Bitteliten Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Takk for alle tips og råd Jeg har bestilt en Zodiac 275 Yacht Line med 6 hk Jonson. Letteste 6 hesteren med sine 25 kilo. Zodiacen liker jeg pga fine detaljer og høy kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 (redigert) Henter frem denne tråden for å konkludere våre erfaringer fra i sommer. Jolla er beholdt i hele sommer. Jolla er god i sjøen og de standard monterte krokene foran og bak på båten er fine når vi løfter den opp på badeplatformen. Og den er stor nok for oss. Kvaliteten er det ingenting å si på. Eneste jeg stusser på er at det stadig er vann inni skroget som tappes ut akter. Er det vanlig? Motor er et annet kapittal. Prøvde først med 6 hester Johnson - det var totalt verdiløst. Jolla gikk ikke i plan med meg ombord. Byttet den inn i en 8 hk 4 takter Tohatsu. Nå kom jolla i plan, men det var fortsatt tungt. Da satte jeg på Smart Tabs, og jolla ble mye bedre. Toppfarten sank fra 17 til 15 knop - men det har ingen stor betydning. Med 1 voksen og 1 barn gikk det greit - men ikke mer. Brukte vi jolla for å handle litt mat og drikke var det tungt å kjøre tilbake til båten. Særlig om vi kjørte i leder der det var litt sjø fra andre båter som vi måtte slakke av for. Da kom vi omtrent aldri i plan igjen. Vi gikk og lurte på å bytte jolle til noe helt annet - som en Jet RIB - men de er jo svindyre. Greit at de er morsomme - men det får være grenser (sier kona ) I løpet av sommeren filulerte jeg litt på om det var mulig å få tak i en 2 takter i stedet. Det var vel fordi jeg så noen "nesten 16 år gamle smågutter" rase rundt i småriber med 2 taktere. Sjekket litt på Finn, og så et par brukte. Så kom jeg på at jeg hadde sett en Yamaha VMax på LaSa i Son, og ved hjelp av Baatplassen fikk jeg lagt hendene på en av de siste i Norge om forhandleren prater sant (www.yamahacenteret.no) Og for en endring Nå raser jolla i plan med meg ombord. Med to voksne tar det kanskje noen få sekunder å få båten ut av vannet. Toppfart med meg ombord er rundt 22 knop - men jr hengende på oppblåsbart vannbrett gjør den rundt 18 knop. Da gir motoren 15 hk. Det tar vel et par minutter å gjøre den om til 9,9 når jr skal bruke den. Max motor på jolla sier Zodiac er 8 hester (40 kg). VMaxen gir 15 hk og veier 36 kg. Jeg testet jolla uten Smart tabs og da vingler den ved toppfart. Føler absolutt av Smart Tabs hjelper mye - både opp i plan, stabilitet i høy fart, stabilitet i svinger (det er kanskje det mest merkbare) og at jolla holder seg lenge i plan når man slakker av for feks bølger. Lurer litt på om hekken på jolla tåler motoren - men regner med at det er vekta på motoren som teller. Etter en sommer med mye utprøving og filulering er jeg godt fornøyd nå Har solgt de to første motorene for grei pris - og det hadde vært billigere å gå på VMax med en gang - men vi får vel heller lære av våre feil Redigert 17.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.