Jump to content

Motorens effekt. Jeg trenger hjelp!


27 knop

Recommended Posts

Dreiemomentet oppstår i motoren når stempelkraften virker på veivakselen (kraft x arm). Dette gir i utgangspunktet et ujevnt dreiemoment, men ved hjelp av svinghjulet (og evt. flere sylindere) får vi et ganske jevnt utgående dreiemoment fra veivakselen. I gearet blir dreiemomentet endret. Her er det tannkreftene og radius på tannhjulene som utgjør kraft x arm. For alle gear gjelder den enkle regelen at dreiemomentet endres omvendt proporsjonalt med turtallet. Altså: gearer vi ned i forholdet 1:2, får vi dobbelt så stort dreiemoment.

Dersom to motorer har samme effekt, men ved forskjellige turtall, vil den med høyest turtall ha mindre dreiemoment på veivakselen. Men for å få samme turtall på propellen, må den geares ned mer. Da blir momentet på propellakselen det samme i begge tilfelle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...