Jump to content

Hund i båt..

Anonym

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i den situasjonen at jeg har tenkt til å anskaffe skipshund.

I den anledning er det en spesiell rase jeg er svak for, men jeg er usikker på hvor godt de egner seg i båt.

Rasen er Staffordshire Bull Terrier, en hund som sjelden er over 20kg tung, og ca 40cm høy.

Er det noen her som har erfaring med en slik ombord i båt?

Foreløpig kan det se ut som om det blir en på meg før jul..

Kan ikke se noen problem med det. Selv hadde jeg hund ( retriver ) ombord i 10 år. Vær tålmodig og legg opp til korte distanser til å begynne med hvis hund ikke er sjøsterk. Ta det rolig og tilvenn hunden i båt fra den er liten. Et tips, gå til innkjøp av en skikkelig støvsuger av god kvalitet. Disse holder 1 - 2 uker mellom hver lading. Lykke til.

Er ikke denne beslektet med Amerikansk staffordshireterrier (Amstaff) som er forbudt i Norge? :eek: :eek: :eek:

Det er helt korrekt, de er nært beslektet.

Faktisk er Amstaff fremavlet fra Staffordshire Bull Terrier.

Staffordshire Bull Terrier er snille hunder som er glad i mennesker, og barn!

Men de er ofte relativt hissige mot ukjente hunder, og er veldig dominante ovenfor fremmede dyr.

I england kalles de også nannydog, rett og slett fordi de er så utrolig flinke med barn.

For å vise et litt mer nyansert bilde kan du jo ta en titt her:

http://www.freewebs.com/teamstaffb/valpnr3.htm

OG ikke minst, se den nydelige skapningen fra samme side:

100_2002.JPG

Den hunden er nok veldig fin å ha i båten , jeg har selv en boston terrier og en engelsk bulldog samt at jeg har hatt en fransk bulldog , eneste hunden av disse som ikke er en ideell båthund er den engelske bamsen

Har 2 venner som har slik hund du tenker å kjøpe og det er nok et veldig smart valg for deg som bor i båt , korthåret , røyter lite , lettdressert og snill og passe stor.

Den hunden er nok veldig fin å ha i båten , jeg har selv en boston terrier og en engelsk bulldog samt at jeg har hatt en fransk bulldog , eneste hunden av disse som ikke er en ideell båthund er den engelske bamsen

Har 2 venner som har slik hund du tenker å kjøpe og det er nok et veldig smart valg for deg som bor i båt , korthåret , røyter lite , lettdressert og snill og passe stor.

Det med korthåret og lite røyting er noe jeg setter høyt på kravspecs, passe stor er den jo og, og ikke minst er jo dette utrolig snille hunder, at de er lettdressert gjør heller ikke noe :)

Jeg har en del kjennskap til rasen fra før, men har aldri hørt om noen som har en som skipshund, og er derfor spent på hvordan de passer ombord..

Jeg er allerede i kontakt med et par oppdrettere om hund, men jeg stiller ganske så strenge krav til utseende, så vi får se hvordan det blir.

Jeg venter til jeg finner den hunden som har rett utseende i forhold til hva jeg ønsker. Hvit hund er selvsagt utelukket, mye pga at de ser ganske mye slemmere ut i hvitt enn andre farger etter mitt syn.

Kan ikke se noen problem med det. Selv hadde jeg hund ( retriver ) ombord i 10 år. Vær tålmodig og legg opp til korte distanser til å begynne med hvis hund ikke er sjøsterk. Ta det rolig og tilvenn hunden i båt fra den er liten. Et tips, gå til innkjøp av en skikkelig støvsuger av god kvalitet. Disse holder 1 - 2 uker mellom hver lading. Lykke til.

Takk for gode tips, en skikkelig støvsuger er snart på vei uansett om det blir hund nå eller ikke.. Men jeg tror ikke jeg gidder å ha en sånn oppladbar, har jo stort sett tilgang på landstrøm titt og ofte.

En venn av meg hadde en Napoleansk Mastiff som også skal være veldig snill med barn. Under ett bursdagsselskap bet den helt umotivert to av gjestene, barn rundt 7 år.

Fatter ikke hvordan noen tør å ha slike hunder. Vel kan de være snille med mennesker, men det er ikke noe moro når de spiser opp hunden til naboen.

Beste hund i båt mener jeg en en liten, intelligent hund som liker vann, puddel f.eks.

Staffordshire Bull Terrier er det noe sånt som noen hundre tusen av.

I england er de veldig populære, og de er faktisk ikke på noen av bittstatistikkene engang, på tross av at de ofte brukes som barnevakt..

Vet du hvilken rase som biter flest unger? Nettopp, Golden Retriever (også veldig snille hunder!)

