gir i allefall en akseptabel utveksling her... men jeg er usikker på hvor mye dette har å si for din båt... du har jo krefter i massevis, betydelig overmotorisert i grunnen for skorgfarten... Det viktigste er at propellen ikke blir for tung.. Skrogfarten oppnår du ved rundt 2300 o/min RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 13.1 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 10.1 kts Fuel: 3 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 13 SAE hp ( 9.8 kW) @ 2300 RPM Cruising Speed: 6.4 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.8 in. Pitch: 10.6 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 11.6 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
enter4u Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Sydvesten.....jeg er imponert:-) Men 3 us gallon phr. er det ved 3600 o/min? Har blitt anbefalt å sette inn Borg Warner kassa framfor en RB-kasse. Er du enig? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 3 gallon er ved maks på 3600 o/min, jeg har korrigert effektkurven for 21 motoren og tatt ut maks effekt ved 3600 o/min som da litt over 50hk i følge Volvo Penta sin hjemmeisde.. 3 gallon er vel rundt 10-11 liter i timen vil jeg tro sånn på øyemålet (1 us galloon er 3,78 liter) Dette vil nok stemme sånn tålelig bra, men frobruket er jo rimelig høyt... det en en liter pr. nm som ikke er lite på en slik lett og liten båt.. men om en ser på skrogfarten som er 6,4 knop så snakker vi rundt 4 liter... muligens noe mindre siden den minste her er 1 gallon i programmet... Når det gjelder gearkasser så skal ikke jeg uttale meg om dette siden jeg ikke kjenner noen av de, men utfra utvekslingen så hadde jeg vel gått for BW kassen... men tror ikke dette vil spiller noen stro rolle Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
enter4u Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Jeg har 200 liters dieseltank. Så forbruket spiller ingen rolle. Tror neppe at BMC'en er noe rimeligere i drift. hehe Ellers...takk skal du ha for hjelpen. Kommer tilbake med bilder og mere info senere. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Løfter denne litt jeg. Har ei MS3-kasse på hånda med en utveksling som er 2,93:1. Er det mere kurant mon tro? Kan noen forklare meg forskjellen på MS3, BW og RB-kasse??? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Lek med tall: http://www.area51.no/calc/propcalc.php Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 WOOOW! Så kult Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 MS3-kassene franske eller???? Har skjønt at dem er mekaniske, men er interressert i å vite hvor dem er produsert. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.