Jump to content

Landstrømsanlegg om vinteren


loffern

Recommended Posts

Jøss, det virker nå nesten på meg som det er utrolig at noe overhodet fungerer i båt i det hele tatt. :lol:

Merkelig at jeg i det hele tatt ikke har hatt problemer hverken med tæring, landstrøm, batterier og lading eller noen ting i løpet av et meget langt båtliv.

Men jeg ser jo nå at dette bare er tilfeldig flaks.

Jeg burde nok lagt ned noen tusen i konsulent timer hos Ole Petter, bare for å bekreftet at dette er bare ren flaks. :lol::lol::lol:

Enten så har jeg forklart det litt feil eller så har det blitt oppfattet feil. Jeg er ikke tilhenger av at man alltid skal måtte kjøpe seg fri for problemer. I mange tilfeller så kan man bruke det man har riktig, og få et svært godt resultat. For å bruke Mobitronik laderen som et eksempel, så har disse ofte en oppgitt spenning i float på 13,8 volt. Noen ganger er de 13,9-14 volt. Jeg har til og med rapportert dette til Vaeco, og spurt om det ikke ville være bedre å senke denne spenningen litt. Teknikeren var enig om at spenningen var litt høy. (Jeg selger ikke Mobitronic).

Det er sannsynlighvis derfor P.aas nevner Gel batterier i innlegget. 13,8 volt passer bedre på noen Gel batterier enn de fleste åpne syre bly batteriene, og dette har trolig noen nevnt for ham.

Jeg sier til mine kunder som har Mobitronic lader. Lad opp batteriene ofte, men ikke la den stå på i flere dager eller uker. Hvis du måler mindre enn 12,75 volt på batteriene når du er i båten, sett på laderen et døgn til. Er laderen klargjort for batteriteperatursensor, kjøp denne slik at batteriene kan lades litt mer korrekt.

De fleste laderne har egenskaper som kan brukes, men man må bruke dem korrekt.

Et annet problem, er ladere i kombinasjon med sulfaterte batterier og batteristyrte spenningsregulatorer. Man starter på fjorden og skal hjem etter en helgetur. I og med at batteriet er delvis sulfatert, kommer spenningen opp. Men på grunn av at båten er hurtiggående, kommer man hjem lenge før batteriene er ladet. Noen ladere ser spenningen på batteriene når ledningen stappes i veggen, men de har ikke sett noe på batteriene mens båten kjørte. Vel, laderen tror batteriene er fulle fordi spenningen er høy. laderen hopper over bulkfasen fordi timeren for oppnådd eller fastsatt aborberingsspenning oppnås umiddebart, og batteriene er delvis tomme til fredagen.

Det er mange som kjører rundt med slike feil uten å oppdage det. Det er disse menneskene vi hjelper, ikke de som ikke har noe problem. Jeg tror det selges altfor mye utstyr til ingen nytte, for man tror laderne er så intelligente. Hvis man skal skifte noe i en båt, så bør man vite av hvilken grunn, og forklare kunden hvor skoen trykker.

Det blir opp til kunden å velge, nye komponenter som passer bedre til brukermønsteret eller omgå problemet uten nye deler.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å bruke Mobitronik laderen som et eksempel, så har disse ofte en oppgitt spenning i float på 13,8 volt. Noen ganger er de 13,9-14 volt.

Det er sannsynlighvis derfor P.aas nevner Gel batterier i innlegget. 13,8 volt passer bedre på noen Gel batterier enn de fleste åpne syre bly batteriene, og dette har trolig noen nevnt for ham.

Sikkert, men de samme burde også nevnt at float kan justers på disse laderne.

Selv justerte jeg ned float til 13.5V på min Mobitronic.

Jeg var heller ikke fornøyd med absorsjonsfasen på min lader som jeg oppjusterte fra ca 1.5-2 timer til ca. 4 timer, som passet mine batterier bedre.

