Jump to content

Kjøleboks

Fenix

Recommended Posts

Jeg tror at det er pga at fordamperen står i det nederste rommet i kjøleboksen at jeg har denne temperaturforskjellen. Det blir ingen sirkulasjon i lufta. Den kalde lufta ligger stille i bunnen å lurer termostaten til å tro at alt er ok. Kanskje jeg kunne ha løftet termostaten men jeg velger å sette inn vifte isteden. Det er ikke så store hullene i etasjeskilleplata orginalt så jeg har laget et større hull der vifta skal stå.

Ombord hos meg brukes 10 liters kanner med is i kjøleboksen. En 10 liter holder fint en langhelg, og med to 10 litere er det kjølig i ca halvannen uke. Jeg vurderer å montere en Supercool for å ha som backup når jeg er steder hvor det er vanskelig å få tak i is, men jeg kommer til å fortsette med kannene da jeg ikke liker å gjøre meg avhengig av strøm mer enn høyst nødvendig. Det er forøvrig dreneringshull i bunnen av boksen slik at jeg kan legge løs is i uten problemer.

En kamerat av meg har en kjøleboks hvor hvor han veksler mellom gass og strøm. Det vurderer jeg også som et svært godt alternativ, men for egen del har jeg problemer med å få plassert større gassflasker enn de søte små 2 kilosvariantene fra Statoil. Bør nok ha 10 kg flasker eller mer for en slik løsning.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Låner denne tråden litt...

Jeg skal snart igang med å lage innredning i min gamle treseiler, og vil jo ha en kjøleboks. Skal ha en helt manuell en tror jeg uten strøm av noe slag, hvor jeg bygger en kasse - isolerer godt med isopor og har plass til 1-2 frosne kanner i bunnen. Hva er da det mest fornuftige: åpne boksen fra siden, eller i toppen?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ombord hos meg brukes 10 liters kanner med is i kjøleboksen. En 10 liter holder fint en langhelg, og med to 10 litere er det kjølig i ca halvannen uke. Jeg vurderer å montere en Supercool for å ha som backup når jeg er steder hvor det er vanskelig å få tak i is, men jeg kommer til å fortsette med kannene da jeg ikke liker å gjøre meg avhengig av strøm mer enn høyst nødvendig. Det er forøvrig dreneringshull i bunnen av boksen slik at jeg kan legge løs is i uten problemer.

En kamerat av meg har en kjøleboks hvor hvor han veksler mellom gass og strøm. Det vurderer jeg også som et svært godt alternativ, men for egen del har jeg problemer med å få plassert større gassflasker enn de søte små 2 kilosvariantene fra Statoil. Bør nok ha 10 kg flasker eller mer for en slik løsning.

Jeg har prøvet alle disse løsningene. Boks med is var helt ok. Jeg satt inn en Supercool - mye arbeid - mye strøm og lite kulde. Jeg hadde også

av de dyreste peliter/gas boksene ombord (Elektroluc) - den tømte batteriene og gas tok jeg ikke sjangsen på å bruke i båten så den havnet på ei hytte.

Jeg falt ned på to bra løsninger - En god boks med bare is eller en kompressordrevet boks.

Jeg satt inn en Supercool - mye arbeid - mye strøm og lite kulde...

Hvor hentet du luft fra? Supercoolen er nokså kilen på temperaturen i lufta den suger inn og skal kjøle ned. Får ofte servert en duggkald pilsner av en kompis med Supercool. Han har laget en skroggjennomføring til luftinntaket.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...