Jump to content

Friskluftsfläkt i motorrummet?


ebonita

Recommended Posts

Anses det som nödvändigt / självklart att man skall ha friskluftsfläkt i (diesel)maskinrummet . Skall det i så fall vara en sugande eller tryckande fläkt? Finns det några CE krav?

 

Min gamla båt (med blå skylt) hade ingen fläkt, men den jag har nu har två stycken.

 

:crazy:

 

 

Best effekt får du ved å benytte en sugende vifte plassert nærmest mulig motorrommet :yesnod:

Link to post
Yanmar opplyser fra serviceavdelingen at temperaturforkjellen mellom temperatur i motorrom og utetemperatur ikke bør være mer enn 20 grader. For å oppnå dette monterer noen båtprodusenter kraftige vifter som starter ved start av motor og som trekker luft ut av motorrommet.

 

 

Ved motormonteringer på yrkesbåt beregner vi alltid viften slik at man får et overtrykk i motorrommet, i tillegg så plasserer vi en nøyaktig beregnet utlufting på motsatt side av motorommet. Dette fører til rett temperatur i motorrom, og til en mere effektiv motor.

 

Når det gjelder hva Yanmar sier og hva Yanmar godkjenner så er dette kun ett utspill uten rot i virkeligheten...... :yesnod: Bare se hvordan de tillater Viknes å montere motorene sine :eek: Tenker da på disse kassene som de bygger rundt motorene sine. Synes synd på disse motorene gitt :nonod:

Link to post

Det er rimelig klart at det ikke er noe generelt krav til ekstra vifte i motorrommet på en lystbåt med dieselmotor. :smiley:

At motoren må få tilstrekkelig med luft er minst like klart.

Det klarer de aller fleste utmerket uten vifte. :smiley:

Hva temperatur angår er det gjerne dynamoen som lider mest ved høy omgivelsestemperatur, det er likevel ikke vanlig at omgivelsestemperatur gir problemer.

Når Motoren kasses inn, som f.eks. Viknes gjør på noen modeller eller som Saga og mange andre gjør på alle modeller så behøver ikke det by på problemer. :crazy:

Hvis konstruktøren er litt bevist, kan en motor som kasses inn få vel så god kjøling fra omgivelsene som en motor som har mere luft omkring seg.

Det handler bare om hvordan luften "dirigeres" før den når luftinntaket til motoren.

Ellers gjelder det samme for alle instalasjoner, luftinntak i skrog og eventuell kasse må ha tilstrekkelig areal.

 

Økt luftrykk vil naturligvis være gunstig for en motor, men ved en god installasjon kan nok fort vinningen gå opp i spinningen ved en vifteinstallasjon. :nono:

 

Snakker naturligvis ikke om installasjon i f.eks en hurtigbåt med to store MTUer.... eller hva de nå har.... :smiley:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Yanmar opplyser fra serviceavdelingen at temperaturforkjellen mellom temperatur i motorrom og utetemperatur ikke bør være mer enn 20 grader. For å oppnå dette monterer noen båtprodusenter kraftige vifter som starter ved start av motor og som trekker luft ut av motorrommet.

 

Hvordan i svarte granskauen får disse Yanmarene "Puste" :nonod:

Hvis man monterer vifter som suger luften ut av motorrommet, vil ikke en diesel da få stoore problemer med å gå uten å sote og med effekten i behold ? :nonod:

Satt forøvrig å regnet litt på mitt eget tilfelle: Jeg forutsetter at jeg skal blåse luften Inn i motor rommet og helst med overtrykk. Jeg har en motor med 5,95 liters motorvolum som går på 2200rpm på marsj. Det vil si at jeg har behov for 5.95 liter X 2200 = 13090 liter pr. minutt, minimum.

Pr time vil dette da bli 785400 liter, eller 785 kubikmeter med luft. For å skape litt overtrykk vil jeg da gjerne ha en kapasitet på 1000 kubikk pr. time !

 

Det vil sikker gi en fin effekt, men du verden for noen turbiner jeg må kjøpe :crazy:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Min tidigare Nimbus hade som sagt ingen fläkt, min nuvarande Princess har två.

