Jump to content

ettermontere steglister på båt, hvordan?

LTKH

Recommended Posts

Hei,

Har en halvplaner som ikke har steglister, tror at med og ettermontere steglister så vil jeg få bedre løft i forre del av skrog samt bedre stabilitet.

Båten har fått ny motor og merker at den blir var på sjøen mer en før(over 15knop). Den kjølplaner ikke nevneverdig men skjærer lettere en før. båten legger seg fremover ikke til side i høyfart...i marsj (13knop) ligger vi med baugen litt i været(3-4grader)? ide vi passerer ca 15 merker jeg at båten legger seg frempå og blir agresiv!! vil ha mere av det! føler det er bakredel som løfter seg da...

Ser for meg og slipe ned til bart skrog, legge på en eller annen type trekant list som limes fast til skrog også legge på glassfibermatte etterpå slik at det bakes inn.

Har dere forslag til hvilke matrialer som kan brukes...

Ser for meg en til 2 lister pr side som går fra like under vanlinje og helt bak, så listen bør være fleksibel...tanken min er at disse listene vil lede vannet mere under båten samt låse båten mere i sjøen..

Har dere tanker omkring øket fart med steglister?

Ideer og betraktninger mottas med takk!

mvh

LTKH(sabeltann fra svunne tider)

DENNE linken sier litt om listene som ble "oppfunnet" av en finne, Occe Mannerfeldt. MYE skryt av slike lister i linken, men noe må taes med en klype salt...

Plassering av slike er ikke vilkårlig og det krever en del hydrodynamisk forståelse for å finne rett størrelse, utforming, lengde OG plassering.

Å sette slike lister på en halvplaner KAN bedre fart og forbruk, men SKROGET setter begrensninger; Blir farten FOR stor, kan "kjølplaning" oppstå, og DET er ikke alltid problemfritt.

Har planer om å sette slike lister på egen båt, men det blir ikke før til våren. Materiale kan være aluminium eller tre. Sistnevnte bør støpes over for å unngå vanninntrenging osv.

Skal komme tilbake med erfaringer senere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...