Jump to content

Hamilton jet?


Ingar

Recommended Posts

Hvis båt, motor OG vannjet er tilpasset hverandre, KAN det være et bra kjøp (avhengig av tilstand, båttype, utstyr osv.)

Den største feilen som gjøres, er sannsynligvis tilpasningen av selve vannjetten. (Hammilton er et meget bra merke!) Kurvene for motor og vannjet (samt båtfart / vekt) må stemme overens! En båt med vannjett har større manøverbarhet under fart, og på full fart er den mere økonomisk en tilsvarende drev/outboard. På lavere fart, er den imidlertid ikke såå økonomisk, og på manouvrering på svært lav fart, skal du vite hva du gjør for å overgå agregat / ror. Stoppedistansen er dramatisk mye kortere enn for agregat.

Noe av det som har gitt vannjet et dårlig ry, er undermotorisering og feil valg av skovler!

 

Forhandler / importør av Hammilton vil kunne gi skikkelig svar på dette (tilpassning).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Stoppedistansen er dramatisk mye kortere enn for agregat.

Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. :smash:
Link to post

Takk Marwin!

 

Dette er en båt fra en anerkjent USA produsent så da regner jeg med at motor og aggregat er tilpasset.... :smash:

OK, men Hammilton er produsert "down under"

 

Vanligste feil som gjøres er å skifte fra bensin til dieselmotor, uten å endre skovler OG passe på øket effekt i h.h.t. øket VEKT på båten. Turtallene stemmer IKKE overens, og jetten har pumpekarakteristikk (kvadratisk), så da MÅ det nye beregninger til! Dessuten er det ikke uvanlig å sette jetten direkte på motoraksling UTEN gear (som også er med på å minske tapene! med 10 - 20%!) OG ta sjøvannsinntaket direkte fra jetten (sparer ekstra sjøvannspumpe (og tap) ++++ Og sparer deg for mange lapper hvis du skulle komme borti stein med DP-drevet ditt... Eller slippe tap av bruk, hvis snøret (tauverk) kommer i propellen. Eller gjør det mulig å dykke / svømme rundt båten med motoren i gang...   OSV  OSV.

Mange fordeler og "noen" fallgruber.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. :sailing:

Disse egenskapene gjelder også for sjøforsvarets "stridsbåt 90". Tøffe båter som erstatter mange av de stasjonære fortene langs kysten vår.
Link to post

Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. :sailing:

Du tenker vel på Stridsbåt 90?

Svenske marinen har endel av disse, og Norge har vel en håndfull eller så. Var på HVøvelse for 3-4 år siden da vi ble invadert av en bråte av disse doningene i Kristiansandskjærgården. Staselig å se såpass store båter i 40-50? knop.......


Link to post

Yepp - der har vi den! En slik en VIL jeg ha i flåten min når (hvis...) jeg blir stor! :nonod:

Tror lommeboka bør vokse sammen med deg.  :lol: Er usikker på om oppgitt effekt er totalt eller pr. maskin. Her er tekniske data på drømmen:

 

Deplasement (tonn): 19 fullt lastet.

Dimensjoner (meter): 16,1 x 3,8 x 0,8

Hoved maskineri: 2 x SAAB Scania DSI 14 diesel (1.104 hk vedvarende)

Fremdrift: 2 x FF 450 vannjet aggregater pumper 1,3 – 1,4 m3 vann i sekundet hver

Hastighet (knop): cirka 40

Rekkevidde: 240 nautiske mil ved 20 knop

Besetning: 3 (2 offiserer)

Missillag: 3 i belyserlaget, 7 i missillaget – totalt 10

Militær transport: 2,8 tonn eller 20 soldater

Kanoner: 1 stk. 12,7 mm mitraljøse med dag og nattsikte

Beskyttelsesmidler: Kamuflasjeduker som dekker det synlige og det termiske spekter (IR)

Radarer: 1 for overflate søk/navigasjon

 

Som skapt for sjøorm-jakt. :lol:

 

Hentet fra Båtmagasinet 06.2001 .

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

På platformene ute i nordsjøen har vi MOB-båter med vannjet. :

Bilde

Platformen jeg arbeider på har en  GTC900 som er utstyrt med Yanmar 6LYMUTE på 315(?)hk og som nettop har Hamilton vannjet.Båten veier netto ca 3,2 tonn og har et fartspotensiale på 26-33 knop.Vannjet i denne forbindelse er jo her for å ha minst mulig i vannet som kan skade personer ved en eventuell redning i dårlig vær.

MOB=mannoverbord.

Kjempeartig båt å kjøre med !!    SOLO    

Link to post

Min erfaring fra MOB båter er at Hamilton trygt kan anbefales.

Virkningsgraden er relativ høy, den er veldig drftsikker og den typen vi bruker har en funsjon så man enkelt kan reversere jetten. Men kan da blåse ut drit som har komt inn i jetten istedenfor å måtte grave det ut selv.

 

Våre MOB båer blir brukt dagelig til både tauing og vanlig kjøring.  Og vi har ikke hatt noen problemer med jetten.

 

Vann-jet vs propeller blir jo en annen diskusjon.

 

 

Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...