Haba Startet 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2007 Har en gasskasse som er nærmest selvlysende blå. Den har stått skjult, men tenker å flytte den til en ny plass hvor den vil bli godt synlig. Båten er hvit og den skarpe blåfargen passer ikke inn. Kan jeg på noen brukbar måte lakkere/male ABS-plast så fargen sitter, hvordan går jeg i tilfelle fram ? hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Før du lakkerer må du bruke grunning til plast,mulig vann slipe litt føst også.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Vil anbefale at du enten bruker interiørlakk for vinyl (fås på sprayboks, til skaiseter etc.), eller billakk tilsatt mykemiddel. Vanlig lakk blir for hard til bruk på plast, og vil flasse over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Jasså....Grunne...med plastgrunning (plast er ikke plast, det er masse forskjellige råstoff her) Jeg vet bare at skal du Lime mot ABS-plast, ja da har du et problem grunnet overflatespenningen i ABS-plast(preller av som vann på Gåsa) Er det noe annerledes med maling/lakk da ? Redigert 17.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hasla 26 Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg bare ga mitt tips jeg att en skal grunne plast før en lakkerer,ellers så preller dette ta.Sikkert mange måter og gjøre dette på alle hver sin mening .Og helt korekt mange typer plast.Ikke alle svar er korekte men noe og noe her så blir dette bra. Ellers så går det bra? Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
VannTro Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Ellers går det bra Skal man lime ABS-plast brukes det som regel et rent løsemiddel slik at plasten smelter og "sveises". Dette brukes som regel ved skjøting av avløpsrør. Ellers kan det benyttes "Corana-treatment", dette er en brenning av overflaten med acetylengass. Det finnes også kjemisk overflatebehandling. Vel dette ble litt avsporing fra maling/lakk, men bare for å ilustrere at ABS er noe dritt når det kommer til overflatespenning... Ps. Det finnes foresten en MS polymer som limer ABS-plast helt fortreffelig, men om noen lurer kan de jo sende en PM Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Haba Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Heisan. Takker alle for svar, men betyr dette egentlig at det ikke er mulig å male på ABS-plast, malinga sitter ikke pga av "feit" overflate, hva med håse i overflata med sandpapir ? Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Veldig mange utvendige bil-deler er laget i ABS plast, og dermed også lakkert. Puss bare ned overflaten, og hør med malerforretningen om egnet grunning og maling/lakk. Til liming av ABS må man bruke et lim som er egnet til ABS plast(husker ikke navnet), og dette er ikke noe problem! Jobber til daglig i plastbransjen... sjekk ut www.nyplast.no Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Haba Svart 8.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Hei. Syntes ikke jeg fikk så gode råd i malerforetningen. Skulle bare vaske godt over og male med en akrylmaling, kanske det er OK, men ABS-plast er feit så jeg er i tvil. Kan noen oppgi navn og eller merke på grunning samt lakk eller maling. Takker. Haba Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Plastlakk fra biltema virker men den er kun i grå eller sort. 36-622 eller 36-621 Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Puss over med 240 papir.Kjøp plastoflex primer.lakker så over med billakk.Akryl.Dette er smme oppskrift som vi bruker på plast deler til lastebiler,støtfangere etc.Har aldri fått klage på det.men er jo ikke gått og vite her inne.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.