Jump to content

liten RIB med lett motor - hva er bra ?

Bitteliten

Recommended Posts

Har en fundering på å bytte ut den gummibåten vi har i dag. I dag har vi en Bombard AX3 med en 2,5 hk Yamaha.

Tanken er å få litt bedre ro og sjøegenskaper og litt mer fart. Vi er stort sett bare i Sverige og der er det lov fra 10 år å kjøre båt som går raskere enn 10 knop.

Ser for meg en liten RIB med en liten og lett påhenger. båten skal plane med far og sønn ombord. Sitter jeg foran har den vel ikke så mye valg :wink:

Båten skal sitte i snap davitene vi har.

Tanken så langt er en Zodiac Yachtline RIB 220 eller 275. 4-6 hk påhenger. Maks vekt er vel rundt 25 kg på motoren.

Andre forslag på noe som er bra?

Vi har en Arimar 270 Elite RIB med 4HK Yamaha 2-takter. Den går i ca 17 GPS-knop med meg (far) alene, og den planer også med far og sønn (men ikke med far, datter og sønn). Så vidt jeg husker er den godkjent for 8 HK, og jeg antar at den går svært bra med en 6-hester.

Jeg synes størrelsen på vår er helt fin - ok plass til hele familien hvis det skulle være behov for det - og jeg opplever at kvaliteten og sjøegenskapene er gode. Båten vår er 4 eller 5 år gammel, og den er fortsatt veldig fin. Jeg tror Ariamr gir 5 års garanti på "duken".

Båtene forhandles av RIB-senteret, Leangbukta maritime senter, og du får sikkert en god pris nå på høstparten. De har også en 320-versjon som kan utstyres med alt en kunne ønske seg, og som visstnok er populær som konfirmasjonsgave :smiley:

Lykke til.

Ellers skal båten på land i morgen :nonod: etter en fin sesong med bl.a. en lang og flott ferie nedover svenskekysten :yesnod:

Hilsen hos

http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...p;produktID=727

West system i Oslo har tilbud på AquaQuick RIB nå i høst. En 270cm lang koster rundt 12-13000kr mener jeg det var.

Jeg kjøpte en AquaQuick 300 RIB (3 meter) med en 9.8 Tohatsu 4-takt(35kg) Båten kostet 13.000 og motoren omtrent det samme. Dette planer med 2 voksne + et barn. Kjøper du denne farkosten med 8 hk Tohatsu 2-takt(25kg) så er det like sprekt, om ikke sprekere.

Jeg kjøpte 9.8 firetakt fordi vi ønsker å bruke denne til koseturer og fiske og 4-takt høres knapt på tomgang.

Skal poden derimot leke, anbefaler jeg deg 8 hk. to-takteren :smiley:

Båten er forøvrig veldig bra, går godt i sjøen, har store møkeblå pongtonger og hvitt skrog samt hvite detaljer. PEN og god båt til veldig behagelig pris !

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

jeg tror du kommer til å angre på 6hk, du bør iallefall vurdere ett hakk større. jeg har god erfaring med tohatsuen mht fart og vekt. skal du ha den på badeplatformen er det ingen kunst og løfte ombor påhengsen når gummisen har fast bunn.

høres ut som at du har fått en god pris på gummibåten hvis dette er glassfiberbunn. du kan allikevel få nesten to suzumarer for samme prisen. forskjellen ligger vel når den skal selges igjen.

lykke til

Som sagt tidligere AquaQuick RIB 300 med Tohatsu 9.8 fire eller to-takt kommer på ca. 27.000,- Godt kjøp med enten sprek to-takter eller gjerrig stillegående fire-takter :yesnod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har fått tilbud på en Zodiac 275 Yachtline med 6 hk Johnson. Båten er lang nok synes jeg og jeg liker kvaliteten på Zodiac.

Johnson motorer har jeg mindre erfaring med - men den veier bare 25 kilo, og det er fristende. 6 hk bør også holde tror jeg - eller?

Totalpakka kommer på ca 26.000 kroner. Dyrt eller billig?

Det er nok normalpris. Det er lite prutning å få til på Zodiac.

Er i samme fase som deg Bittelten, og har kjøpt en pent brukt Grand 275 S med styrekonsoll. Har hatt noen diskusjoner med barna om motorisering, da dette går skikkelig med 9,9 hester, men jeg synes det er for mye motor, og dessuten veier den omkring 37 kg.

Har fått råd om at 8 hk er ideelt til denne båten,uten at ungene kjører helt bananas, og vil vel ikke ha noe mindre enn det. Har hatt 8 hk Tohatsu tidligere, og denne funker som ei kule, og en slik selges for 11.490,- hos Båtland.

Hilsen Ludde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...