tebi Startet 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2007 (redigert) Hardtoppen min er lagd av teakstaver med en eller annen elastisk fugemasse i mellom. Jeg sliter med litt lekkaskje og tenkte jeg skulle legge ny fugemasse etter å ha fjernet den gamle. Jeg ser for meg at jeg må maskere teakstavene. Jeg tipper det vil bli en liten kant som er høyere enn treet. Hvordan får jeg fugen plan med treverket? Redigert 19.Oktober.2007 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Hvis du maskerer med tape og jevner ut fugemassen med en myk gummisparket, bør det gå bra. Et annet redskap som er fint for å jevne ut natingen er en halv rå potet. Må brukes mens den er nyskåret, og fuktig. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Et annet redskap som er fint for å jevne ut natingen er en halv rå potet. Må brukes mens den er nyskåret, og fuktig. Dette er jo nett som å høre ho Ingrid Espelid! Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Ellers så er det vel vanlig å slipe over alt sammen med båndsliper etter nating( de tilfeller jeg har sett). Det blir hvertfall godt resultat. Husk å holde sliperen i jevn bevegelse hele tiden så den ikke graver. Sitér dette innlegget Link to post
Pappa Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Hei, Liten kommentar til rådet om å slipe med båndslipemaskin, det er sikkert mulig, men det vil sannsynligvis være bedre å slipe med en "rondellslipemaskin", eller en såkalt "vibrasjonspusser". Husk i hvertfall å slipe i treets lengderetning, og bruk gradvis finere slipepapir, gjerne 280 korning (eller finere),som avslutning. Så kommer du til det vanskelige valget om overflatebehandling, jeg ville foreslått oljing med "ikke herdende" olje, men jeg har lite erfaring fra "det maritime miljøet", så jeg skal være svært forsiktig med bastante meninger... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Hardtoppen min er lagd av teakstaver med en eller annen elastisk fugemasse i mellom. Jeg sliter med litt lekkaskje og tenkte jeg skulle legge ny fugemasse etter å ha fjernet den gamle. Jeg ser for meg at jeg må maskere teakstavene. Jeg tipper det vil bli en liten kant som er høyere enn treet. Hvordan får jeg fugen plan med treverket? OBS ! OBS ! OBS ! Det er ikke bare å fuge i vei. Under fugen MÅ du legge et slipp-middel. Det benyttes gjerne silikonpapir. Dette gjøres for å unngå at limet fester seg mot underlaget. Dette er MEGET viktig pga. kreftene som påvirker fungen når treverker begynner å jobbe. Er fugen limt mot kantene får massen bevege seg fritt, men er den også limt mot underlaget vil den på sikt slippe mot kantene og lekkasjen er der igjen. Benytt Zalovann på redskapen du glatter ut fugen med. IKKE spray Zalovannet på massen for da vil du risikere å få den på treverket med det resultat at den ikke fester seg. Bruk en myk MS-polymer da disse produktene har utmerket UV-bestandighet og ikke inneholder løsemidler. Det at massen ikke inneholder løsemidler gjør at den heller ikke krymper under herding og du kan glattte fugen helt plant mot treverket fordi det ikke er noen fare for at den vil krympe så mye at den kommer under overflaten til treverket. Husk også som du sier selv å være nøye med å maskere kantene. jeg antar du skal benytte sort masse og den innehoølder "Carbon-black" fargestoff som er nesten umulig å fjerne hvis den smitter på treverket. Vær også nøye med avfetting før fuging. Bruk gjerne Aceton. Et lite tips kan også være å prime kantene med kvist-lakk for optimal heft mot treverket... Lykke til ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jens_P Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Nå har du fått de fleste tipsene, men legger ut link til Sikafleks brosjyre om nating. http://www.sika.se/upload/Manualer/Industr...d%E4ck%20A3.pdf Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VannTro Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Nå har du fått de fleste tipsene, men legger ut link til Sikafleks brosjyre om nating. http://www.sika.se/upload/Manualer/Industr...d%E4ck%20A3.pdf Husk at Sika sine nateprodukter er basert på Poyurethan. Denne er løsemidelholdig og vil krympe opptil 10% under herding ! Jeg er ingen tilhenger av disse produktene siden fugen ikke bare krymper i høyden, men også i bredden. Med andre ord, ferdigherdet Sika har alerede innebygget en strekk i naten.... Kan godt anbefale et bra produkt da jeg kjenner inholdet, produktet er forøvrig rimligere enn Sika: Jernia Lim & Fug (husk det er mange som selger lim og fugemasser, men ikke så mange som produserer det ) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jens_P Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Nå var det vel arbeidsmetode og ikke produkt som var spørsmålet. Sikas beskrivelse er en grei innføring i nating. Om man hoder det produktspesifikke utenom er resten relevant uavhengig av type natemasse. En glasskrape som benyttes til rengjøring av bl.a. kjeramiske komfyrtopper grei for å fjerne overflødig herdet natemasse. Redigert 20.Oktober.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bliss X Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Det finnes langt bedre nateprodukter å få kjøpt en sika, og hvis ikke sporet er veldig dypt er det også unødvendig å legge noe i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Takk for mange gode råd. Taket er laget av 12 mm teakstaver med not og penn. Fugen er en V-fuge. Jeg skal bruke Casco Marine & Teknik i fugene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.