 

Jag hade flera år på Nimbusen och nu på Princessen temperaturövervakning av motorinsugningsluften. En digital temeperaturmätare från Clas Olson. Lite även en form av brandindikator ungefär som man har på flygplan.

 

I både Nimbusen och Princessen ligger motortemperaturen vid insugningsfiltret kring 45 grader vid 15 grader omgivningstemperatur. Lite högt kanske, men det verkar i alla fall inte om om den påverkas i någon större utsträckning av om jag har motorrumsfläktarna till eller från på Princessen.

Link to post
Synes synd på disse motorene gitt :nonod:

 

Amen, tiltredes, Yes og just precis.

 

Særlig i seilbåter syndes det voldsomt.

En stakkars liten diesel pakket inn i isolasjon som må finne luft der den best kan.

I båten min illuderte to små 32 mm. slanger luftinntak.

Etter å ha lest heftet jeg refererte til ovenfor, ble det bygget 150x150 mm. kanal for tilluft og likedan for fraluft.

Diger vifte. Starter automatisk når motoren startes.

Det blåser kuling i maskinrommet. Fra maskina og bakover.

Link to post
Hvordan i svarte granskauen får disse Yanmarene "Puste" :nonod:

Hvis man monterer vifter som suger luften ut av motorrommet, vil ikke en diesel da få stoore problemer med å gå uten å sote og med effekten i behold ? :nonod:

Satt forøvrig å regnet litt på mitt eget tilfelle: Jeg forutsetter at jeg skal blåse luften Inn i motor rommet og helst med overtrykk. Jeg har en motor med 5,95 liters motorvolum som går på 2200rpm på marsj. Det vil si at jeg har behov for 5.95 liter X 2200 = 13090 liter pr. minutt, minimum.

Pr time vil dette da bli 785400 liter, eller 785 kubikmeter med luft. For å skape litt overtrykk vil jeg da gjerne ha en kapasitet på 1000 kubikk pr. time !

 

Det vil sikker gi en fin effekt, men du verden for noen turbiner jeg må kjøpe :crazy:

 

Siste vifta jeg monterte leverte ca 10000 kubikkmeter :yesnod: i timen, dette på en båt med 1 stk hovedmotor og to mindre hjelpemotorer. Denne var litt i største laget,så vi monterte denne med en justerbar viftestyring. :cheers:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Min tidigare Nimbus hade som sagt ingen fläkt, min nuvarande Princess har två.

 

Jeg har sett gjennom ISO normene, men finner ingen krav til vifte i båter med dieselmotor, kun for båter med bensinmotor. Videre tror jeg viftene i de Engelske båtene er evakueringsvifter for gass, slik som brukes i bensinbåter. (lufte ut gass for å minske eksplosjonsfare ved oppstart), I nyere båter er det opptil flere vifter med slanger både nede og oppe i motorrommet. Jeg mener dette er evakueringsvifter. du kan jo sjekke om de suger eller blåser.

Det er kanskje mulig å sette på en elektrisk vender som styres av motorene. Evakuerer før oppstart og blåser inn kald luft når de går. Vi fraråde deg å lage overtrykk når motorene ikke går, for da kan du presse gass og lukt inn i salongen.

I denne båten mener jeg det var seks eller åtte vifter hvor halvparten tar ut luft oppe under taket og resten har slanger som går ned under motorene. en av viftene kan en se oppe til høyre. Men se også hvor godt eksosen er varmeisolert.

Det siste bilde er fra en proffbåt, her er også eksosen isolert så det har tydelighvis betydning.

Jeg vet de kaver en del med dette, for hvis eksosen ikke er riktig dimmensjonert så blir eksostrykket for høyt. Derfor er er det kanskje best å tenke seg om før man isolerer, for varm eksos tar større plass, og trykket kan bli for høyt.

img_1973.jpg

img_1127.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Nei dem kjøper man. Et sett for fritidsbåt inneholder vel ca 25 standarder og koster unifær 15 000 kr.

I innlegg til vortex påpekes det at motorene bruker mye luft, og dette er helt riktig. Mange båter har for lite areal på de passive inntakene. Mener dette også står omtalt i Iso normene,men jeg leser ikke så nøye det jeg ikke arbeider med til daglig.

