Suzuki Startet 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2004 heisann alle, rekker litt båt også mellom alle baderoms-slagene... Hvor stor forskjell er det på en 8 kanals og en 12 kanals GPS mottager ? Har tilbud om en 8 kanaler, men hvor stor er f.eks nøyaktighetsforskjellen på disse ? Vil en 8 kanaler med ekstern antenne være mer nøyaktig enn en 12 kanaler med intern antenne ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jolla Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Hei Suzuki Vi kjørte en 300 nautiske med en 12 og en 8 kanals mottaker. Viste alltid stort sett likt bortsett fra de siste etter komma, virket som oppdateringen på de to ikke skjedde til nøyaktig samme tid slik at det var noe avvik. I praksis er det vel uaktuelt å motta 12 satelitter?. Men de fleste nyere GPSer har jo 12 kanaler så det er vel et poeng med det?. Så lenge det er kontakt med satelittene har ekstern eller intern antenne ingen betydning. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Hvis du ser etter hvor mange satellitter du har signal fra, så er det veldig sjelden du har fler enn 8. Derfor tror jeg det ikke betyr noen verdens ting. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 På vannet har du nok normalt flere enn 8 hvis du venter litt. Men allikevel tror jeg heller ikke at det betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Hei. Som de andre sier, burde 8-kanals mottakere med antenne som ikke skjermes av noe i båten gjøre susen på sjøen. Hvilken 8-kanals mottaker er det snakk om? Men det er vel en stund siden det ble produsert 8-kanals mottakere? Og all elektronikk har en viss levetid, selv om min gamle Garmin 75, 8-kanal GPS fra -94 virker helt utmerket fremdeles. Selv backup batteriet er originalt! Men displayet har mistet litt kontrast og lysstyrke. Jeg kommer fremdeles til å ha denne GPS'en ombord selv med ny kartplotter med egen GPS. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 29.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 f.eks denne: er fullstendig klar over elektronikks levetid. Sikkert derfor jeg ikke vil betale prisforlangende for denne, men har lagt et bud.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Hei igjen. Får du et riktig godt tilbud på en Garmin 120 tror jeg ikke du gjør noe galt. Den har samme SW som den meget annerkjente Garmin 45, tåler en skvett vann (IPX7), har ekstern antenne for optimal mottak, og kan lagre opp til 250 WP eller 20 ruter á 30 WP. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne Lian Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Vær ops. på at du mest tenkelig IKKE kan laste inn BlueChart i 120 modellen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Vær ops. på at du mest tenkelig IKKE kan laste inn BlueChart i 120 modellen!!!Selvfølgelig kan en ikke det, dette er en ren GPS.Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 29.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 det jeg trenger er NMEA ut, og det har den såvidt jeg kan bedømme Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 f.eks denne:Det var en slik som satt i båten til Søgne Dykkerklubb...Det hadde dessv. tatt inn vann og var "beyond repair" etter noen døgn på 8m dyp. Det var ikke praktisk mulig å flytte minne-brikken over på et annet lodd, så track-data'ene må ansees som tapt.... Eagle-ekkoloddet derimot tok ikke inn vann! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Hei, 8 eller 12 kanaler blir av mer teoretisk betydning, men ikke glem at det har skjedd endel på prossesering og algoritmer de siste 5 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Kan noen kjapt repetere åssen jeg får NMEA ut fra GPS en, og inn på PC en ? Trenge vel en sånn serie plugg, knabbet fra en eller annen kabel, samt BLÅ ledningen for NMNEA signal. Trenger jeg koble jord også ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.