Jump to content

Landstrømsanlegg om vinteren


loffern

Recommended Posts

Jeg regner med at du har lest noe av det som er skrevet her på forumet vedrørende landstrømmens velsignelse og forbannelse og tatt dine forholdsregler deretter. I så tilfelle er det bare å ligge med landstrøm.

 

Så lenge det ikke er tilkoplet noe apparatur som trekker strøm, kan landstrømmen være tilkoplet uten at e-verket kommer til å kreve betaling for strømforbruk. Vil likevel anbefale at du kveiler inn ledningen når den ikke er i bruk. Være og vind vil slite og tære på den. Det kan koste mer enn selve ledningen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hvorfor skulle e-verket bry seg om det? Dersom anlegget ombord er ordentlig, og kabeltrekket inn er forskriftsmessig kan ikke jeg se den store faren ved det. Spørsmålet er selvfølgelig hvordan anlegget på land er. Ikke alle båthavner har et skikkelig strømanlegg, så vær litt obs på det!

 

På den annen side trenger ikke laderen være tilkoblet, hvis batteriet er fulladet og friskt. Da tåler det godt å stå ombord, men koble gjerne fra minuskabelen.

Link to post

Er man usikker på egen installasjon og beskyttelse, bør man begrense bruk av landstrøm. Er man usikker på forholdene rundt båten uten å selv være beskyttet, bør man også bruke landstrøm minst mulig.

Er man avhengig av landstrøm hele tiden, bør man forebygge mot skader landstrømmen kan forårsake.

Skal man ikke bruke båten i vinterhalvåret, er den beste løsningen å ha den på land.

Det kan svare seg å ta en slipping og en visuell kontroll av anoder etc. hvis båten skal overvintre på sjøen. (Selv om man ikke benytter landstrøm).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Om man skal bruke landstrøm hele vinteren er det viktig med jevnlig kontroll av tilkoblingsledningen. Når ledningen blir utsatt for regn som det ofte er på våre kanter, korroderer kontakt og støpsel. Dette fører igjen til at isolasjonen blir for dårlig på ledningen. Og etter hvert vil det føre til jordfeil, spesielt hvis mange gjør det samme.

 

Ta ledningen inn innimellom og tørk den, det beste er å åpne den så den blir godt tørr innvendig.

:seeya:

Link to post
Hvorfor skal jeg koble fra ladderen? Jeg trodde batteriene tålte å stå med lading på om vinteren. Det er jo en såkalt "inteligent" lader....

 

Jeg har også inteligent lader, men batterivannet blir borte i løpet av vinteren. Har ødelagt 2 batteribanker ved å ha på lading hele vinteren. Har du GEL batterier er saken annerledes.

Link to post

Bare litt høyttenkning rundt dette med batterier som kanskje kan være oppklarende?

Det er uendelig mange metoder for å ta livet av batterier. Noen metoder er mer effektive enn andre, og derfor kan vi dele årsakene opp i noen store feil og mange mindre feil.

 

De største feilene begynner som regel med for dype utladninger og underladning. Man kommer inn i en ond sirkel fordi batteriet endrer egenskap. Redusert overflateareal på blyplatene som følge av sulfatering og endring i blyplatenes overflatestruktur som begge fører til redusert lademottak og strømleveringsevne. Mang intelligente ladere slutter å virke på dette tidspunktet.

 

Nå har batteriet en kjemisk tilstand som gjør at årsak nr. 2 også begynner å påvirke den videre utviklingen, men disse årsakene hopper vi over og går heller inn på det åpenbare.

 

For at et batteri i denne tilstanden skal berges på dette tidspunktet, må det lades opp med en strømbegrensning og en relativt høy spenning over lang tid. Batteriene må kjørs litt inn på ny, og man sykler derfor batteriet noen ganger med liten strøm. Hvordan dette gjøres i praksis, avhenger litt av hvilken batteritype man skal berge. Åpne syre bly, GEL; AGM etc.

