Festina Lente IV Startet 19.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2007 (redigert) Hadde som nevnt i en annen tråd en grunnstøting ved Smøgen i sommer, mens hjernen var ute til lunch. Traff en 1m midt på, og når båten stikker 1,25, gikk ikke det så bra. To bøyde akslinger og tre bøyde propellblader på to propeller var resultatet. Skjæret var godt merket med grønn stake, men en marginal kursendring på grunn av en innskytelse om at vi skulle ha lunch i Smøgen gjorde at ledretningen skiftet, og da kom vi på feil side av en grønn stake... Grunnstøtingen var helt udramatisk, i ca 5 knop skled det 10 tonn tunge skroget over skjæret, og plasserte hekken med det dyrebare utstyret ubeskyttet under båten pent oppå skjæret, og skled rolig ut på dypt vann. Heldigvis hadde vi fortsatt fremdrift, og kunne fortsette ferien som dog var på slutten, men med betydelig redusert fart. Forsikringsselskapet (IF) ble straks kontaktet på telefon, og en koselig dame fortalte oss at forsikringen var i orden, så vi kunne regne med at de dekket skaden. Hun ønsket oss fortsatt god ferie, og ba om at vi tok kontakt når vi kom hjem, slik at alt det formelle rundt skaden kunne ordnes. Jeg bekymret meg allikevel endel, båten hadde sin 36. sesong, og drivverket bar preg av å være originalt, slitne propeller og akslinger. Jeg hadde en følelse av at her luktet det avkortninger. Vel hjemme dro jeg til Vollen Båtservice, og Jon Geirr tok båten på land, vi tok bilder og skademelding ble sendt selskapet. Jon Geirr mente at selskapet ville rette aksler og propeller siden dette neppe kunne kalles som nytt, men han ville ta en prat med selskapets takstmann når båten kom inn for reparasjon. 20. august kom båten på land igjen, og dagen etter ringte en hyggelig takstmann til meg. Han kunne fortelle at han hadde inspisert skadene, og at han så det som mest fornuftig å bytte både aksler og propeller, for at resultatet skulle bli så bra som mulig. Javel tenkte jeg, da må vel jeg betale en god del av gildet. Imidlertid, jeg lot som ingenting, og sa at det hørtes jo fint ut. Tre dager etter kom et brev fra IF, som bekreftet at de tok ansvar, og ville dekke reparasjonen av skadene. I tillegg kunne de opplyse at selvassuransen på kr 4 000,-, men at jeg hadde opptjent kr 1 200,- på min egenandelskonto, slik at egenandelen ble kr 2 800,-. Etter skaden ville saldoen på egenandelskontoen fortsatt være kr 1 200,- og med en tilførsel på kr 200,- pr skadefrie år. I går hentet jeg båten hos Jon Geirr. Turen tilbake til Padda viste at båten hadde fått 1,5 - 2 knop ekstra på marsjfart og toppfart med de nye delene. Allt var ordentlig utført og i orden. Årsaken til at det hadde tatt tid (2 mnd.) var at aksler var ukurante og måtte lages spesielt hos Sleipner. De gamle akslene og propellene hadde gamle koner og kiler, og av dimensjoner som Sleipner ikke engang visste fantes, de nye var selvfølgelig med dagens dimensjoner (stor fordel ved senere propellbytte). Det jeg måtte betale var egenandelen og fire nye cutlesslagre som vel naturlig nok var utslitt etter 36 års bruk. Det kan man ikke klage på. Jeg vet ikke enda hva reparasjonen kom på for forsikringsselskapet, men at det var noen kroner, det er jeg rimelig sikker på. Jeg har vært IF kunde endel år, og har før dette uhellet vurdert å bytte selskap, men nø spørs det vel, etter å ha lest om tunge forsikringsoppgjør i andre selskaper, holder meg til IF også i fremtiden. Dette oppgjøret ble over alle forventninger. Redigert 19.Oktober.2007 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Thorlyn Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Hei virkelig en sak som varmet et forbruker hjerte Flott at det gikk så smidig for seg med IF. Jeg har også båten der og alt annet og har hvert spent på hvordan de takler en skade på båt. Nå skal det sies at jeg har hatt oppgjør hos dem ang bil og der var det også meget ryddig. Jeg byttet selskap for noen uker siden men angret etter en hyggelig samtale og gode tilbud fra IF og byttet tilbake igjen FLOTT Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
AustAgder8000 Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Hyggelig å høre. Jeg har samme erfaring med IF; veldig bra service og mest opptatt av å få fikset feilen å få båten på vannet for å redde resten av ferien for kunden. Hadde en episode for ett par år siden midt i ferien; alle marinaer og verksteder var fullbooket til langt utpå høsten, men takstmann fra IF fikset mekaniker (konsulent til dobbel pris) som utførte motor jobben i løpet av få dager og ferien kunne fortsette før en uke var gått. Utbetalingen var heller ikke noe problem, de dekket alt som måtte skiftes og litt til for å være sikker. Det er da en ser at det ikke alltid er det billigste som er best. Jeg kommer ihvertfall ikke til å la meg friste til å bytte for å spare noen kroner på premien og risikere å at båten blir liggende hele ferien om det skjer noe. Gratulerer IF :) Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Vi har også hatt if i flere år på hus bil og vise versa båten hadde vi i N Broker men i fra våren av havner den i IF som alt annet vi har veldig hyggelige folk både på skade siden og salgssiden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.