Nå har jeg en Sterling CED lader med float på 13.6V og med softwarestyring som justerer absorsjonsfasen, noe som fungerer utmerket.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og hvordan du vil regulere vedlikeholdsladingen uten spenningsnivået er for meg en gåte. :crazy:

Og jeg håper selvfølgelig vi snakker om batterier som er iorden her. :eek:

Hvis man tar utgangspunkt i at batteriene er i orden, så skal floatspenningen være justert til et nivå som motvirker selvutladning. (Selvutladningen varierer med batteriets alder og invendig forurensning). Batterier oppgis til å tilføres en strøm under vedlikeholdsladning som tilsvarer en prosentandel i forhold til batterikapasiteten. Har man en monitor tilkoblet en mellomstørrelse batteribank, vil strømmen gjennom batteriet ofte være mellom 0,2-0,3 ampere når spenningen passer til batteriet. (De er ikke mulig å varme opp batterisyren med 2,4 watt i en mellomstor batteribank)

Det er her jeg mener man ikke trenger å være nærvøs. Er man i tvil, lader man opp batteriene og skruer laderen av.

Man kan også velge en bitteliten lader, og da vil ikke en litt for høy ladspenninge bety så mye, for energien tilført batteriet er svært liten og elektrolytten kan ikke varmes opp.

Ofte så vil man se at strømmen gjennom batteriet er 3- 5 ampere kontinuelig under float når man har en feil. (Batteriet er sulfatert og har ikke akseptert ladningen når det skulle eller spenningen er for høy. elektrolytten kan da bli varmet opp slik at strømmen også øker).

Det er ofte under slike forhold man kan få en "thermal runnaway". Batteriet har god lunk og man kjører på tur og dynamoen ordner resten. Det er derfor det alltid er fordel å ha temperatursensorer tilknyttet alt ladeutstyr, slik at man får slått av ladningen før det skjer noe mer.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har til og med rapportert dette til Vaeco, og spurt om det ikke ville være bedre å senke denne spenningen litt. Teknikeren var enig om at spenningen var litt høy. (Jeg selger ikke Mobitronic).

Sorry, så ikke du hadde redigert.

Jeg selger heller ikke Mobitronic eller Sterling for den saks skyld.

Men som utdannet avdanket elektronikk ingeniør interesserer dette meg, ihvertfall privat i egen båt.

Selvfølgelig burde Waeco fortalt deg dette.

Men det tok meg ikke lange stunden å finne ut hva VR1 - VR5 var i laderen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert, men de samme burde også nevnt at float kan justers på disse laderne.

Selv justerte jeg ned float til 13.5V på min Mobitronic.

Jeg var heller ikke fornøyd med absorsjonsfasen på min lader som jeg oppjusterte fra ca 1.5-2 timer til ca. 4 timer, som passet mine batterier bedre.

Nå har jeg en Sterling CED lader med float på 13.6V og med softwarestyring som justerer absorsjonsfasen, noe som fungerer utmerket.

 

Ja det er det jeg mener. Du har ikke noe problem fordi du forstår batterier bedre enn mange andre. Du har jo oppdaget det samme som meg med hensyn til Mobitronic laderen. Men slik er det ikke for alle eller brorparten av båtbrukerne. Systemene svikter uten at de skjønner hvorfor. De går i en butikk og kjøpen nytt utstyr og problemet bare fortsetter.

Så blir det slik som med P.aas. åtte batterier på kort tid og tør ikke bruke laderen lenger.

Link to post
Share on other sites

Har en 25 amp Mobitronic lader jeg også , med nytt landstrømsannlegg og batteribank . La merke til at startbatteriet ( 115 amp )stadig mangla vann , da jeg ikke hadde samme opplegg i den gammle båten ser jeg at denne laderen har egen lading til begge bankene . Startbatteriet mitt blir aldrig brukt , det sto altid på lading når landstrøm var innkobbla . På forbruk siden ( 3 x 115 amp )mangler det aldrig vann , men står altid på vedlikeholds lading så fort jeg kobbler på landstrømmen . Forbruksiden blir jo brukt hele uka året igjennom med radio kjøleskap osv , er det derfor det ikke forsvinner noe vann på dem batteria . Eller er jeg helt på jordet som vanlig ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En ting jeg kom til å tenke på vedr. Mobitronic lader:

 

Da jeg kjøpte laderen hadde jeg egentlig tenkt meg den modellen som lader to batteribanker. Eksepditøren frarådet å kjøpe den modellen. Han sa at den hadde en tendens til å gå i "surr", og anbefalte modellen som bare lader en bank. Jeg fulgte hans råd og har aldri opplevd problemer med laderen. Jeg er veldig fornøyd med mobitronicladeren min.

 

Kan det være årsaken til at flere opplever problem med vedlikeholdslading?

