Jump to content

Livet, det er å seile, det...?

Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg har som noen vet tenkt å konvertere til seilbåt iløpet av neste 3-4 årsperiode, men har i øyeblikket ingen annen seilerfaring enn fra min svigerfars Askeladd 14-foter, som jeg har lånt nå og da.  Jeg bor så fint til ved Nordåsvannet i gamle Fana utenfor Bergen, og der kan det om sommeren være aldeles ypperlige forhold for seiling.  I påvente av å kjøpe inn drømmebåten har jeg tenkt å lære meg den edle kunst i en mindre båt, jolle, eller noe større, men midlene til innkjøp er begrenset.  Derfor tenkte jeg å fri til dere på forumet om det er noen som har, eller kjenner til en bortgjemt båt som kan egne seg for dette formålet som de vil avhende mot en RIMELIG godtgjørelse?  Gjerne en som er litt større enn Optimisten,  jeg synes det ser så rart ut med en voksen, tung mann i en Optimist som ligger helt på skeive.  Er det noen som har synspunkter på type båt så er jeg åpen for det også. :sailing:

Mvh Skipper'n på "Festina Lente"

Den var nydelig, enig der.   Spørs om jeg kan regne med sponsorinntekter i denne klassen.  Jeg hadde vel mer haabet på en bortgjemt båt (gjerne plast) som er mer til irritasjon enn til glede fordi den tar plass enn slikt et potensielt smykkeskrin som du nevner.  Pris max 5000.-??  Og gjerne størrelsen 14-18 fot.

Mvh Even

........  Pris max 5000.-??  Og gjerne størrelsen 14-18 fot. Mvh Even

Tror det kan være vanskelig å finne er seilbåt til den prisen. Finner du en, så er det sikkert mye som ikke stemmer, dårlige seil, etc. - Da blir liksom seilgleden spolert, og hele opplegget virker mot sin hensikt. Tiper du må opp i 18 - 20.000,- og få en brukbar Andunge, Killing  ell. lignende.

Da får du brukbar båt til 2 pers. endel seilglede med på kjøpet, og kan selge den til samme pris, eller litt mer, senere!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg husker det fantes en liten seiljolle som het VG-jolle en gang i tiden, men mener den var betydelig mindre enn 14 fot.   Er det ikke noen der ute som har noe i naustet som bare tar plass, og som de ville være glad for å bli kvitt??  Det er kanskje i overkant optimistisk å håpe på, men det finnes utrolig mye båter rundt forbi som ingen bryr seg om, og som bare ligger til forfalls.  En slik sak hadde vært drømmen, gjerne en trebåt under et lag av støv og gamle presenninger - og som det er håp for fortsatt.. hHis det er noe forum med kjennskap til det som ligger bortgjemt utover land og strand, så må det vel være båtplassen.no?

:boxing: Et lite utvalg av hva du kan få i Sverige!

Segelbåt F12 Fajak - Vinterpris 8000:- Skr

Halvruffad dagseglare i plast. Trailerbar med centerbordstrumma och sänkköl med 110 kg bly. Längd 5.10 m Segelyta 12 kvm. Nya knappt använda segel. Sprayhood och kapell. Durkar och tofter av mahogny. Fäste för mindre motor finns. Ev kan hembyggd båtvagn ingå. Vinterpris 8000:- - ]http://www2.blocket.se/view/1811988.htm?l=...&c=1&city=0

Stortriss 8.000, Skr

http://www2.blocket.se/view/2005217.htm?l=0&c=1&city=0  

Her kommer en PERLE - har lyst på den selv, men 4 båter er 1 for mange!  :cool:

Vacker Folkbåt i furu med teakdäck 16 000.-

http://www2.blocket.se/view/1893367.htm?l=0&c=1&city=0

Bilde av en skjønn klassiker!

Bilde

Liten segelbåt, som en jolle. Kan även användas

med liten motor säljes helt ny. 10 000 kr  

]http://www2.blocket.se/view/2008005.htm?l=...&c=1&city=0

Segelbåt, Baguera 6X2 meter, spinnaker, genua. Kojplatser, ej pentry. Evinrude utombordare, 4hk. Finns inomhus på varv, Ramsö (intill Vaxholm). Pris: 13.000kr eller bud. Ring eller maila

http://www2.blocket.se/view/1972520.htm?l=0&c=1&city=0

Bilde:

Bilde

:rolleyes:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Trekker du da fra/betaler ikke den svenske momsen? Hva om en kjøper fra en privat pers.? Espen

Den svenske momsen kan du, på en bruktbåt, ikke trekke i fra, desverre. - det som staten en gang hat tatt, gir den ikke fra seg igjen! :blush:

Mener at man først må betale 129,- Nok per hest i motoravgift, legge dette til selve kjøpssummen for båten, for så å legge til 24% Norsk MVA - m.a.o. du skal også betale MVA på selve avgiften!  