At hunden bet umotivert stiller jeg meg sterkt tvilende til, jeg vil heller påstå at det tilnærmet 100% sikkert var mennesker som ikke klarte å tolke signalene hunden ga fra seg om at den var ukomfortabel med settingen, følger ikke mennesker med kan det da utløse en situasjon der hunden biter.

Puddel er vel også hunder som gjerne biter unger, jeg husker godt en episode der ei jente i nabolaget mitt ble bitt av en puddel, skader ble det også.

Det er helt korrekt, de er nært beslektet.

Faktisk er Amstaff fremavlet fra Staffordshire Bull Terrier.

Staffordshire Bull Terrier er snille hunder som er glad i mennesker, og barn!

Men de er ofte relativt hissige mot ukjente hunder, og er veldig dominante ovenfor fremmede dyr.

I england kalles de også nannydog, rett og slett fordi de er så utrolig flinke med barn.

Du har rett i det meste av det du sier , men du nevner at den kan være relativt hissig og dominant mot andre hunder. Det kan absolutt skape uønskede konfrontasjoner med andre hundeeiere. Tror sikkert de kan passe som skipshund, men jeg tror jeg ville ha valgt en annen rase. Ellers lykke til med ditt valg.

Du har rett i det meste av det du sier , men du nevner at den kan være relativt hissig og dominant mot andre hunder. Det kan absolutt skape uønskede konfrontasjoner med andre hundeeiere. Tror sikkert de kan passe som skipshund, men jeg tror jeg ville ha valgt en annen rase. Ellers lykke til med ditt valg.

Ja, den kan skape uønskede konfrontasjoner, og derfor er jeg også innstilt på å alltid ha min hund i bånd.

Å slippe en løs hund bort til en som går i bånd er jo som kjent direkte ulurt.

Forøvrig ser jeg det som viktig å sosialisere hunden tidlig, for å på den måten sørge for at den går best mulig overens med andre hunder.

Det er jo fint at folk er forskjellige, og velger forskjellig.

For min del er dette en hund som er stor nok til at den går an å ha, samtidig som den ikke er for stor til å ha i båt.

(Jeg kan ikke ha noen veskehund)

Samtidig liker den å bruke kroppen, noe jeg ser på som veldig viktig, da jeg vil ha en hund som også er turkamerat både til sjøs, i skauen, og på fjellet.

Jeg har vurdert mye frem og tilbake, og kommet til at dette er den rasen som passer meg best, da den både har utseendet og egenskapene jeg anser som viktigst.

tilnærmet 100% sikkert var mennesker som ikke klarte å tolke signalene hunden ga fra seg om at den var ukomfortabel med settingen

Det dreide det seg om barn i 7års alderen.

Nå jeg nevnte puddel var det i i forhold til emnet, Hund i båt. Selvsagt kan små hunder også bite, men det har ikke samme konsekvenser som nå en stor hund biter.

Puddel er vel også hunder som gjerne biter unger, jeg husker godt en episode der ei jente i nabolaget mitt ble bitt av en puddel, skader ble det også.

DET er den eneste rasen jeg aldri skal ha! Naboen hadden en slik eneste bikkja som noen gang har bit meg.

Men denne der i mot er HELT snill! :smash::lol: Fungerer helt fint i båten.

Ok, måtte bare finne noen bilder... :lol:

Her er minste dattera mi. På bildet var hun ikke året engang. Hun skulle absolutt ha det samme som Petter (skipshunden) så de deler matskålen hans. :lol::lol::lol:

p_og_v.jpg

Og her er katten, Sylvester (til moder'n) og Petter. To gode venner. Katten leter over hele huset etter Petter når vi har dratt. :lol:

2_gode_venner.jpg

Jeg håper jeg slipper å møte en skipshund som vil ete andre hunder i uthavna. Slikt blir det bråk av. Men puddel....? Gneldrebikkje spør du meg. Det finnes vel noe midt i mellom. Jeg har vurdert en Soft Coated Terrier. Den skal være en super skips og familiehund. Også røyter den ikke.

Hundene blir som du lærer dem eller ting som er viktigere sosialesering er viktig om du skal ha en gneldre hund eller ikke.Og ha han med overalt i førsten bare ett råd.Hilsen en ivrig hunde eier med ærfaring MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

hvilken hund er det? (rase)

Hvis det var min du lurte på så er det en Australsk terrier. Kjempe fine hunder. Avletfrem for å ta skadedyr og passe på unger. :smiley:

Hundene blir som du lærer dem eller ting som er viktigere sosialesering er viktig om du skal ha en gneldre hund eller ikke.Og ha han med overalt i førsten bare ett råd.Hilsen en ivrig hunde eier med ærfaring MvhBjørn :sailing:

Det er sant. Terrier kan jo være noe gneldrete, men jeg har vært på vår hund fra dag en og nå bjeffer han bare når han ikke får bli med. :lol: Han hater å sitte alene i bilen!

Fin hund du har Roy! Liker den hovmodige stilen!!! :wink::lol:

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...