Link to post
Share on other sites

Har en 25 amp Mobitronic lader jeg også , med nytt landstrømsannlegg og batteribank . La merke til at startbatteriet ( 115 amp )stadig mangla vann , da jeg ikke hadde samme opplegg i den gammle båten ser jeg at denne laderen har egen lading til begge bankene . Startbatteriet mitt blir aldrig brukt , det sto altid på lading når landstrøm var innkobbla . På forbruk siden ( 3 x 115 amp )mangler det aldrig vann , men står altid på vedlikeholds lading så fort jeg kobbler på landstrømmen . Forbruksiden blir jo brukt hele uka året igjennom med radio kjøleskap osv , er det derfor det ikke forsvinner noe vann på dem batteria . Eller er jeg helt på jordet som vanlig ?

 

Tine III

 

Om du er helt på jordet som vanlig vet jeg ikke, men jeg tror vi er svert nært et svar.

Forbruksbanken din blir utladet og oppladet under bruk. Derfor skal disse batteriene lades for syklisk drift, som betyr at man må ha en relativt stor strøm og høy sluttspenning fra laderen. For mange batterityper betyr dette en ladespenning på 14,4 volt ved 20 grader C. helt til batteriet er fulladet. Det er her (Etter at batteriet er fulladet) at laderen enten skal slås av eller senke spenningen til vedlikeholds spenning. Normalt passer det greit med ca 13, 4 -13,6 volt på åpne syre bly batterier hvis man vil vedlikeholdslade.

 

Startbatteriet derimot er jo for det meste oppladet, og skal enten ikke lades mer eller bare vedlikeholdslades. (Startbatteriet skal egenlig lades som et UPS batteri, noe som betyr strømbegrenset med en lavere spenning. Kanskje 13,8 volt).

 

Hvor stort problem man får med koking av elektrolytten avhenger av flere ting. Bruker man for eksempel en batteristyrt spenningsregulator, eller en regulator som senser på forbruksbanken i kombinasjon med skilledioder, så vil dette kunne skje,

 

Motoren kjøres i noen timer. Ladespenningen fra dynamoen er 14,4 volt + 0,85 volt som er spenningsfallet gjennom skilledioden til forbruksbanken. (I absorberingsfasen) Totalt 15,25 volt leverer dynamoen hvis regulatoren ikke har noen begrensning for maksimal spenning. (Mange regulatorer har en maks tillatt spenning på 15,5 volt).

 

Startbatteriet er oppladet, og det er derfor mindre spenningsfall i dioden til startbatteriet. Den totale spenningen på startbatteriet blir 15,25 volt minus 0,55 volt som er spenningsfaller gjennom dioden. Den totale spenningen på startbatteriet blir derfor kanskje 14,7 volt når motoren kjøres.

 

Startbatteriet lades med 0,7-0,9 volt for mye. (Man utjevningslader batteriet, noe mange batterier ikke tåler og som andre bare tåler i små doser et par tre ganger i året for å jevne ut forskjellen i cellene som kalles skjevladning ).

 

Når man da kommer til land og overlader et allerede proppfullt batteri, så koker man opp elektrolytten. En syrevekt på 1.29 eller høyere målt med en optisk syrevektmåler og kompensasjon for temperatur vil avdekke dette i åpne syre bly batterier. Et relativ syrevekt over 1.30, så har man definitivt et alvorlig problem.

 

Hvis man forstår dette i korthet, kan man forbedre situasjonen med for eks. å ikke lade startbatteriet når det ikke trenger ladning både med motor og lader. De som ønsker helautomatiske systemer skal selvfølgelig få det.

 

Dette er årsaken til at startbatteriene lever i 15 år med et ”dårlig” ladesystem men ryker når man installerer et ”godt” ladesystem som ikke er helt gjennomtenkt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en mail nå med spørsmål om man vil kunne måle overladning med et ampere meter etter at batteriet er fulladet.

Svaret er nei. Strømmen gir riktignok en indikasjon på et problem eller feil oppsatt system, men batterier kan kokes bare med spenning. Dette fordi man påfører batteriet noe som fører til at man får en intern reaksjon inni batteriet. Prosessen fortsetter innvendig uten andre merkbare tegn enn økt temperatur på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Bare litt høyttenkning rundt dette med batterier som kanskje kan være oppklarende?

