Jump to content

Kan jeg sy om storseilet? (+trenger noen andre tips til oppussing)

Rune Braadland

Recommended Posts

1. Da jeg kjøpte båten min, var storseilet relativt nytt(ca 2 år). Seilet funker bra, men det føles for stort!

Problemet er at seilet er så høyt at bommen kommer i konflikt med sprayhooden, og dermed forsvinner noe av vitsen med denne.

Det jeg lurer på, er om jeg bør få en seilmaker til å"korte inn" seilet så jeg får bommen høyere opp.

Eventuelle andre løsninger?

2. Cockpiten ser ut til å være malt med noe dårlige greier som nå flasser av. Er det nedsliping og deretter topcoat som duger for å få en fin og varig overflate?

3. Må få tredd diverse kabler til VHF og lanterner gjennom masta. Topp og bunn er poppa fast. Kan jeg bare bore ut disse og poppe fast på nytt etter at jobben er gjort?

4. Forige eier har laget noe mikk-makk av noe som funker som lazy-jacks... Dette ser stygt ut og funker bare delvis. Tips til forbedring/forandring? Storseilet er fullspilet.

5. Hva funker som akterstagstramming? Nå er det trinse på hver vaier som jeg strammer manuelt med et tau ned til rekka. Funker jo, men er ikke særlig praktisk, proft eller pent. Hva funker uten at det innebærer altfor mye penger?

Båten er en Belle 25 fra det glade 70-tall og sees her i godt selskap med større artsfrender!

Tips mottas med stor takk!imgp1308.jpg

Redigert av Rune Braadland (see edit history)

1. Da jeg kjøpte båten min, var storseilet relativt nytt(ca 2 år). Seilet funker bra, men det føles for stort!

Problemet er at seilet er så høyt at bommen kommer i konflikt med sprayhooden, og dermed forsvinner noe av vitsen med denne.

Det jeg lurer på, er om jeg bør få en seilmaker til å"korte inn" seilet så jeg får bommen høyere opp.

Eventuelle andre løsninger?

Dette vil en seilmaker orden lett. Ta mål som viser hvor mye du må korte av storseilet.2. Cockpiten ser ut til å være malt med noe dårlige greier som nå flasser av. Er det nedsliping og deretter topcoat som duger for å få en fin og varig overflate?

"Ta en prat med en (kompetent) fargehandler. Å male med 2-komponet kangi et bra resultat, men en må ta hensyn grunnarbeid og temperatur

3. Må få tredd diverse kabler til VHF og lanterner gjennom masta. Topp og bunn er poppa fast. Kan jeg bare bore ut disse og poppe fast på nytt etter at jobben er gjort?

Snakk med seilmakeren, de har god greie på slikt, kanskje du for låne poptang dersom du må poppe.4. Forige eier har laget noe mikk-makk av noe som funker som lazy-jacks... Dette ser stygt ut og funker bare delvis. Tips til forbedring/forandring? Storseilet er fullspilet.

Trenger du lazy-jacks på et såpass lite seil - tenk litt på det.5. Hva funker som akterstagstramming? Nå er det trinse på hver vaier som jeg strammer manuelt med et tau ned til rekka. Funker jo, men er ikke særlig praktisk, proft eller pent. Hva funker uten at det innebærer altfor mye penger?

Går ut fra du har dobble akterstag som strammes med en hanfottalje. Dette er en ok måte å stramme på. Alternativet kan være å skifte til enkelt akterstag med en mekanisk strammer, men det koster og det er vel ikke noe funksjonelt å tjene på det,Båten er en Belle 25 fra det glade 70-tall og sees her i godt selskap med større artsfrender!

Fin liten båt - lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...