Jump to content

Volvo bildeler = Volvo Penta deler?

Rune B.

Recommended Posts

Skal kjøpe nytt kamakseldrev og rotorakseldrev for registerremen. Har en volvo penta aq145a og kamakseldrevet her til tilsvarende bilmotor koster orginalt ca 500kr og på volo penta forhandleren skal de ha over 1500kr- Da jeg kjøpte veivdrevet sist sesong på VP forhandleren fikk jeg beskjed at volvo bil drev ikke var de samme, men da jeg fikk drevet stod det bare volvo på det og ikke volvo penta som det pleier på disse innpakningene. Jeg kan ikke se noe fysisk forskjell på drevene fra bilversonen så er det noen som vet om det er noe forskjell? Er det annet stål eller legeringer??

Har brukt registerremstrammer fra skf med dårlig resultat. er det bedre med volvo orginal eller er det kun penta deler som holder her??

Regner med at Penta varianten er rustfrie, og at dette er årsaken til prisforskjellen. Det samme gjelder nok strammeren. Så om du vil ha det like bra som originalt må du nok til med Penta deler. Hvis det ikke er så nøye, så vil sikkert bildeler fungere i mange år det også....

Jeg skal til å skifte motor om en stund,og den nye har ikke rustfrie drev til registerreima. Kan ikke si at det bekymrer meg så veldig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Har brukt registerremstrammer fra skf med dårlig resultat. er det bedre med volvo orginal eller er det kun penta deler som holder her??

Hei!

Strammehjulet til registerreima er det lurt å bruke den orginale rustfrie VP. Litt søl fra sjøvannsfilteret eller en liten liten lekkasje et eller annet sted, så er faren for at kamreima kan ryke p.g.a fastrustet strammehjul.

Jeg må inrømme at på min motor (AQ 151A, ikke helt ulik din) bruker jeg et uorginalt strammehjul, men jeg er ekstremt nøye med unngå søling av saltvann. Jeg fikk uling i lageret på det orginale derfor byttet jeg. Byttet også sirkulasjonspumpa/vannpumpa med en "bilmodell". Er litt skeptisk på kvaliteten på noen av de ny-produserte VP forbruksdelene.

Ang. drevene bør du måle nøyaktig for å se om de er like de som er for bilmodell. Jeg har renset og lakket opp (ikke lakk på tennene) alle drevene på min motor. De var i hvertfall ikke rustfrie. Kan ikke tenke meg at VP har endret på legeringen siden. Du kan sikkert få tak i rustfrie/alu. hos diverse "tuning sjapper" i Sverige

Lykke til med bytting av "hjul"

Mvh

Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...