Det er uendelig mange metoder for å ta livet av batterier. Noen metoder er mer effektive enn andre, og derfor kan vi dele årsakene opp i noen store feil og mange mindre feil.

 

De største feilene begynner som regel med for dype utladninger og underladning. Man kommer inn i en ond sirkel fordi batteriet endrer egenskap. Redusert overflateareal på blyplatene som følge av sulfatering og endring i blyplatenes overflatestruktur som begge fører til redusert lademottak og strømleveringsevne. Mang intelligente ladere slutter å virke på dette tidspunktet.

 

Nå har batteriet en kjemisk tilstand som gjør at årsak nr. 2 også begynner å påvirke den videre utviklingen, men disse årsakene hopper vi over og går heller inn på det åpenbare.

 

For at et batteri i denne tilstanden skal berges på dette tidspunktet, må det lades opp med en strømbegrensning og en relativt høy spenning over lang tid. Batteriene må kjørs litt inn på ny, og man sykler derfor batteriet noen ganger med liten strøm. Hvordan dette gjøres i praksis, avhenger litt av hvilken batteritype man skal berge. Åpne syre bly, GEL; AGM etc.

Et batteri som reppareres, bør i noen tilfeller også kontrolleres etterpå helt spesielt for å sjekke om det løper løpsk termisk under hard bruk. Ligger det rester av en slik feil i batteriet, kan man få en svært kostbar og farlig affære etter noen uker eller måneder.

 

Årsaken til at mellomstore intelligente ladere ofte ikke klarer denne jobben er blant annet: Når batteriene er delvis isolerte mellom blyplatene og elektrolytten, så er ”motspenningen” i batteriet redusert. Det går strøm gjennom batteriet under ladning, men laderen har ikke problemer med å få opp spenningen uten at batteriet er ladet. (Forskjellen på høy og lav indre motstand i batteriet ved batterifeil).

Timeren i laderen trigger altfor tidlig slik at den går over i absorbering (Laderen hopper over bulkladningen). Batteriet som egentlig er bortimot tomt, lades med 5-10 ampere i 6 timer før laderen går over i float.

Kort fortalt så er batteriet fremdeles bortimot tom fordi den intelligente laderen ikke så feilen i batteriet.

 

Jeg bare nevner dette slik at man slipper å stille spørsmålstegn ved det faktum at noen dumme ladere klarer seg bra under noen aktuelle forhold, selv om dette i følge reklamen til noen dyrere laderne ikke skal være mulig. Nå vet vi litt mer om ladning av friske og syke batterier gjør jeg regning med.

 

Det er her vi gjør en feil, vi sammenligner ladere under helt feil forhold. Det er jo verken batterienes eller ladernes feil, det er bruken og sammenligningene som er feil. Jeg har testet dusinvis med ladere, og en ting kan jeg si. Hvis jeg skal lage en lader som tar høyde for alle de grunnleggende og enkle feil brukere av batterisystemer klarer å stelle i stand, så blir laderen både tung og kostbar.

Det er bedre å sjekke batteriene av og til bare for å kontrollere at de er toppet opp, så unngår man disse feilene. Dette er relativt enkle greier å forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Min Mobitronic lader også bare en bank så det er ikke årsaken i mitt tilfelle.

 

I ditt tilfelle kan det også være flere årsaker, men det viktigste er å finne ut om batteriene gasser fordi de utvikler en feil av andre årsaker først, og hvor situasjonen senere forverres.

 

Jeg ville begynt med å sjekke spenningen på batteriene når du bruker båten. Hvis du slår av all strøm en gang til dagen, og måler spenningen etter en time eller to, vil du finne ut om du har for liten batterikapasitet og driver med dyputladning. Måler du 12,2 volt eller lavere over batteripolene uten belastning, så driver du med dyputladning og forlanger mer av batteriene enn de klarer.

 

Det er to farer med dyputladninger, sulfatering og svekket mekanisk styrke i blyplatene. Sulfatering er allerede nevnt, men redusert styrke i platene er spesielt et problem i hurtiggående båter. Når du kjører for eks. i bølger, løsner partikler fra platene og delvis kortslutter celler gjennom for eks. dårlige lommeseparatorer i batteriet.

 

(Kvaliteten på batteriene spiller ofte inn, og derfor får man ofte et tilbakevende problem når man får ting på garanti. Man gjør ikke noe med feilen, man bare erstatter det som går i stykker med samme tingene).

