Ingar Startet 28.Januar.2004 Del på Facebook Startet 28.Januar.2004 En venn av meg vurderer å kjøpe en båt med Hamilton vann-jet drevet av en Yanmar 4LH-STE. Noen som har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Hvis båt, motor OG vannjet er tilpasset hverandre, KAN det være et bra kjøp (avhengig av tilstand, båttype, utstyr osv.) Den største feilen som gjøres, er sannsynligvis tilpasningen av selve vannjetten. (Hammilton er et meget bra merke!) Kurvene for motor og vannjet (samt båtfart / vekt) må stemme overens! En båt med vannjett har større manøverbarhet under fart, og på full fart er den mere økonomisk en tilsvarende drev/outboard. På lavere fart, er den imidlertid ikke såå økonomisk, og på manouvrering på svært lav fart, skal du vite hva du gjør for å overgå agregat / ror. Stoppedistansen er dramatisk mye kortere enn for agregat. Noe av det som har gitt vannjet et dårlig ry, er undermotorisering og feil valg av skovler! Forhandler / importør av Hammilton vil kunne gi skikkelig svar på dette (tilpassning). Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Takk Marwin! Dette er en båt fra en anerkjent USA produsent så da regner jeg med at motor og aggregat er tilpasset.... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Stoppedistansen er dramatisk mye kortere enn for agregat.Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Takk Marwin! Dette er en båt fra en anerkjent USA produsent så da regner jeg med at motor og aggregat er tilpasset.... OK, men Hammilton er produsert "down under" Vanligste feil som gjøres er å skifte fra bensin til dieselmotor, uten å endre skovler OG passe på øket effekt i h.h.t. øket VEKT på båten. Turtallene stemmer IKKE overens, og jetten har pumpekarakteristikk (kvadratisk), så da MÅ det nye beregninger til! Dessuten er det ikke uvanlig å sette jetten direkte på motoraksling UTEN gear (som også er med på å minske tapene! med 10 - 20%!) OG ta sjøvannsinntaket direkte fra jetten (sparer ekstra sjøvannspumpe (og tap) ++++ Og sparer deg for mange lapper hvis du skulle komme borti stein med DP-drevet ditt... Eller slippe tap av bruk, hvis snøret (tauverk) kommer i propellen. Eller gjør det mulig å dykke / svømme rundt båten med motoren i gang... OSV OSV. Mange fordeler og "noen" fallgruber. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 OK, men Hammilton er produsert "down under" Ok, det jeg mente var at båten er levert fra fabrikk med denne motor/jet kombinasjonen. Skal bringe de momentene du nevner videre. Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Hva slags båt er det?"Jeep" på 20 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. Disse egenskapene gjelder også for sjøforsvarets "stridsbåt 90". Tøffe båter som erstatter mange av de stasjonære fortene langs kysten vår. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 M.h.t. vannjet, vil båre nevne at de nye Sjøkorpsbåtene til Redningsselskapet er utstyrt med vannjet og det er fine båter å kjøre, samt at dyptgående er lite. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 Så et program på TV for en tid siden om et fartøy utrustet med vannjet. (Mener å huske det var et som også den Svenske marinen benytter seg av i skjærgården). Det gikk imponerende unna på maks. fart og enda mer imponerende - fartøyet brukte kun 1,5 båtlengde på full stans fra maks. fart! De demonstrerte det. Det var rett og slett rått og se på. Du tenker vel på Stridsbåt 90? Svenske marinen har endel av disse, og Norge har vel en håndfull eller så. Var på HVøvelse for 3-4 år siden da vi ble invadert av en bråte av disse doningene i Kristiansandskjærgården. Staselig å se såpass store båter i 40-50? knop....... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.Januar.2004 Del på Facebook Svart 28.Januar.2004 ...Du tenker vel på Stridsbåt 90?Yepp - der har vi den! En slik en VIL jeg ha i flåten min når (hvis...) jeg blir stor! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Yepp - der har vi den! En slik en VIL jeg ha i flåten min når (hvis...) jeg blir stor! Tror lommeboka bør vokse sammen med deg. Er usikker på om oppgitt effekt er totalt eller pr. maskin. Her er tekniske data på drømmen: Deplasement (tonn): 19 fullt lastet. Dimensjoner (meter): 16,1 x 3,8 x 0,8 Hoved maskineri: 2 x SAAB Scania DSI 14 diesel (1.104 hk vedvarende) Fremdrift: 2 x FF 450 vannjet aggregater pumper 1,3 – 1,4 m3 vann i sekundet hver Hastighet (knop): cirka 40 Rekkevidde: 240 nautiske mil ved 20 knop Besetning: 3 (2 offiserer) Missillag: 3 i belyserlaget, 7 i missillaget – totalt 10 Militær transport: 2,8 tonn eller 20 soldater Kanoner: 1 stk. 12,7 mm mitraljøse med dag og nattsikte Beskyttelsesmidler: Kamuflasjeduker som dekker det synlige og det termiske spekter (IR) Radarer: 1 for overflate søk/navigasjon Som skapt for sjøorm-jakt. Hentet fra Båtmagasinet 06.2001 . Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 fann en bild ner dom går från full fart fram till full back! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 "Jeep" på 20 fot. Hvis den kommer ferdig fra fabrikk, er det ikke noe problem.... Hvilken modell er det? Hk motor? Fart? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Hvis den er koblet til den lille firesylindrede Yanmar-maskinen, vil jeg anta at det er et 241-drev. Enkel en-trinns aksialpumpe. Driftsikker og grei. Bør ha servo, da den kan være litt tung å operere med litt turtall på ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 29.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Hvilken modell er det? Hk motor? Fart?Det er denne: http://www.novuraniaribs.co.uk/models/delu...deluxe660IB.htm Motor er 230hk, fart 40kn Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 På platformene ute i nordsjøen har vi MOB-båter med vannjet. : Platformen jeg arbeider på har en GTC900 som er utstyrt med Yanmar 6LYMUTE på 315(?)hk og som nettop har Hamilton vannjet.Båten veier netto ca 3,2 tonn og har et fartspotensiale på 26-33 knop.Vannjet i denne forbindelse er jo her for å ha minst mulig i vannet som kan skade personer ved en eventuell redning i dårlig vær. MOB=mannoverbord. Kjempeartig båt å kjøre med !! SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Da hadde du likt Norsafe Magnum med 325 Cummins og Hamilton 273. Hu hei å det går. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jorg-1 Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Sjekk også www.stormsenior.no kan nevne Kamewa vannjetdrev og 2 x 3.600 hk V-16 motor med 90 slagvolum,2 turbo og 2 intercooler pr.motor. 125 fot,110tonn.....maks fart 38 knop. Norges største leketøy for store gutter. Adresse Drammen. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Norges største leketøy for store gutter. Adresse Drammen. Husk; det som skiljer menn fra gutter er priset på leketöy ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jorg-1 Svart 31.Januar.2004 Del på Facebook Svart 31.Januar.2004 He-he. Da får du lese litt i linken,Gunga-Din.....og finne ordet "overtok"........som ikke er et svenskt ord....... Båten kan leies med mannskap. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
GM37 Svart 31.Januar.2004 Del på Facebook Svart 31.Januar.2004 Min erfaring fra MOB båter er at Hamilton trygt kan anbefales. Virkningsgraden er relativ høy, den er veldig drftsikker og den typen vi bruker har en funsjon så man enkelt kan reversere jetten. Men kan da blåse ut drit som har komt inn i jetten istedenfor å måtte grave det ut selv. Våre MOB båer blir brukt dagelig til både tauing og vanlig kjøring. Og vi har ikke hatt noen problemer med jetten. Vann-jet vs propeller blir jo en annen diskusjon. Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.