Regina III Startet 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2007 (redigert) Jeg planlegger montasje av en Dickinson Alaska dieselovn med varmesløyfe (coil). Jeg tenker sirkulasjonspumpe og defrostere på bad og i kabiner. Men hvor store defrostere kan ovnens varmesløyfe drive? Er det noen som vet hvor mye varme som kan trekkes ut til radiatorer? (Watt eller Btu), eller vet hvorvidt dette er en vellykket løsning i praktisk bruk? Redigert 17.Oktober.2007 av pascal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Anbefaler silencio innfellbar defroster på bad og kabiner da disse bruker minst strøm. Forøvrig kan jeg ingenting om dickinson-ovner. Redigert 17.Oktober.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hei Eg har ein Dickinson Newport. Forhandlaren, i Nederland, solgte ikkje varesløyfene fordi det berre førte til misnøgde kundar. Ifølge han så kan ein i høgda få nok til eit tørkeskap, om dette står i nærleiken. Alternativt så kan ein få laga eit eksosrøyr som er "røyr i røyr", med vatnet i mellom. Då vil ein få ein større prosent av varmen overført til vatn. Dette vart gjort i sjarkar i Nordnorge tidlegare. Om du har plass så gå for ein om med namnet 4T. Den minste er 30*30*60. Dei er laga i Danmark. Dei har ikkje heimesida, men kommuniserer per brev, telefon og faks. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg kjenner en fyr med Dickinson og vannbåren varme. Dette er en 52 foter, med fire lugarer, med hvert sitt bad og dusj. Den båten har 9 radiatorer av forskjellig størrelse rundt i hele båten, og det gir kjempegod varme, men den ovnen gir 14 kw på fullt eller noe sånt. Det lar seg imidlertid ikke å kjøre den på noe annet enn lavest effekt, hvis ikke koker vannet. Har selv vurdert en mindre modell i min båt da jeg også har vannbåren varme, men jeg har også vannvarmer bak i hekken og elektrisk 220v kolbe. Jeg tror dette er et flott system, men vannbåren varme er komplisert og hvis man ikke monterer på riktig måte blir det ikke noe vellykket resultat. I den 52 foteren er samtlige radiatorerer skikkelig gjennomvarme, selv med ovnen på lavest effekt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Kjenner ikke Dickinson men regner med den ikke avviker så mye fra Glembring og der regner en at ca 2/3 av effekten havner i varmesløyfen. Det gjorde at jeg ikke bestilte ovn med vannsløyfe rett og slett fordi jeg ikke helt så hvordan jeg kunne bli kvitt så mye vannbåren varme. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gullfisk Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Står i manualen på side 19 at den kan varme en tank på 10-15 gal. http://www.dickinsonmarine.com/shop5/Manua...aManual2007.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg venter i disse dager et forsendelse fra Glemring. jeg har bestillt en fullisolert med vannsløyfe. i denne går ca 90% i vannsløyfa! Jeg er ikke redd for å bli kvitt varmen, den skal tross alt ta for seg varmtvann, og varme i hele båten . Glemring har også en termostat som regulerer ned effekten helt ned til min, hvis inngående vann er for varmt. Så hvis disse er ganske like i oppbygging, ville jeg vært redd for å bli kvitt varmen på min. Skal bli spennede å se hvordan det vil funke :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Regina III Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Takk for gode innspill! Det virker ganske klart at har man varmesløyfe innmontert i denne type ovner, må en også sørge for at varmen ledes bort og benyttes. Ikke ulogisk, ellers vil vannet i røret naturligvis koke. Dickinson benytter en liten sløyfe, bare en drøy halv tørn og får dermed ut det som trenges for å holde varme i varmtvannet, men heller ikke mer. Jeg synes det vil bli vel mye rigging, med shuntventil (skal jo fortsatt varme vann fra motor under gange) og sirkulasjonspumpe (bereder ligger lavere enn ovn). Hadde jeg enda fått litt varme på bad ++ kunne det gått an. Glembring på den annen side har en skikkelig coil med 7 tørn og avgir 2/3 av effekten til vann (90% hvis isolert), ideelt for anlegg basert på radiatorer. Jeg ser de bruker hele 22 mm. rørdimensjon i sløyfe og radiatorer. Jeg tror jeg dropper hele varmesløfa, og benytter ovnen til stabil kosevarme, med vindu i ovnen til å se på flammene. Varmen fordeler seg naturlig godt rundt i båten, god varme i salong og på bro og noe mindre i sovekabiner som ligger lavere. Helt ok. Jeg tror jeg kan finne på noe lurt med vifter for å lure litt varm luft inn på bad. Ellers har jeg godt med varmepumper og strøm, når jeg vil slå på det. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Hei! Vil bare nevne at jeg har benyttet meg av samme prinsippet som dette med varmespiral i ovn. Jeg hadde tidligere en Pyro (har forøvrig Pyro idag også) hvor jeg hadde varmespiralen på utsiden av ovnen. Jeg viklet ca.20 tørn med 10mm kobberrør rundt røykrøret like over ovnen og hadde en liten ekspansjonstank og Jabsco sirkulasjonspumpe i kretsen som gikk ned i dørken og sørget for gulvvarme. Dette fungerte aldeses utmerket, men ovnen måtte brenne en god stund før jeg fikk effekt av varmen. Antall tørn og diameter på kobberspiralen kan reguleres etter hvor mye en henger på av varmeforbruk. (Varmvann, radiatorer etc). Det er selvfølgelig av stor viktighet at man starter den lille pumpen når dette skal brukes. Dette glemte jeg en gang, men resulterte bare i at det boblet i ekspansjonstanken som hadde trykklokk. Spiralen rundt røret var skjult av et ditto stålrør som var tredd over rørene. Litt Reodor Felgen dette, men det funket og jeg fikk distribuert varmen fram i lugaren som normalt var vanskelig å varme opp, da nivået på lugaren var under der ovnen sto plassert! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Jeg ringte Maritim og skulle avbestille sløyfa, men fikk da høre at ovnen var bestilt med 2 1/2 tørn sløyfe, ikke bare 1/2. Det blir noe ganske annet. Litt ca. regning tyder på at med så pass sløyfe vil jeg få ut akkurat det som er behovet å føre forover. Så da blir det rørlegging (slangelegging) alikevel! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 En ting til som du får til Dickinson, er en luft/luft varmeveksler til røykrøret. Har en slik på min Newport, som sender varmluft til akterkabin og forpigg. Virker overraskende bra hos meg i hvertfall. Blir spennende å høre hvordan det fungerer med varmesløyfa du får. Må det være gjennomstrømming av vann i den når du fyrer, eller tåler den å være tom(utilkoblet)? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Tom varmesløyfe blir ødelagt ved fyring, så hvis en først har den, må den også brukes! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.