 

Dette fører til at når du senere lader batteriene, så vil cellene i batteriet få forskjellig ladespenning. Ofte er det en celle som er problemet, og derfor gasser de resterende 5 cellene. Fordelingen av ladespenningen i de seriekoblede cellene blir feil med forhøyet spenning på for eks. fem av dem.

Det er slike tegn man ser etter. Lite vann i fem celler betyr redusert indre motstand i en celle på grunn av en mekanisk feil i batteriet. Det er den cellen med vann som representerer feilen og ikke de cellene uten vann.

 

Så sjekker man da om laderen leverer den spenningen batteriet skal ha, gjør de nødvendige tiltak, og da er det som regel greit etterpå.

 

For å si noe fint ombatterimonitor, så er det ofte slike instrumenter som hjelper båteieren med å unngå problemer. Lærer man seg å bruke en slik enhet, så vil man ofte se at noe er feil og rette på tingene før det blir et problem. Man inretter seg etter båtens system og kapasiteter i stedet for å tvinge båten til å oppfølge våre urealistiske krav til strømforbruk.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Hva da med lading fra solpanelet, jeg ligger med lading hele vinteren fra solpanel, mister aldri en dråpe vann og amp.meteret viser 14,2v. konstant. solpanelet står under presening, men ladingen er inntakt selv med dagslys som kommer inn i endene.

 

Scombrus.

 

Solcelle er midt i blinken for mange. Lite strøm, slår seg av og på med lys og mørket slik at batteriet får hvile. Det fine med solcellepaneler, er båteiernes optimistiske tro på at små anlegg lader mye mer enn de egentlig gjør, og små billige solcellesystemer passer derfor godt til dette. Hvis panelet står under en presenning, vil panelet levere vesentlig mindre strøm i forhold til potenialet, og derfor er det lite trolig at du klarer å overlade. Noen regulatorer trekker litt strøm når det ikke lader, og selv om dette regnes som nekativt, kan du rett og slett få en positiv effekt av dette også. Man holder litt gang i platene som er veldig bra for levetiden på batteriet. Større paneler må derimot reguleres bedre for å unngå overladning. Temperaturkompenserte puls bredde modulerte regulatorer er best på større anlegg.

Jeg vil allikevel anbefale deg å koble fra alle ladekilder av og til og sjekke polspennngen. Hvis denne kryper under 12,75 volt for noen batterityper, indikerer dette underladning. Batteriet bør da toppes opp ved for eksempel å flytte solcellepanelet utenfor presenningen på en solrik dag.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant en datalogging av energibalansen i seilbåt jeg gjorde for ca 6 år siden, og dette beskriver litt av problemet. Grafen viser energiforbruk og ladning over et tidsrom. Klokkeslettene og dagene viser hva som skjedde og når. Alle strekene som går nedover er strømforbruk og alle som går oppover er ladning. Grafen er glattet ut for å være enklere å lese. Legg spesielt merke til hva som hender Lørdag klokken 10. Motoren blir her startet fordi dieselbrenneren ikke vil starte. Noen som kjenner igjen symptomet?

Legg også merke til søndag mellom ca klokken 8 og 13. Selv etter flere timer kjøring er batteriet nesten 50 % utladet.

 

energibalanse2.gif

Bilde nr. to er samme båt men brukt på helgetur. På grunn av andre forutsetninger som batteriet var fulladet før turen startet, og at turen var kortere med mer motorkjøring, ble ikke battriene fullt så mye utladet. Legg også merke til hvordan strømkurven flater ut når batterikapasiteten nærmer seg 80 %. Det er nesten umulig å lade opp de siste prosentene i batteriet med motor. derfor kan man som regel ikke regne med å få utnyttet denne kapasiteten med mindre man drar til land av og til.

Jeg har brukt to timer på å finne disse grafene blant mye rot, på PCèn, og håper dere finner dette informativt.

Jeg har også noen logginger som viser hva som skjer når batteriene er sulfatert, og skal lete etter dem ved en anledning. Forskjellen er skremmende.

Jeg har rotet meg bort igjen. Dette har jo ikke noe med landstrøm å gjøre.

energibalanse_1.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
En syrevekt på 1.29 eller høyere målt med en optisk syrevektmåler og kompensasjon for temperatur vil avdekke dette i åpne syre bly batterier. Et relativ syrevekt over 1.30, så har man definitivt et alvorlig problem.

