Larspo Startet 14.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2007 Jeg har tre drev jeg må pakke om (bytte simringer/tetning) siden det lekker litt vann inn i drevet. Har tidligere byttet simring rundt girvelger på et 280 drev, og dette er identisk med 290, men husker jeg strevde litt med å få den hel på plass. I tillegg på 290 DP sitter det to simringer mellom ytre/indre aksel og ytre aksel og hus. Alle disse 3 simringene når jeg utenfra. Er det bare å "rive" de ut og "panke" nye på plass? Flere tetninger å ta hensyn til som jeg ikke har tenkt på? Vet at en mulig feilkilde til vannintregning kan være mellom flensen av øvre og nedre hus, men er vel skjelden denne blir lekk av seg selv når det har vært tett i 20 år. Samtidig via oljepinne, påfyllingshull og dreneringshull. Trykktesting av drev har jeg alltid vært litt skeptisk til. Da det ikke er olja som lekker ut, men vann som lekker inn, så virker det missvisende å trykkteste innenfra. Noen som har erfaringer med dette? Evt. tips vedrørende dette (med/uten olje?, vannbad?) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Det er vel ikke rare trykket et drev blir testet med, vil tro at det er under 1 bar. Man setter trykk på drevet og stenger av tilførsel av trykk. Så følger med på om trykket faller, faller ikke trykket så er drevet tett. Kan noe lekke ut så kan det også lekke inn. På båtene jeg jobber på til sjøss så er det helt vanlig å trykkteste alt som skal være tett. Tanker, kjølere, propellhylser, propellhubber, toppdeksler, motorblokker osv. Du kan helt sikkert sette litt lufttrykk på drevet, mister du trykk så kan du sprute på zalovann med en dusjflaske (Sprute-Jiff-Flaske) for å finne lekkasjen. Det bli såpebobler der hvor lekkaskjen er. Se i hvert fall manualen slik at du ikke bruker for høyt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Chanty Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Har gjort dette på mine drev (290 dp) og det er tettinga rundt girvelgeren og på propellakslingene. Du må av med huset til aklingene og da er det ganske kurant å skifte disse. Jeg pleier å ha litt tettestoff på når jeg setter huset på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Du kan helt sikkert sette litt lufttrykk på drevet, mister du trykk så kan du sprute på zalovann med en dusjflaske (Sprute-Jiff-Flaske) for å finne lekkasjen. Det bli såpebobler der hvor lekkaskjen er.Se i hvert fall manualen slik at du ikke bruker for høyt trykk. Tror ikke det står noe i manualen ang. dette, i hvertfall ikke den jeg har. Mener å ha hørt før at det holder med 0,2 til 0,3 bar. Er i hvertfall rundt der det brukes på eks. septikktanker. Det er like greitt med et lavt trykk, tar bare lengre tid å "monitorere" om du får et trykkfall. Nå husker ikke jeg "sprengskissa" helt i hodet, men mener det er flere tetninger langs akslene. En for å holde olja inne, og en for å holde vannet ute (tar jeg helt feil nå???). I så tilfelle, så vil den ene pakningen holde tett utenfra og inn, mens den andre innenfra og ut. Derfor er jeg litt kritisk til dette. Det er også vanlig når det er vannlekasje inn i drevet, at olja aldri kommer ut, men at totale mengde inne i drevet blir høyere. Først når dette blir varmt, så vil dette kunne trykke så høyt at det eks. kommer ut i knutebelgen via simring der. Men en trykktesting vil kanskje likevell kunne brukes. Er det da en forutsetning at eks. drevet er tomt for olje? Wisj: Trenger desverre litt mer detaljer ang. prosessen. Simring rundt girvelger er jeg kjent med (om du ikke har noen racer tips å få denne inn uten å ødelegge den. Å ta av huset til akslingene, er dette bare de 2 store umbraco skruene i fronten under sinkanoden? Hva slags tettemiddel bruker du? Har tidligere brutk VP Sealing Compond (mener den het det). En vit masse som ikke stivner som skal brukes på flens mellom undervannshus og girhus. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Det ligger en manual for 280/290 service i dokumentarkivet, på side 124 finner du fremgangsmåte for trykk og vacuumtesting av drevet ditt. