Rormann Startet 19.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2007 (redigert) Er ferd med å gjøre siste vinterforberedelsene på land i min nykjøpte Sollux 850 snekke. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre med det som er ombord av LCD-skjermer, DVD spiller, radiotuner etc. Hvor godt tåler dette kulda ? Er mye jobb å demontere dette. Utstyret er vel egentlig beregnet på biler så det er ikke spesial-laget for maritime miljø. Har formsydd presenning og litt varme på, men det er jo ikke fritt for litt fuktighet og frost. Bør tingene dekkes til ? Redigert 19.Oktober.2007 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Har hatt alt ombord hele året bestandig , radio / tv osv . Aldrig vært tatt ut noe , sist vinter hadde jeg alt ombord i snekka som jeg ikke brukte da jeg hadde kjøpt ny båt . Gikk bra det også , men jeg ser stereo'n på FB på nybåten , det står bak slikt sony deksel . Det liker ikke å stå der året rundt , skal lissom være tett der men . Har du på varme også bør det ikke være noe problem . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nab Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Enkelte LCD-skjermer tåler ikke for mange minus-grader, det stod en advarsel om dette på ekkoloddet som jeg kjøpte (husker ikke hvor mange minus det tålte, men hvis det ikke blir under minus 10 så går det nok bra). Ellers så er fuktigheten ofte et større problem enn kulden for annen elektronikk. Redigert 19.Oktober.2007 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Har VHF, AIS og kartmaskin (PC) montert på en enhet som er lett å ta ut. Tar dette alltid ut om vinteren, sammen med batteriene. Radar GPS og ekkolodd står alltid igjen og har ikke tatt skade SÅ langt (5 år). Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Har det emste av utstyr ombord. Står ombord hele året og blir brukt uten å tenke på hvor kaldt det er ombord. Blir skjelden alt for kaldt, det sørger sjøvannstemperatuen for. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
abbor Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Har både ekkolodd og kartplotter stående hele året i båt som vinterlagres i kaldtlager i Gudbrandsdalen. Har nok sett mer enn 20 kalde flere ganger uten problemer. Tar ut batteriet det er alt jeg gjør med det elektriske. Uttstyr som er laget for bruk i bil bør vel tåle -30 grader hvis det selges i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Hvorfor tar du ut batteriet? Det tar da ingen skade av å bli lagret kaldt, tvert om. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Batteriet tar ingen skade av å bli lagret kaldt, men jeg har ingen mulighet til å få vedlikeholdsladet det der jeg lagrer båten. Setter på en 3-trinns lader 2-3 ganger i løpet av de 5 månedene båten ikke brukes. Dessuten trekker Eberspacheren som ikke er koblet via hovedbryteren litt strøm hele tiden så jeg må uansett koble i fra en batteriledning. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Batteriet har faktisk godt av å lagres kaldt, så lenge det er fulladet! Et tomt batteri fryser, et fullt batteri fryser ikke. Selvutladingen blir lavere jo lavere temperaturen er. Så det beste dere kan gjøre er å lade opp batteriet, og sette det nederst i frysern! Redigert 19.Oktober.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Forøvrig tar jeg ut alt utstyr som er enkelt å ta ut. Stereo`n er det som sitter igjen. I fjor satt Sterling PDAR igjen også og den fungerte i hvertfall "annerledes" når batteripolklemmer ble påsatt og motor ble starter påfølgende sesong. Har forøvrig aldri hatt problemer med noe av elektronikkprodukter i de tidligere båtene jeg har hatt selv om utstyret har vært montert i båten vinterstid. Ikke alt utstyr er kanskje beregnet for det, men skal utstyr stå i båt så bør de tåle et vinteropplag, spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Jeg vil tro det først og fremt er fuktighet som kan være problemet med utstyr som ikke er laget for maritim bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 men det er jo ikke fritt for litt fuktighet og frost. Vanlig luftfuktighet er vel ikke noe problem. Bortsett av det betyr "kald" flest også "tørr". Det som altså kan bli et problem er hvis man varmer opp båten av og til inni mellom. I så fall kan luftfugtigheten av oppvarmt luften kondensere på kalde flater, så også inne av elektriske apparater. Hvis dette nå går absolut uheldig (som ha skjedd hos en venn) da blir det vanndroper. Hvis man nå i så "dumt" tilfelldighet slår på apparatet og dette vannet ligger på elektriske kontakter, tja, da kan røyke noe. Men det med vennen min ha vært eneste annleddning jeg persønlig vet om i alle år. Ellers går det vel flest bra. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ben Sin Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor i alle dager ta med hjem noe som helst av elektronikk om vinteren? Tømmer dere hytta for Tv, radio, cd spiller og det hele etter hver helg også? Jeg er så uvøren at jeg også lar bilen stå ute om vinteren jeg. Jeg ser kun tyverifaren som argument for å fjerne noe fra båten. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 I fjor satt Sterling PDAR igjen også og den fungerte i hvertfall "annerledes" når batteripolklemmer ble påsatt og motor ble starter påfølgende sesong. Vel, Sterling har jo dokumentert en annen grunn som baserer mer på et manuellt problem. Uansett av hvem som hadde rett denne gangen, klarte vi begge to jo fint å ordne opp med det. Ellers kan jeg bare forsikre at ingen av disse mange PDAR som er i bruk i hele norden, med det mener fra Kristiansand til Hammerfest, tvers over flere byer i Finnland, og ned igjen til Karlskrona i sørsverige, ble meldt som skadet pga. kulde eller fugtighet siden fire år. Det ha vært hele 4 stykke i garantibehandlig siden jeg selger disse regulatorer her. Av disse fire viste seg 1 som garantifall, 2 ha blitt feilinstallert (som ble innerømt fra eiere etterpå) og den ene som er helt uklart hvorfor at den ha oppført seg rart. Sistnevnt ha forresten vært din, Olpi. Det eneste som kan forventes, når det blir riktig kald, er at PDAR kan virke litt treg i første minuttene etter oppstart. Dette er en "problem" med prosessorelektroniken som alle mikroprosessorer har. Blir det kald, da blir de treg. Men etter noe tid mellom sekunder og minutter "tiner" den og deretter løper hele styringen som vanlig. De fleste brukere skjønner dette likevel ikke, fordi PDAR har softstart og pga. det tar det uansett 1 til 2 minutter før regulatoren slår inn for fullt. Så kan jeg fortsatt konstantere: Det finnes ikke noe problem med PDAR, verken i norden, mellomeuropa, eller sørover. ... ...ellers ville heller ikke jeg selge det. Punkt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
olpi Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Hvem er det som varmer opp motorrom av og til i løpet av et vinteropplag ute på land da? Det som vil forsårsake temp-forskjeller er utetemp/sol og raske temp skifter ute. Det er derfor man bruker fuktslukere for å ta opp eventuell kondens. Og en ting til - kondens blir vann... . I et motorrom vil det imidlertid veksle mellom varmt og kaldt når man bruker båten vinterstid på vannet. Det vil kunne skape kondsens og derfor bør selvsagt utstyr som monteres i båter permanent tåle kondens. Dvs at det bør være montert i boks som tåler slike omgivelser. Ikke alt er det. Det bør imidlertid være en selvfølge for utstyr som skal monteres permanent i båt. Som nevnt har jeg aldri hatt noe problem med noe annet utstyr, og når noen spør vil jeg gi dem et ærlig svar. Ikke alle gjør det. Siden Joerg har lagt et innlegg som kan virke som er myntet på meg så vil jeg svare slik. PDAR er sikkert bra når den fungerer. Tar man en titt på boksen så ser man imdlertid raskt at dette ikke er en boks ment til å stå i omgivlser hvor det kan bli kondens. Uansett - jeg har ingen beviser for at min PDAR ikke tålte et vinteropplag annet enn at den ikke fungerte etter et slikt opplag. Jeg hadde sogar fuktsluker montert i motorrom, og det var veldig lite vann i denne. At Joerg (og flere med ham) også nevner at det er sjelden de ser et så ryddig "opplegg" som hos meg betyr vel at det finnes værre omgivelser. Det blit vel fort annerledes når man får en feil Produsenten hevdet imidertid at jeg hadde åpnet boksen og skrudd på et potmeter, og at det var årsaken til feilen som ville kunne blitt kostbar for meg (ødelegge batterier og dynamo). Et par mnd venting og denne beskjeden holdt mer enn nok til at jeg ikke ville montere PDAR igjen. Jeg vil imidlertid berømme Joerg for å opptre profesjonelt og gi pengene tilbake. Ustyr som skal monteres i båt burde alle vært merket med en IP gradering. LADAC`s ustyr er det og det mange andre har også en slik. Utstyr som er plassert i cockpit/salong utsettes langt mindre for slike påkjenninger enn utstyr montert i et motorrom. Jeg har selv f.eks. brukt laptop og annen "hjemmeelektronikk" i båten i mange år uten problemer. Det er imidlertid hjemme om vinteren. Som sagt er bilstereo`n noen som står igjen og som jeg aldri hatt problemer med i båten. Den er vel ikke beregnet for båtlivet, men livet i en bil kan sikkert gi like mye kondens. Uansett - tråden handlet om elekrtronikk tåler en vinter. Svaret er at det meste gjør nok det, men ikke alt. Det er i hvertfall ingen ulempe å ta med hjem det som er enkelt å demontere. Redigert 19.Oktober.