 

Har lett litt i div. tråder uten at jeg forstår helt og trenger litt hjelp fra dere "batteri-eksperter" her.

 

Har tre 140 Ah batterier (Bosch) som av en eller annen grunn faller som en stein når de har stått 3-4 uker etter landstrømslading (2 døgn m/Quick 45 Ah intelegent lader). De er fylt på vann sent i høst (ca 1/3 liter på hver av dem)

 

Forbruksbatteriene faller til henholdsvis 12,35 og 12,03!, mens startbatteriet ligger på 12,6 og må sies å være ok (alt målt på omkring 0 grader utetemp.)

 

Målte derfor syrevekten med en Biltema-måler og på samtlige celler og den lå mellom 1250 og 1275 (mellom hvitt og grønt på instrumentet). Dette skulle vel bety at ikke noen celler skulle være ødelagt, og at ei heller syrevekten er så ille, slik jeg forstår det, eller hva? Men det sier kanskje ikke så mye å måle syrevekten når batteriene ikke er fullladet eller hva?

 

Hva kan være problemet? Kan det tenkes at laderen ikke gir nok - å ikke får toppet forbruksbatteriene? Ladespenningen virker imildertid til å være ok med ca 14,4 V

Link to post
Share on other sites

Har lett litt i div. tråder uten at jeg forstår helt og trenger litt hjelp fra dere "batteri-eksperter" her.

 

Har tre 140 Ah batterier (Bosch) som av en eller annen grunn faller som en stein når de har stått 3-4 uker etter landstrømslading (2 døgn m/Quick 45 Ah intelegent lader). De er fylt på vann sent i høst (ca 1/3 liter på hver av dem)

Det kan være at et av batteriene er dårlig og at du dermed ikke får god lading. Nå sier du ikke om du har ladet de enkeltvis eller om de var sammenkoblet. Dersom du kobler de fra hverandre og så lader de, så kan du se hvordan hvilespenningen da blir. Har du mulighet til å måle ladespenningen underveis, bare innimellom? Det forteller litt mer om problemet.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Swande.

Dette er et relativt kjent problem, spesielt da i seilbåt.

Man begynner med et eller to batterier, og utvider til tre fordi man har for lite strøm. Hvis du studerer kurvene i innlegg 41, så ser du hvordan det henger sammen og hva som er en sannsynlig årsak. Batteriene utvikler feil fordi du har underskudd på ladning.

 

Kan også tenkes at batteriene har stått med for høy spenning under vedlikeholdsladning. Det er vel en bryter på laderen din hvor spenningen på vedlikeholdsladning kan justeres mellom 13,4 volt og 13,8 volt.

 

Det første du må gjøre, er å skille batteriene etter at de er ladet. Så måler du spenningen på hvert batteri. Deretter måler du syrevekten i alle cellene.

 

NB! Batteriene må hvile noen timer og helst et døgn før de måles. Beskriver du det du måler av spenning og syrevekt systematisk for hvert batteri, vil en med stor sannsynlighet kunne hjelpe deg med en konklusjon.

 

Husk på at batteriene kan gasse voldsomt hvis en celle er kortsluttet. Batteriene bør derfor ikke lades i båten uten tilsyn. Det beste er å ta batteriene hjem og lade dem hver for seg i et godt ventilert rom eller utendørs.

 

Fordelen med å ta en lett kontroll av batteriene i båten først, er at hvis en celle er kortsluttet som følge av noe av en blyplate har løsnet, så fjerner man kanskje feilen når batteriet transporteres. Dette er noe jeg ville likt å visst, for jeg ville ikke forsøkt å repparere et batteri med en slik latent feil.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at et av batteriene er dårlig og at du dermed ikke får god lading. Nå sier du ikke om du har ladet de enkeltvis eller om de var sammenkoblet. Dersom du kobler de fra hverandre og så lader de, så kan du se hvordan hvilespenningen da blir. Har du mulighet til å måle ladespenningen underveis, bare innimellom? Det forteller litt mer om problemet.

:seeya:

Batteriene er sammenkoblet og opplegget er jo lagt opp som standard fra Bavaria med lader og det hele.

 

Hei Swande.

Dette er et relativt kjent problem, spesielt da i seilbåt.