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Bømlafjord Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Alle disse 3 simringene når jeg utenfra. Er det bare å "rive" de ut og "panke" nye på plass? Ikkje prøv og skift desse tetningene uten å demontere akslingene! Dette er en grei jobb og det er kun å løyse to skruer under zinken (moment:40 nm), trekke ut hele huset for så å trekke akslingene ut av huset. Det sitter også to o-ringer der som kan vere greit å skifte med det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Denne reperasjonsmanualen har jeg ikke sett og var egentlig akkurat det jeg var ute etter. Som Leidulf sier, så blir også drevet vakumtestet og bekrefter litt av påstandene mine over at det av og til bare lekker den ene veien. Takk Leidulf. Nimbus: Har kikket litt i reperasjonsmanualen. Er det slik at jeg slipper å ta av undervannshuset for å demontere pakkboksen rundt akselen? Eg. bare løsne de to skruene og så bruke en glidehammer eller tilsvarende for å få denne til å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Nimbus: Er det slik at jeg slipper å ta av undervannshuset for å demontere pakkboksen rundt akselen? Eg. bare løsne de to skruene og så bruke en glidehammer eller tilsvarende for å få denne til å løsne. Stemmer det, kun dei to unbrako-skruene. Pakkboksen sitter på eit styre der som kan vere litt trangt, eg brukte ein kniv og dunket den forsiktigt med ein hammer i delingen der. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Jeg pakket om et 280 drev for noen få år siden som er likt oppbygd som ditt 290 og jeg brukte samme metode som Nimbus. Jeg slo et kraftig skruejern mellom undervannshuset og lagerhuset til propell akslingen. Legger ved et bilde som viser drevet etter montering av aksling. Lager huset er tydelig i bildet da dette ikke er lakket med svart prop-o-drev. (noe dårlig kvalitet på bildene dessverre.) Jeg skiftet total 4 simmerringer, en på girskifter, 1 på inngående aksel og 2 stk på prop aksel. Det står en hver vei, en som holder vannet ute og en som holder olja på plass. Den på gear shifter er dobbeltvirkende med to fjærer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Larspo Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Jeg pakket om et 280 drev for noen få år siden som er likt oppbygd som ditt 290 og jeg brukte samme metode som Nimbus. Suverent med litt illustrasjoner, suger til meg det som er av tips. Men det er en vesentlig forskjell på 280 drev og 290 DUOPROP som jeg skal gjøre dette på ganger 3. Her er det 2 aksler i hverandre, og en simring (eller fler) mellom akslene, samt en simring (eller fler) mellom ytre aksel og pakkboks. Er det slik at jeg får begge akslene ut ved å demontere bare pakkboksen? Hvordan får jeg så i tilfelle innre og ytre aksel fra hverandre slik at jeg får byttet simringer mellom disse også. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Der melder jeg pass Larspo, så ikke at du hadde DP. Jeg har kun skrudd på SP drev. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bømlafjord Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Er det slik at jeg får begge akslene ut ved å demontere bare pakkboksen? Hvordan får jeg så i tilfelle innre og ytre aksel fra hverandre slik at jeg får byttet simringer mellom disse også. Du får da ut begge akslingene ja. Etter at pakkboksen er av trekker du av den ytre tykke akslingen, eg er litt usikker på om den indre tynne akslingen da vil følge med, men den trenger ikkje følge med ut. Så er det kun å skifte 2 simmeringer i den yttre akslingen og 2 simmeringer i pakkboksen + o-ringer. I boka er det vist mykje spesialverktøy for denne jobben, men det går greit uten, bruk noen røyr med samme diameter som simmeringer for å få desse på plass og bruk tape på prissmer og gjenger for å ikkje skade simmeringer når du trer yttre aksling over indre aksling. Ikkje så lett å forklare, men dette er ein rask og enkel jobb der det meste forklarer seg selv når du begynner å skru. Mener å huske at det er 2 simmeringer på hver aksling. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Høres lovende ut. Takker for tipset med tape på gjengene, har hatt problemer her tidligere og dette var bare for enkelt til å være genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.