Jump to content

Startproblemer Mercruiser 3,0 140 hk


morgull

Recommended Posts

Hei. Har en Mercruiser 3,0 140 hk fra 1980. Byttet ny starter på den i juli måned. Har fungert helt fint å starte etter det. Har tatt den på land nå og skulle kjøre gjennom den med ferskvann idag og konservere den. Motoren vi imidlertid ikke starte..

Er ingen ekspert, men det høres ikke ut som at starteren slår inn.. Det kommer en slags vinelyd når jeg prøver å starte. Motren går ikke rundt.

Iom at starteren er ny så er det vel rart om det skulle være noe med den? Er det noen som har gode råd her?

Hilsen Morten :confused:

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Det høres ut som den ikke går i innslag.

Hvis motoren er gammel og starteren ny, hvem har montert starteren ? Har du hørt noen ulyder ved site start ?

Du kan jo ta den ut og testkjøre den. Tannhjulet skal bevege seg fremover når du setter på strømmen. (+ og -, og så styrestrøm)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Starteren ble montert av AB Marine, autorisert verksted. Vet ikke helt hva du mener med site start? Når jeg har startet den tidligere så har den startet lett og ikke hatt noen ulyder etter det jeg har hørt.. Skal ta en sjekk på selve starteren og se om tannhjulet beveger seg fremover som du nevner. Starteren sitter ganske lavt på motoren. Motoren står i en 16 fots båt. Det var en gang i sommer hvor det viste seg å være endel vann i motor rommet etter nedbør. Nådde ikke opp til motoren, men vi kjørte litt før vi oppdaget det. Muligens at det kan ha sprutet vann opp på starteren når det har gått litt fort i bølgene og den har satt seg litt pga dette.. Får sjekke opp imorgen

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Hvis det er samme startertype som på V8/7.4 kan det - hvis det er vann i motorbrønnen i løpet av sesongen og dette når svinghjulet under start/drift - komme sjøvann på akselen der starterdrevet går frem i inngrep og i såfall blir det rustdannelser på akslen der drevet skal gli frem og hindre dette ved start.

 

da skjer akkurat det du beskriver.

 

eneste måten å får ordnet dette er vel å ta ut starteren om man ikke komme rtil med noe spray fra egnet vinkel.

Link to post

Bendixdrevet (innslagstannhjulet) er festet til "ei vugge" som drar drevet frem i posisjon på startkransen ved hjelp av en elektromagnet. Denne elektromagneten fungerer også som rele som forsyner strøm til elektromotoren som driver starteren rundt men først etter at innslaget er på plass i startkransen. Om innslaget sitter fast vil heller ikke rele få kontakt og dermed vil ikke startmotoren dra rundt.

Jeg tror ikke det er noe galt med selve starteren men at innslaget ikke treffer startkransen pga en brukket bolt på innfestningen av starter. Alternativt er det ikke flere tenner igjen på innslaget/kransen.

Link to post

Har fått sjekket opp ang boltene idag. Det stemmer som Jorg-1 nevner. Den ene bolten er brukket.. Starteren sitter dermed løst og når nok ikke frem til startkransen på motoren. Bolten ser helt ny ut og ble sikkert byttet av verkstedet når det ble satt inn ny starter. Det ser kronglete ut å skru av starter og prøve å få ut den knukkne bolten.. Er dette noe jeg burde kunne reklamere på iom at starteren ble byttet i sommer. En ny bolt burde vel klare å holde de kreftene som det blir ifb med start av motoren?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
  • 2 uker senere...

Disse boltene må ikke strammes for hardt. Vi hadde samme problemet med en 3.0 sist sommer. Heldigvis hadde eieren fått bytta starter på verksted så de tok hele ansvaret og ordna ryddig opp etter seg (takk til HK motorservice i Kristiansand).

 

Har du derimot bytta starteren selv skal det nok mye til før noen vil gi deg noe tilbake i form av garanti..

(Edit : så at det var gjort på verksted.. lønner seg å lese alt før man svarer ja.)

 

Verkstedet bør fixe dette for deg, uten diskusjon.

 

Er nokså vanskelig å komme til å få ut en knekt bolt under der så du må nok antakeligvis ut med motoren.

 

Lykke til

Redigert av bmhe (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post

Har akkurat vært på verkstedet med båt og motor. Jeg trodde bolten hadde knukket, men det viste seg at den heldigvis bare hadde løsnet.. Begge boltene som holder starteren fast hadde løsnet. Verkstedet strammet boltene og nå er alt ok igjen. Motoren starter som bare det. Det er kronglete å komme til under motoren, så det hadde nok vært vanskelig å få strammet de godt nok. Veldig godt fornøyd med verkstedet. De ytet god service.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...