Man begynner med et eller to batterier, og utvider til tre fordi man har for lite strøm. Hvis du studerer kurvene i innlegg 41, så ser du hvordan det henger sammen og hva som er en sannsynlig årsak. Batteriene utvikler feil fordi du har underskudd på ladning.

 

Kan også tenkes at batteriene har stått med for høy spenning under vedlikeholdsladning. Det er vel en bryter på laderen din hvor spenningen på vedlikeholdsladning kan justeres mellom 13,4 volt og 13,8 volt.

 

Det første du må gjøre, er å skille batteriene etter at de er ladet. Så måler du spenningen på hvert batteri. Deretter måler du syrevekten i alle cellene.

 

NB! Batteriene må hvile noen timer og helst et døgn før de måles. Beskriver du det du måler av spenning og syrevekt systematisk for hvert batteri, vil en med stor sannsynlighet kunne hjelpe deg med en konklusjon.

 

Husk på at batteriene kan gasse voldsomt hvis en celle er kortsluttet. Batteriene bør derfor ikke lades i båten uten tilsyn. Det beste er å ta batteriene hjem og lade dem hver for seg i et godt ventilert rom eller utendørs.

 

Fordelen med å ta en lett kontroll av batteriene i båten først, er at hvis en celle er kortsluttet som følge av noe av en blyplate har løsnet, så fjerner man kanskje feilen når batteriet transporteres. Dette er noe jeg ville likt å visst, for jeg ville ikke forsøkt å repparere et batteri med en slik latent feil.

Takk for tips. Jeg skjønner imidlertid ikke at jeg skal ha underskudd på ladning så lenge jeg har en 45 Ah lader som er orginalt montert for å takle 3x140 Ah batterier??

 

Skal sjekke bryter for justering av vedlikeholdslading, men er denne for høy skulle en vel tro at batteriene da kanskje er blitt skadet? Men så lenge syrevekten jeg oppga i cellene virket ok kan det vel ikke være noen celler som er gående, eller hva? Det som er rart er at startbatteriet er helt fint, mens det ene forbruksbatteriet holder nogenlunde på ladingen, mens det siste detter som en stein. Jeg måler normal hvilespenning på alle batteriene noen timer etter lading. Problemet er at to av dem faller.

Link to post
Share on other sites

For å se dette fra en praktisk synsvinkel: Du må nok belage deg å anskaffe to nye forbruksbatterier til sommeren for å få en avslappet ferie ombord. Det er ikke noe hyggelig å lete etter landstrøm så snart man har fortøyd.

Spørsmålet blir hvilken type batterier du skal anskaffe. Har du noen ide om hva som har tappet batteriene? Båten er jo splitter ny. Kan selgeren ha gjort "noe"? Anbefaler at du drøfter dette med selgeren din. Er du heldig får du kanskje nye batterier på garantien. Det vil trolig hjelpe dersom dette problemet har eksistert fra du fikk båten. Hvilken type Bosch batterier har du på forbrukssiden (jeg tenker på de 3 x 140 Ah Bosch batterine)?

Link to post
Share on other sites

For å se dette fra en praktisk synsvinkel: Du må nok belage deg å anskaffe to nye forbruksbatterier til sommeren for å få en avslappet ferie ombord. Det er ikke noe hyggelig å lete etter landstrøm så snart man har fortøyd.

Spørsmålet blir hvilken type batterier du skal anskaffe. Har du noen ide om hva som har tappet batteriene? Båten er jo splitter ny. Kan selgeren ha gjort "noe"? Anbefaler at du drøfter dette med selgeren din. Er du heldig får du kanskje nye batterier på garantien. Det vil trolig hjelpe dersom dette problemet har eksistert fra du fikk båten. Hvilken type Bosch batterier har du på forbrukssiden (jeg tenker på de 3 x 140 Ah Bosch batterine)?

Har nok vært inne på tanken ja, om at de må skiftes, men jeg skal teste dem skikkelig først. Og selvsagt skal dette tas med Lunde. De har vært særdeles imøtekommende på flere mindre ting jeg har tatt opp med dem, så dette tror jeg skal gå greit. Kan kanskje tenkes at tidligere eier f.eks. har glemt å toppe dem før vinterlagring og at de har vært et stykke nede før båten gikk i opplag i fjor. På den annen side har jeg ikke hatt problemer med dem i løpet av sesongen, men da har de jo vært ladet flere ganger i uken ved kjøring. Det er vanlige blybatterier fra Bosch

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...