Et batteri som reppareres, bør i noen tilfeller også kontrolleres etterpå helt spesielt for å sjekke om det løper løpsk termisk under hard bruk. Ligger det rester av en slik feil i batteriet, kan man få en svært kostbar og farlig affære etter noen uker eller måneder.

 

Årsaken til at mellomstore intelligente ladere ofte ikke klarer denne jobben er blant annet: Når batteriene er delvis isolerte mellom blyplatene og elektrolytten, så er ”motspenningen” i batteriet redusert. Det går strøm gjennom batteriet under ladning, men laderen har ikke problemer med å få opp spenningen uten at batteriet er ladet. (Forskjellen på høy og lav indre motstand i batteriet ved batterifeil).

Timeren i laderen trigger altfor tidlig slik at den går over i absorbering (Laderen hopper over bulkladningen). Batteriet som egentlig er bortimot tomt, lades med 5-10 ampere i 6 timer før laderen går over i float.

Kort fortalt så er batteriet fremdeles bortimot tom fordi den intelligente laderen ikke så feilen i batteriet.

 

Jeg bare nevner dette slik at man slipper å stille spørsmålstegn ved det faktum at noen dumme ladere klarer seg bra under noen aktuelle forhold, selv om dette i følge reklamen til noen dyrere laderne ikke skal være mulig. Nå vet vi litt mer om ladning av friske og syke batterier gjør jeg regning med.

 

Det er her vi gjør en feil, vi sammenligner ladere under helt feil forhold. Det er jo verken batterienes eller ladernes feil, det er bruken og sammenligningene som er feil. Jeg har testet dusinvis med ladere, og en ting kan jeg si. Hvis jeg skal lage en lader som tar høyde for alle de grunnleggende og enkle feil brukere av batterisystemer klarer å stelle i stand, så blir laderen både tung og kostbar.

Det er bedre å sjekke batteriene av og til bare for å kontrollere at de er toppet opp, så unngår man disse feilene. Dette er relativt enkle greier å forholde seg til.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Og konklusjonen av vedlikeholdslading var ???

 

Tilføres et batteri ENERGI uten å kunne lagre den, kokes elektrolytten opp. Alle ting reagerer på varme, sesielt batterier. Man får en såkaldt thermal runaway i batteriet selv om strømmen og spenningen er liten. Det er håpløst å beregne vedlikeholdsladning under slike forhold. Batteriet må være i orden, og spenningen må reguleres slik at strømmen som går gjennom batteriet bare kompenserer for selvutladning pluss litt.

Spenningen forteller ikke alt, den er bare en av fire ukjente faktorer i denne sammenhengen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jøss, det virker nå nesten på meg som det er utrolig at noe overhodet fungerer i båt i det hele tatt. :lol:

Merkelig at jeg i det hele tatt ikke har hatt problemer hverken med tæring, landstrøm, batterier og lading eller noen ting i løpet av et meget langt båtliv.

Men jeg ser jo nå at dette bare er tilfeldig flaks.

Jeg burde nok lagt ned noen tusen i konsulent timer hos Ole Petter, bare for å bekreftet at dette er bare ren flaks. :lol::lol::lol:

Og hvordan du vil regulere vedlikeholdsladingen uten spenningsnivået er for meg en gåte. :crazy:

Og jeg håper selvfølgelig vi snakker om batterier som er iorden her. :eek:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
For meg som har ødelagt 2 batteribanker blir det nok å kople fra batteriene i vinter. Hyggelig å høre at det fungerer bra for andre.

Du må ikke være så skremt at du går for mye den andre veien. Hvis du lader batteriene med en liten gammeldags lader hver tredje uke for eksempel, så vil de ikke koke og du har en mulighet for å vedlikeholde dem gjennom vinteren slik at de ikke selvutlader og blir skadet. Alle batterier bør ladees godt opp før vinteren og vedlikeholdes litt gjennom vinteren. I tillegg bør de kjøres litt inn med liten utladning og liten oppladning før sesongstart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...