Det er verdt å merke seg at tilskuddsluft via vifter virker, for når motoren går så suger denne også.

Hvis jeg har montert et dynamo med 150 -200 ampere ladestrøm i en seilbåt, så hjelper det ganske mye med en temperaturstyrt kjølevifte. Noen kunder kommenterer at motorene har flere hester etter at den store dynamoen er montert. Dette er jo fordi tillegsluft hjelper i et lite motorrom. Man merker mest økning på motorer med lite effektreserve. Liten motor i forhold til båtens størrelse.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Jeg vet de kaver en del med dette, for hvis eksosen ikke er riktig dimmensjonert så blir eksostrykket for høyt. Derfor er er det kanskje best å tenke seg om før man isolerer, for varm eksos tar større plass, og trykket kan bli for høyt.

 

Bare litt forsiktig i svingen der. Slike rør kan lyse hyggelig mørkerødt når motoren går normalfart, og lyset i motorrommet ikke er på. Den lille tassen av en motor Hulda har, er en av dem. Da jeg la inn vannkjølt eksos nærmere motoren, sank motorromstemperaturen med 20 grader.

 

Men dette handlet om luft inn/ut. Hulda har i planleggingen vifte som skal blåse inn i motorrommet. Når det blir helisolert, vil det bli for lite tilluft. Jeg tenker ikke særlig på luft ut.

Link to post
Bare litt forsiktig i svingen der. Slike rør kan lyse hyggelig mørkerødt når motoren går normalfart, og lyset i motorrommet ikke er på. Den lille tassen av en motor Hulda har, er en av dem. Da jeg la inn vannkjølt eksos nærmere motoren, sank motorromstemperaturen med 20 grader.

 

Men dette handlet om luft inn/ut. Hulda har i planleggingen vifte som skal blåse inn i motorrommet. Når det blir helisolert, vil det bli for lite tilluft. Jeg tenker ikke særlig på luft ut.

 

Jeg er enig med du i det hulda. Men dette er også beskrevet i kravene. Krav til kjøling av eksos. Blant annet er det krav om vannkjølt eksosturbinhus nettop på grunn av dette. Alt som skjer etter dette er på grunn av kravene mulig å isolere. (Temparaturen er ikke høyere enn en god varmebestandig lakk bare blir litt misfarget.

Har man en feil justert motor eller feil i dyser etc, vil temperaturen stige, og derfor brukes også eksostemperatursensorer. Det spares også i proffbransjen, derfor bygges mange båter med færre sensorer til frustrasjon for mange motormenn. Før hadde man sensor for hver sylinder, før og etter eksosturbin.

Har du for høyt trykk i eksosen vil også eksostemperaturen stige fordi forbrenningen blir dårligere, og dette trykket kan man enkelt kontrollere med en vannsøyle. Hvis du ser på bildene, så er dimmensjonene på rørene ganske stor, dette er fordi varme gasser tar mer plass enn kalde gasser.

Jeg vil tro du har enten en feil kontruksjon eller en motorfeil hvis det lyser i motorrommet.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Hei.

Etter at jeg fulstendigt isolerte motorrommet i vinter/vår var jeg spent på om det kommer nok luft inn til motorene, noe som det viste seg å være.

det neste som var spennendes å sjekke var tempraturen i motorrommet.

I bakkant av motoor var max temp aldrig over 25 grader og i fremmkant var den oppe i 44 g.

Jeg har ikke gjort noe for å unngå at varmen skulle bli slik den ble, men etter det jeg erfarer er jo dette fine forhold for motorene.

Det at temp i bakkant bare var 25 grader er spess fint for den luften som går inn i turoen.

Var bare en kommentar.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post

Dette er bra informasjon Catano, for det viser at K verdien (isolasjonsverdi) mot omgivelsene ved ideelle forhold ikke er et så stort problem. Varmen stiger som kjent opp og K-verdien som følge av isolering trenger nødvendighvis ikke å være negativ hvis man får ut varmen samtidig som man får inn nok luft til motoren. Motorene har sin forbrenning med en faktor for fremdriftdenergi og varme enegi. Hvis man med litt tankevirksomhet benytter naturlovene får man et godt resultat. En kombinasjon av nok lufttilførsel og eksportering av varme til friluft hjelper.