:confused: Byrokrater, altså! :sad:

Den svenske momsen kan du, på en bruktbåt, ikke trekke i fra, desverre. - det som staten en gang hat tatt, gir den ikke fra seg igjen! :blush:

Mener at man først må betale 129,- Nok per hest i motoravgift, legge dette til selve kjøpssummen for båten, for så å legge til 24% Norsk MVA - m.a.o. du skal også betale MVA på selve avgiften!  

:confused: Byrokrater, altså! :sad:

Motoren tar man ut for og hente senere på henger. Da som industrimotor! :sad:

Bilde av en skjønn klassiker!

Bilde

Dette må være årets beste!

Hvis bildet ikke lyver da. Hvordan er det med seil til denne tro?

båten er vakker den, men noen folkebåt er det ikke med det overbygget i alle fall.

Blir litt som alle variantene av Colin Archer, blir litt Colin "Hansen", Colin "Gjerdrum" osv. Båtene er fine de, men Colin Arcere er de ikke...

Suzuki - klassikere skal være klassiske, ellers er de ikke klassikere.........

No boat needed..

absolutt enig ! Men annonsen sier Folkebåt, og det burde vel stå "ombygd folkebåt" eller

"treseiler basert på folkebåt skrog.."

( bare ute etter å brife med at jeg veit åssen en folkebåt skal se ut )

Suzuki - på biljakt om dagen....

No boat needed..

båten er vakker den, men noen folkebåt er det ikke med det overbygget i alle fall.

Blir litt som alle variantene av Colin Archer, blir litt Colin "Hansen", Colin "Gjerdrum" osv. Båtene er fine de, men Colin Arcere er de ikke...Suzuki - klassikere skal være klassiske, ellers er de ikke klassikere.........

Navnet skjemmer ingen, sier dem..... Colin Ditt og Colin Datt - trenger du rimelig seilbåt - og "billig seilbåt" var utgangspunktet, var det ikke det?  - så seiler en folkebåt på skroget (som jeg går ut i fra er originalt) og ikke på overbygget, og skulle dermed være en garanti for seilglede.  :smiley:

Jeg har sett langt styggere, mere klumpete og amatørmessig utførte påbygg og endringer på gamle folkebåter enn denne. Annonsen nevner heller ingenting om "klassiker", tvert i mot så gjør den oppmerksom på at den er konvertert / ombyggd. Er redd for at det er meg som har klassifisert denne nydelig båten som klassiker! :nonod:

"Konverterad folkbåt med ljus och rymlig kajuta. Byggd 1965 depl.2t 7,6 längd 2.2 bredd. Rostfritt 2 lågigt gasolkök med vask. Rostfri kylbox. 4 kojer. 4 segel. 5 hk Penta med lång riggoch ny tank. Diverse tillbehör. Stålvagga. Ligger i Hörvik/Sölvesborg"

:nonod:

Walter S : ENIG !

dessuten hadde eiere skrivi "ombygd" i sin annonse, som jeg ikke leste. Jeg reagerte på ordbruken "klassiker" bare. Båten ser deilig ut den.. Langt bedre plass en en original folkbåt, som  er mildt sagt trang under dekk..

Hadde jeg trengt en billig båt , som det er umulig å tape penger på hadde jeg kostet på en samtale til "grannlandet" gitt. For båten var skikkelig fin på bildet i alle fall...

Suzuki

No boat needed..

Hej på er!

håller med Suzuki her!

det er en 'konverterad' folkbåt, vilket även står i annonsen!

Jag skulle ivarjefall fortsatt att leta riktig folkbåt, man kan finna riktiga folkbåtar

från 10-15' (fast då er dom risiga!)  och uppåt !

En folkbåt er en folkbåt, enormt fina linjer (sexy som Walter kaller det!) den skall

ikke förstöras av någon 'hemmagjord' överbyggnad ej heller av en inombordmotor  :nono: !

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...