Jump to content

Nating

tebi

Recommended Posts

Hardtoppen min er lagd av teakstaver med en eller annen elastisk fugemasse i mellom. Jeg sliter med litt lekkaskje og tenkte jeg skulle legge ny fugemasse etter å ha fjernet den gamle. Jeg ser for meg at jeg må maskere teakstavene. Jeg tipper det vil bli en liten kant som er høyere enn treet. Hvordan får jeg fugen plan med treverket?

Redigert av tebi (see edit history)

Hei,

Liten kommentar til rådet om å slipe med båndslipemaskin, det er sikkert mulig, men det vil sannsynligvis være bedre å slipe med en "rondellslipemaskin", eller en såkalt "vibrasjonspusser". Husk i hvertfall å slipe i treets lengderetning, og bruk gradvis finere slipepapir, gjerne 280 korning (eller finere),som avslutning.

Så kommer du til det vanskelige valget om overflatebehandling, jeg ville foreslått oljing med "ikke herdende" olje, men jeg har lite erfaring fra "det maritime miljøet", så jeg skal være svært forsiktig med bastante meninger... :smiley:

Hardtoppen min er lagd av teakstaver med en eller annen elastisk fugemasse i mellom. Jeg sliter med litt lekkaskje og tenkte jeg skulle legge ny fugemasse etter å ha fjernet den gamle. Jeg ser for meg at jeg må maskere teakstavene. Jeg tipper det vil bli en liten kant som er høyere enn treet. Hvordan får jeg fugen plan med treverket?

OBS ! OBS ! OBS !

Det er ikke bare å fuge i vei. Under fugen MÅ du legge et slipp-middel. Det benyttes gjerne silikonpapir. Dette gjøres for å unngå at limet fester seg mot underlaget. Dette er MEGET viktig pga. kreftene som påvirker fungen når treverker begynner å jobbe. Er fugen limt mot kantene får massen bevege seg fritt, men er den også limt mot underlaget vil den på sikt slippe mot kantene og lekkasjen er der igjen. Benytt Zalovann på redskapen du glatter ut fugen med. IKKE spray Zalovannet på massen for da vil du risikere å få den på treverket med det resultat at den ikke fester seg. Bruk en myk MS-polymer da disse produktene har utmerket UV-bestandighet og ikke inneholder løsemidler. Det at massen ikke inneholder løsemidler gjør at den heller ikke krymper under herding og du kan glattte fugen helt plant mot treverket fordi det ikke er noen fare for at den vil krympe så mye at den kommer under overflaten til treverket. Husk også som du sier selv å være nøye med å maskere kantene. jeg antar du skal benytte sort masse og den innehoølder "Carbon-black" fargestoff som er nesten umulig å fjerne hvis den smitter på treverket. Vær også nøye med avfetting før fuging. Bruk gjerne Aceton. Et lite tips kan også være å prime kantene med kvist-lakk for optimal heft mot treverket... :yesnod:

Lykke til ! :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå har du fått de fleste tipsene, men legger ut link til Sikafleks brosjyre om nating.

http://www.sika.se/upload/Manualer/Industr...d%E4ck%20A3.pdf

Husk at Sika sine nateprodukter er basert på Poyurethan. Denne er løsemidelholdig og vil krympe opptil 10% under herding ! Jeg er ingen tilhenger av disse produktene siden fugen ikke bare krymper i høyden, men også i bredden. Med andre ord, ferdigherdet Sika har alerede innebygget en strekk i naten....

Kan godt anbefale et bra produkt da jeg kjenner inholdet, produktet er forøvrig rimligere enn Sika: Jernia Lim & Fug

(husk det er mange som selger lim og fugemasser, men ikke så mange som produserer det :lol: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå var det vel arbeidsmetode og ikke produkt som var spørsmålet. Sikas beskrivelse er en grei innføring i nating. Om man hoder det produktspesifikke utenom er resten relevant uavhengig av type natemasse. :wink:

En glasskrape som benyttes til rengjøring av bl.a. kjeramiske komfyrtopper grei for å fjerne overflødig herdet natemasse.

306849_X_2006-07-04_131840_957.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...