Man kan til og med regne ut varmeutviklingen fra motorene ved å benytte mengde tilført drivstoff for hver båttype.

Jeg er egentlig amatør på dette området, men jeg må av og til løse slike problemer fordi jeg lager ladesystemer til seilbåter som skal på jordomseiling, og disse båtene reiser som regel der hvor det er varmt.

Link to post

Det er ikke helt riktig dette med kun vannkjølte turbinhus heller. En turbo er en varmekraftmaskin. Jo høyere difftemp, dess bedre. Volvo har på en del motorer ikke vannkjølte, men isolerte turbohus. De kommer nok opp i lav glødevarme.

 

Temperaturen i motorrommet til Hulda har vært oppe i 48 grader på det varmeste, målt på den varmeste plassen som er rett over motoren.

 

Ellers skal mottrykket fra eksosen være riktig. Det betyr at den på en firetakter ikke skal være for høy. Skal man spikke enda litt til, skal den heller ikke være for lav, litt avhengig av hvordan eksosgangen er.

Link to post

Det verkar ju som om det är mer än jag som kör omkring med 45 grader i motorrummet. Har för mig att Volvo specificerar sina motorer vid 25 grader, så det innebär att man inte får ut riktigt full effekt. Är man osäker om man behöver forcera tilluften till motorrummet med en fläkt kan man ju prova att öppna motorluckan när man kör med max effekt och se om det ger någon påtaglig effektökning. Eftersom mina elfläktar inte sänker temperaturen något nämnvärt är det dock frågan hur stora fläktar som behövs för att få ner temperaturen. Kanske effekten försvinner den vägen i stället? Och dom väsnas lite oxå.

 

Annars är det väl som OlePetter skriver kanske mest generatorn som skulle vara i behov av någon extra kylluft.

Link to post

Denne båten har en toppfart på ca 90 knop i Florida, men gjør i ovekant av 100 her i Stavanger.

Båten eies av en kjenning som også arbeider i båtbransjen med god kunnskap om motorer etc. Han hevder at den lave temperaturen sammenlignet med Florida er årsaken til at motorene yter mer og at båten derfor kan ha større propeller. Jeg tror ikke det er så lett å teste båten med åpne motorluker akkurat i dette tilfellet.

img_2056.jpg

Link to post
Det verkar ju som om det är mer än jag som kör omkring med 45 grader i motorrummet. Har för mig att Volvo specificerar sina motorer vid 25 grader, så det innebär att man inte får ut riktigt full effekt. Är man osäker om man behöver forcera tilluften till motorrummet med en fläkt kan man ju prova att öppna motorluckan när man kör med max effekt och se om det ger någon påtaglig effektökning. Eftersom mina elfläktar inte sänker temperaturen något nämnvärt är det dock frågan hur stora fläktar som behövs för att få ner temperaturen. Kanske effekten försvinner den vägen i stället? Och dom väsnas lite oxå.

 

Annars är det väl som OlePetter skriver kanske mest generatorn som skulle vara i behov av någon extra kylluft.

 

Det at de spesifiserer ved 25 grader C, er nok at en eller annen standard forlanger det. Den betraktningen du har vedr. effekttap kan nok være korrekt. Kald luft inneholder mer oksygen, flere molekyler, og relativ utvidelse blir større samtidig som forbrenningen blir bedre. Det å kjøre med luken oppe som en test, er også et godt mål. Prøv også å kjøre motoren på litt hurtig tomgang med luken igjen og prøv så å løfte luken. En bekjent av meg skulle ha service på en motor. Han lot den varme seg litt opp på hurtig tomgang, mens motoren gikk prøvde han å løfte luka. Han fikk ikke rikket lokket før han hadde slått av motoren.

 

Har du motor med intercooler, så vil kanskje dette med tillufttemperaturen for motoren ha noe mindre betydning. Den vil jo bli påvirket av kjølevannstemperaturen som et tilleggsmoment.

 

Dynamoen ser på kjølig luft som positivt. Jeg fikk brudd i ladingen den gangen jeg var oppe i over 60 grader i motorrommet. Da temperaturen ble senket, kom ladingen tilbake.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...