Jump to content

Oppgradering av septik-lufting


jo_no

Recommended Posts

Det er ikke så mye jeg har tenkt å gjøre med båten i høst men én ting tenkte jeg å gjøre: Oppgradering av septik-luftingen.

 

Tenker å kjøpe en lukt-tett slange og to skroggjennomføringer; dimensjon 1"

Den ene gjennomføringen i tanken (som er plast) og den andre i skroget; joda, vanlig opplegg.

 

Spørsmål til forumet:

Hvilket materiale ville dere hatt på disse gjennomføringene??

 

Tenkte plast ville være OK bare det ikke siver for mye lukt gjennom. Hvis en trer slangen helt innpå gjennomføringene, er ikke det potensielle luktarealet særlig stort...

Redigert av jo_no (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte plast ville være OK...er ikke det potensielle luktarealet særlig stort...
Kan aldri tenke meg at det kan være noe problem med plast. "Luktarealet" er jo lite og jeg mener det er væskefasen som er det største problemet og den skal jo ikke komme i slangen i det hele tatt, i alle fall ikke bli værende der lenge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ønsker nok et synspunkt vedr. saken:

 

Tenkte å legge luftingen rett ned mot tanken (altså ikke svanehals) for lettere å kunne spyle (fylle) tanken ved bruk av vannslange gjennom luftåpningen. Med slange på 1" og ingen sil regnet jeg med at den 'opsjonen' skulle være kurant.

 

Noen motforestillinger? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er lurt å ha fall hele veien slik at luftingen renner tørr alltid.

På noen båter ligger lufteslangen på en slik måte at det dannes en "vannlås" (F.eks Scand "Septik" (baltic) hvor dette er ett kjent problem)

Stort trykk i tanken gjør at det lukter i båten. Når du skyller blir trykket stort nok og det kommer gjerne ett skikkelig gufs ut av luftingen som er på grensen til flaut...

Hvis luftingen fungerer, trenger man neste ikke gasstette slanger på luftingen i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være noe problem så lenge skroggjennomføringen står så høyt at du ikke får sjø i særlige mengder inn. Pass bare på å ikke lage vannlås, altså sørg for at slangen har fall hele veien slik at vann ikke kan samle seg i slangen.

 

Red: Der kom SvartRøyk meg i forkjøpet gitt.

 

Det der gufset fra lufting som ikke fungerer lukter noe så aldeles død og pine at det er langt over grensen til flaut :blush:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å legge luftingen rett ned mot tanken (altså ikke svanehals) for lettere å kunne spyle (fylle) tanken ved bruk av vannslange gjennom luftåpningen. Med slange på 1" og ingen sil regnet jeg med at den 'opsjonen' skulle være kurant.

Ingen motforestillinger overhodet. Har anvendt tilsvarende prinsipp i flere år. Fyller tanken omlag halvfull med ferskvann via lufteslangen når vi klapper til kai etter helga. På fredagen igjen på vei ut tapper vi septikken for gråvannet på vei til bestemmelsesstedet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Løfter opp og låner denne tråden litt. Jeg må oppgradere septikluftingen på min P330. Skal skifte til bedre slangekvalitet og evt flytte på slangen. Slik det er nå ligger slangen med fall ned i kjølen fordi gjennomføringen er på motsatt side ift septiktanken. Det er dessverre ikke helt enkelt å få lagt slangen opp og ut uten fall. Men må man, så må man. Hvor viktig er det at lufteslangen ikke har fall?

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Jeg la opp nytt i vinter. Har ikke fall, kan ikke se hvorfor man skal ja det, og heller ikke erfart noe negativt i sommer.

 

Har satt ett kullfilter på luftinga, har etter dette aldri kjent noen ubehagelig lukt ved røffe dobesøk ;-)

 

Gjør også som tidligere nevt her, fyller alltid septiken med vann hver gang jeg har båten i kaia. Etter dette har jeg fått ett mye bedre miljø bak i båten.

Link to post
Share on other sites

holdt på i båten i kveld. Tror jeg må si meg enig i Lady B. Fikk se at det stod endel guffe i bånn av den gamle lufteslangen. Det må ha fungert som en vannlås, for når jeg løsnet slangen inn på septiktanken komm det et skikkelig "puh". Så nå går jeg for å legge luftingen med fritt fall til tanken, samt bedre slange. Kjøpte plasttank hos Maritim i vår, men ikke imponert over dimensjonen på luftingen. I praksis er åpningen mindre enn 10 mm innvendig, det er for lite. På Maritim sine sider er luftingen oppgitt til 19 mm (varenr 6031-03), i beste fall er det utvendig dim på bendet. Hmmm.... dyrt å bytte til ny tank. Ser ikke ut til at jeg kan modifisere luftingen til en større dim.

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mannhull kan du gjerne få montert en skroggjennomføring i plast? Må nesten komme til på innsiden av tanken for å montere denne, men med litt elastisk lim mellom kan du her få brukt slange med større diameter. På min septiktank er det to luftinger, en på 19mm og en på 38mm. Vurderer skifte ut den på 19mm med en større for bedre luftsirkulasjon. Jo bedre luftsirkulasjon jo mindre lukt sies det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Beneteau Oceanis 323. Der ligger luftingen i en pen bue fra toppen av tanken, opp under dollbordet og ned til en skroggjennomføring som sitter ca 30 cm over vannet. Jeg har ikke målt dimensjonen på luftingen, men det kan godt være 38 mm. Det er etter mitt syn helt genialt. Hvis tanken går full, renner det overskytende ut av luftingen, uten fare for at noe går tett. Siden slangen går i en bue oppover er det null fare for vannlås.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...