Jump to content

KAMD 43 eller TAMD 41 Hvilken er best

JRK

Recommended Posts

Som du sier, i utgangspungtet den samme motoren. De ble vel også levert samtidig i en periode, slik at de godt kan være like gamle? Begge to pålitelige og svært velprøvde motorer. KAMD har kompressor beregnet til å hjelpe planende båter over planingsterskelen. Har vel hørt at noen har hatt problemer med automatisk innslag og utkopling av kompressoren, men ellers trygge kjøp begge to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det har jo vært diskutert tidligere om hvor sunt det er koble ut kompressorinnslaget på KAD og KAMD. Nå vites ikke hva slags båt du har tenkt denne montert i men av egen erfaring (som har blitt frarådet å koble ut kompressorer) sliter jeg veldig å ligge i fartsområdet 8 - 18 knop pga støy og unødig kompressorgange.

En liten tanke i bakhodet?

Ellers er begge motorer gullegull.

Jeg har selv en KAMD43P-A motor som jeg er veldig fornøyd med og jeg benytter sjelden kompressoren. Skal jeg en sjelden gang benytte kompressoren så er det for å få bedre ytelse på lavere turtall, og det får man skal jeg si dere!! (Men det er i turtallregisteret 600-3100 ved kickdown og normal drift 1500-2600 at kompressoren har effekt)

TAMD41 har ikke kompressor slik som KAMD43P-A. Så for min del så kunne jeg gjerne hatt en TAMD41, for jeg bruker kompressor så sjelden.

Her er spørsmålet:

Noen hevder at det er skadelig å ikke bruke kompressoren både for miljøet og motoren. Skulle gjerne vite om dette er en riktig påstand fra noen som har greie på akkurat dette.

At 43án er hardere trimma er ingen umiddelbar fordel spør du meg. Jo hardere trimming jo kortere levetid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...