NilsPils Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Dreiemomentet oppstår i motoren når stempelkraften virker på veivakselen (kraft x arm). Dette gir i utgangspunktet et ujevnt dreiemoment, men ved hjelp av svinghjulet (og evt. flere sylindere) får vi et ganske jevnt utgående dreiemoment fra veivakselen. I gearet blir dreiemomentet endret. Her er det tannkreftene og radius på tannhjulene som utgjør kraft x arm. For alle gear gjelder den enkle regelen at dreiemomentet endres omvendt proporsjonalt med turtallet. Altså: gearer vi ned i forholdet 1:2, får vi dobbelt så stort dreiemoment. Dersom to motorer har samme effekt, men ved forskjellige turtall, vil den med høyest turtall ha mindre dreiemoment på veivakselen. Men for å få samme turtall på propellen, må den geares ned mer. Da blir momentet på propellakselen det samme i begge tilfelle. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
27 knop Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Er tydelig tjukk i hue som ikke forstår dette, men hva mener du med nedgiring i forholdet 1:2, har det med reduksjonsforhold mellom propell og turtall og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.