Jump to content

GPS teknikk

Suzuki

Recommended Posts

heisann alle,

rekker litt båt også mellom alle baderoms-slagene... :sailing:

Hvor stor forskjell er det på en 8 kanals og en 12 kanals GPS mottager ? Har tilbud om en 8 kanaler, men hvor stor er f.eks nøyaktighetsforskjellen på disse ? Vil en 8 kanaler med ekstern antenne være mer nøyaktig enn en 12 kanaler med intern antenne ?

Suzuki

No boat needed..

Hei Suzuki

Vi kjørte en 300 nautiske med en 12 og en 8 kanals mottaker. Viste alltid stort sett likt bortsett fra de siste etter komma, virket som oppdateringen på de to ikke skjedde til nøyaktig samme tid slik at det var noe avvik.

I praksis er det vel uaktuelt å motta 12 satelitter?. Men de fleste nyere GPSer har jo 12 kanaler så det er vel et poeng med det?.

Så lenge det er kontakt med satelittene har ekstern eller intern antenne ingen betydning.

Jolla

Hei.

Som de andre sier, burde 8-kanals mottakere med antenne som ikke skjermes av noe i båten gjøre susen på sjøen. Hvilken 8-kanals mottaker er det snakk om? Men det er vel en stund siden det ble produsert 8-kanals mottakere? Og all elektronikk har en viss levetid, selv om min gamle Garmin 75, 8-kanal GPS fra -94 virker helt utmerket fremdeles.  :lol: Selv backup batteriet er originalt! Men displayet har mistet litt kontrast og lysstyrke. Jeg kommer fremdeles til å ha denne GPS'en ombord selv med ny kartplotter med egen GPS.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen.

Får du et riktig godt tilbud på en Garmin 120 tror jeg ikke du gjør noe galt. Den har samme SW som den meget annerkjente Garmin 45, tåler en skvett vann (IPX7), har ekstern antenne for optimal mottak, og kan lagre opp til 250 WP eller 20 ruter á 30 WP.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

f.eks denne:

Det var en slik som satt i båten til Søgne Dykkerklubb...

Det hadde dessv. tatt inn vann og var "beyond repair" etter noen døgn på 8m dyp.

Det var ikke praktisk mulig å flytte minne-brikken over på et annet lodd, så track-data'ene må ansees som tapt....

Eagle-ekkoloddet derimot tok ikke inn vann!

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...