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Jeg ser kun tyverifaren som argument for å fjerne noe fra båten. Når det gjelder tyverier, er det viktig å tenke på at en en del forsikringsselskaper stiller litt forskjellige krav mht om båten ligger på land eller i opplag. Derfor kan man ikke uten videre sammenlikne hytte og båt. M.a.o. får man kanskje ikke dekket tyveri av utstyr som ikke er fastmontert i båten, dersom dette er stjålet da båten har ligget i opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Nå var det kulda jeg snakket om når hytta ble nevnt. Minst like kaldt i hytta som i båten. (min ihvertfall..) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Er klar over det Ben Sin. Mitt innlegg kommer som et suplement til din bemerkning vedr. tyveri. En liten avsporing selvsagt, men kanskje verdt å nevne? Redigert 20.Oktober.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Hvem er det som varmer opp motorrom av og til i løpet av et vinteropplag ute på land da? Nei unnskyld, dette tenkter jeg ikke mht. vinteropplag, men hvis en oppholder seg på båten av og til om vinteren. Jeg f.eks. gjør det ofte og båten er da helt "gjennomfrossen" noen ganger. Hvis man da oppvarmer da får man dette forholdet. Enda mer fugtighet blir det hvis man i tillegg overnatterpå båten, men ikke ha så bra gjennomlufting. Da ser i hvert fall jeg kondensert vann på noen flater hver gang. Siden Joerg har lagt et innlegg som kan virke som er myntet på meg så vil jeg svare slik. PDAR er sikkert bra når den fungerer. Tar man en titt på boksen så ser man imdlertid raskt at dette ikke er en boks ment til å stå i omgivlser hvor det kan bli kondens. Nei, ingenting skulle ha vært myntet på deg eller mot deg. Vi begge to ha avgjort dette som det skal være, selv om det ha tatt litt mye tid denne gangen, og ferdig. Men siden du skriver slik må jeg jo svare, fordi jeg er vel den eneste i norden som både kan uttale seg om det og som står for garantien til det. Hvem ellers skal da svare? PDAR er ikke vanntett men beskytt mot vanlig kondens, også der det finnes riktig vanndamp i lufta. Som jeg sa allerede, disse regulatorer blir også solgt i Brasilia og andre steder der man nå nesten virkelig kan "drikke luften". Dette, med ofte 110% luftfugtighet er ekstremt, men ikke gjennomsnittlig 38% til litt over 40% luftfugtighet i Norge. Her må vi altså snakke om vanlig bruk, men ikke om ekstremsituasjoner som ikke finnes hvis man "ikke dykker" båten sin. Men i så fall har man vel andre problemer enn å bry seg om en regulator eller annet utstyr. Forresten har jeg sett monteringssteder av Sterling PDAR, ladere og invertere der "normale" mennesker ikke en gang ville sette en fot i, altså helt motsatt forhold til motorrommet ditt der man nesten kunne "operere" noen. Men også der virker alt som det skal. Ellers må man også være rettferdig i alle rettninger. Hvis man altså diskuterer at "poeng X" av produkt A er ikke så bra i forhold til produkt B, da skulle man også snakke om alle andre poeng fra "A til Y" som kunne være interessantere i summa enn om et problem som sansynligvis ikke er noe problem for X-mange tusen andre brukere. Så, da fikk vi ut det og så gleder jeg meg på å følge en interessant tråd igjen, som jo ikke dreier seg om noe bestemmt men allminnelig vinterproblematikk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 På en tidligere kartplotter erfarte jeg at skjermen ikke virket ved lufttemperatur under 0 grader Celsius. Har andre registrert dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Har en Geonav kartplotter og en kikk i boken viser: Operating temperature; 0 til 60 grader Celsius Storage temperature: -20 til +70 grader Celsius Denne er med andre ord ikke beregnet til vinterbruk i Norge! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.