Jump to content

Åssen propell til min nye md21a?


enter4u

Recommended Posts

Da har jeg endelig kjøpt "ny" motor til Fram'en. 1979mod MD21a som har gått 2000 timer. Den har stått på en Polar 29 som gjorde max 8 knop med en 14" propell. :rolleyes:

På min BMC commander har jeg en propell som er 20X14 tommer og som fikk båten i nesten 11 knop i ferskvann. (Vridningen husker jeg ikke på propellen til MD'en) Er vel ikke noe vits i å prøve den nye ptopellen da vel? Skulle tro at min gamle er den beste?

20X14 høres jo voldsomt ut på snekke, men det tar ikke mange sekundene før den er oppe i max turtall. Eller skal jeg prøve en som har kitt større vridning? 20X15 f.eks?

Link to post

:smiley:

Hei, vi vet ikke hvilken utveksling du har på gearet, det betyr i svært stor grad hvilken størrelse du skal ha på prop.

Med en MD21B og utveksling 1:1,93 på en Saga 7000 vekt. ca. 2t, med innhold, hadde jeg best utbytte av en propell på 15x10. Høres lite ut, men da hadde jeg fint turtall og motoren gikk lett. Kanskje 16x10 kan prøves, men jeg prøvde 16x11 og den ble for tung, motoren ble raskt for varmt. Motoren må gå lett, ikke ha for stort mottrykk og ikke bli for varm.

Da skulle du ha et utgangspunkt, lykke til.

 

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Du må mulig se om du for denne i maks turtall hvis ikke mindre vridning,eller for høyt turtall på ikke full gass mere vridning.På vær tomme på vridning opp 200 omdreininger mindre og samme for vær tomme vridning ner 200 omdreininger mer.Sånn nogenlunde i hvertfall.Kommer nok en del tips etter hvert her :cool: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Du burde sette en litt tyngre propell for så justere ned turtallet på motoren. Dette for at motoren du har ikke er bygd for det turtallet de valgte. For å få en riktig fart på Framen ville jeg ha beregnet propell etter 3800 rpm.

Hvis du velger en propell som er lett og stemmer med turtall som motoren har 4350rpm. mister du for mye fart ned til marsjfart.

Jeg gjorde dette på min Polar 770 og mistet kun en knop på fullt videre gikk motoren på jevn temp. uansett turtall.

Link to post
Tror du vil komme temmelig nær med 16x10 tommer.

 

Haba

Her må jeg si meg enig, dette er nok så nær som en kan komme...

 

Har gjort noen overslag og antar at båten veier 2000kg, motorern yter drøye 50hk ved 3600 o/min (turtall er låst her) så det er utgangspunktet.. Det anbefales 15 x 11 så de antatte 16 x 11 tror jeg er meget bra.... med mindre vekten eller andre parametere avviker betraktelig fra antagelsene som er gjort..

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 8.75 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 11.5 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 9.6 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.0 in. Pitch: 10.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvis båten er ren deplasement, veier 3000 kg, har en motor som yter et par og femti hk ved 3600 o/min, vannlinje på rundt 23 fot, reduksjon på 1,93 så anbefales det en 3 blads propell på 15x10.. eller en annen sammensetning av diameter x stigning.. Strengt tatt så skulle en ha hatt en helt annen utveksling på denne, opp mot 3 og en 19 x 15 propell.... men nå har en jo denne utvekslingen på 1,93 som ikke er optimal og dermed blir det et kompromiss

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 13.1 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 10.1 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 29 SAE hp ( 21.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 8.4 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.0 in. Pitch: 9.7 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 9.8

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nei nei! du skal ikke sette på en tung propell for å få ned turtallet. Da får du for høy motortemperatur, og det er akkurat det som dreper denne motoren. Du skal ha en lett propell som gir deg maks turtall på ferielastet båt. Du får ikke mer eller mindre fart med lett eller tung propell på et fortrengerskrog. Pass på at motoren er driftsvarm før du belaster den skikkelig. Toppen på MD 21 har tendens til å vri seg ved tung belastning.

 

Jeg hadde en Windy snekke med denne motoren. Jeg gikk en hel sommer med 30 % opptært propell og merket ingenting, verken på fart eller vibrasjoner. Jeg ble ganske paff når jeg slippet kan du si.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post

2,1 er en bedre utveksling for, i allefall bedre enn 1,93... programmet gir i allefall en akseptabel utveksling her... men jeg er usikker på hvor mye dette har å si for din båt... du har jo krefter i massevis, betydelig overmotorisert i grunnen for skorgfarten... Det viktigste er at propellen ikke blir for tung.. Skrogfarten oppnår du ved rundt 2300 o/min

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 13.1 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 50.4 SAE hp ( 37.6 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 10.1 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 13 SAE hp ( 9.8 kW) @ 2300 RPM

Cruising Speed: 6.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.8 in. Pitch: 10.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 11.6

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

3 gallon er ved maks på 3600 o/min, jeg har korrigert effektkurven for 21 motoren og tatt ut maks effekt ved 3600 o/min som da litt over 50hk i følge Volvo Penta sin hjemmeisde.. 3 gallon er vel rundt 10-11 liter i timen vil jeg tro sånn på øyemålet (1 us galloon er 3,78 liter)

 

Dette vil nok stemme sånn tålelig bra, men frobruket er jo rimelig høyt... det en en liter pr. nm som ikke er lite på en slik lett og liten båt.. men om en ser på skrogfarten som er 6,4 knop så snakker vi rundt 4 liter... muligens noe mindre siden den minste her er 1 gallon i programmet...

 

Når det gjelder gearkasser så skal ikke jeg uttale meg om dette siden jeg ikke kjenner noen av de, men utfra utvekslingen så hadde jeg vel gått for BW kassen... men tror ikke dette vil spiller noen stro rolle

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...