JRK Startet 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2007 Hei, Vurderer å kjøpe båt med disse motoralternativene. Om jeg har forstått dette riktig er det samme basis motor, men KAMD 43 er nyere og har (kompressor?). Er det noen som har oversikt over forskjellene og ikke minst fordeler og ulemper ved de to Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Som du sier, i utgangspungtet den samme motoren. De ble vel også levert samtidig i en periode, slik at de godt kan være like gamle? Begge to pålitelige og svært velprøvde motorer. KAMD har kompressor beregnet til å hjelpe planende båter over planingsterskelen. Har vel hørt at noen har hatt problemer med automatisk innslag og utkopling av kompressoren, men ellers trygge kjøp begge to. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
JRK Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Takk for svar Rem, Om noen har brukererfaring er jeg også interressert i det Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Har hatt begge to..... 41 motoren var riktignok eldre, og"A" utgaven. Regner med du snakker om 41B, dette er gode motorer....... Noe mer hester tatt ut av 43 motoren. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Fantino Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Har hatt en KAD43 (drevversjon) i 3 år - fungerte prikkfritt, men det skulle da også bare mangle med bare 150-160 timer på telleren da jeg solgte. Det sies at de fleste ankepunktene mot den utskjelte KAD42 er fikset i 43-versjonen, så den bør være safe (Hadde KAD42 fra -99 til -04 / 450 timer, den fungerte også prikkfritt...) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Hei, Takk skal dere ha. Da er det ihvertfall ikke noe å bekymre seg over Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Det har jo vært diskutert tidligere om hvor sunt det er koble ut kompressorinnslaget på KAD og KAMD. Nå vites ikke hva slags båt du har tenkt denne montert i men av egen erfaring (som har blitt frarådet å koble ut kompressorer) sliter jeg veldig å ligge i fartsområdet 8 - 18 knop pga støy og unødig kompressorgange. En liten tanke i bakhodet? Ellers er begge motorer gullegull. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Hansa666 Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Har selv nettopp kjøpt båt med KAD42, og er veldig fornøyd. Skal ta ut begge maskinene til vinteren for å bygge om oljefordeleren. Det er jo denne delen som er et av hovedankepunktene mot KAD42, og jeg antar at det er tilsvarende på 41. Er ikke lysten på et motorhaveri til 100 flis..... Redigert 19.Oktober.2007 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Jeg har selv en KAMD43P-A motor som jeg er veldig fornøyd med og jeg benytter sjelden kompressoren. Skal jeg en sjelden gang benytte kompressoren så er det for å få bedre ytelse på lavere turtall, og det får man skal jeg si dere!! (Men det er i turtallregisteret 600-3100 ved kickdown og normal drift 1500-2600 at kompressoren har effekt) TAMD41 har ikke kompressor slik som KAMD43P-A. Så for min del så kunne jeg gjerne hatt en TAMD41, for jeg bruker kompressor så sjelden. Her er spørsmålet: Noen hevder at det er skadelig å ikke bruke kompressoren både for miljøet og motoren. Skulle gjerne vite om dette er en riktig påstand fra noen som har greie på akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Det er jo litt forskjell i HK på motorene da 200HK vs 230HK Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Det er jo litt forskjell i HK på motorene da 200HK vs 230HK Jo det har du rett i ; at VP43 er litt mer trimma . Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 At 43án er hardere trimma er ingen umiddelbar fordel spør du meg. Jo hardere trimming jo kortere levetid. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fantino Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Har hatt både KAD42 og KAD43. Begge funket OK, men det var en radikal forbedring på støy fra kompressoren fra 42 til 43. Mener dette hovedsaklig skyldes at 43'en kom med skikkelig innsugingslyddemper som i ettertid også ble solgt som "kit" til 42'ene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.