Fred Startet 19.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2007 Hei! På båtturen igår hadde vi flere motorstans. VP md5a. Har fyllt full dieseltank for å unngå kondens i tanken. Den starter og går.. er litt vann i bunn av vann utskilleren.. lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang... , og går greit på fullt i fri.. men i gir så dør den ut etter 1-2 min om man gir mer enn rett over tomgang... er det et typisk vann i drivstoffet problem? har ellers gått veldig bra og aldri vært noe tull... bortsett fra impellerskift og dynamo overhalling. Tok sin tid inn i motvind igår kveld kl 10-11 med motor på tomgang i motvind.... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Det er usannsynlig at dette problemet skyldes kondens i den forstand at motoren får vann til dysene. Du sier jo selv at det bare var litt vann i utskilleren. MEN vannet i utskilleren kommer fra tanken, avhengig av hvor høyt uttaket sitter kan det være endel vann på tanken. I så fall kan du ha bakterier som formerer seg i rasende tempo.... Dette fører til slam som legger seg på bunn i tanken, etterhvert finner det veien til dieselfilteret og tetter dette. Vannet på tanken kan være kondens, men er det mye vann har du sannsynligvis også fått inn vann ved fylling, utett fyllespuns på dekk eller noe lignende. Redigert 19.Oktober.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Beskrivelse av symptomer og observasjoner av vann i utskiller tyder på at du har vann i bunn av tanken din. Da kan du også ha grums fra skitt som du har fått inn på tanken fra fylleanlegg eller dieseldyr. Dieseldyr trives godt i skiktet mellom diesel og vann. Dette gjør at filteret ditt går tett. Jo mer gass du gir jo mer diesel trenger motoren, men får ikke nok pga tilstopping av filteret. Flere måter å bli kvitt dette på. I din sistuasjon vil jeg anbefale at du tømmer tanken helt og prøver å regjøre den om mulig. Er du heldig har du jur/sump i tanken din. Da er drenering så mye enklere. Deretter må du skifte filter. Ikke fyll på igjen den gamle dieselen. En annen metode for å bli kvitt vannet på, men ikke bunnfallet, er å tilsette en emulgator, f.eks. Hammerdown. Denne blander vannet inn i dieselen i mikroskopiske dråper slik at vannet følger med dieselen inn i forbrenningssystemet i motoren. Dette stoffet kan du kjøpe på internett hos Motorconsult. Har brukt dette tilsetningsstoffet selv i flere år nå. Tømte tanken etter fire år nå i sommer uten vann eller grums fra bakterievekst. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Coast Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang... Dette er typisk for tett dieselfilter. Filteret er så tett at bare en liten mengde diesel går igjennom. Typisk for tett dieselfilter er at turtallet synker sakte, og hvis du fortsetter å kjøre lenge stopper motoren helt. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Slagskibet Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Skrem nå ikke gjødsla av stakkeren med dieseldyr historier da. Bytt filter, drener vannutskilleren og hold øye vannutskilleren utover så går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Skrem nå ikke gjødsla av stakkeren med dieseldyr historier da. Bytt filter, drener vannutskilleren og hold øye vannutskilleren utover så går det nok bra. Var ikke meningen å skremme, men heller og forklare. Metoden din kan nok hjelpe i mange tilfeller. Vil likevel anbefale å ta en nærmere undersøkelse av invortes tilstand på tanken. Er det galt fatt, hjelper filterskifte kun en liten stund til dette er tett igjen. Litt kjedelig om stakkaren var midtfjors da. Uansett problemet er kurant å løse og det koster kun et filter og ny diesel. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Fred Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Takk for hjelp Det er nok filter som er problemet ja... Har en løs plast tank på 20 liter, så å skifte diesel er ikke store problemet.... og jeg var jo midtfjords når problemene begynte.... heldigvis er dette en seilbåt.... :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 .. lenge siden vi har byttet dieselfilter..... Ble litt nysgjerrig på denne tråden. Hva ligger i formuleringen "lenge siden"? Et halvt år, ett år eller mer? Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Jeg gårutifra ca 2 år siden det ble skiftet... men kan ikke være sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 For en som aldri har sett dieseldyret hadde det vært fint med noe info. Er det noen som har bilder eller en forklaring på hvodan man finner ut om man har det eller ei? Kanskje det er aktuelt for han som startet tråden også, siden det allerde er nevnt som en mulig årsak. En hos Jahre (Sørensen og Balken heter det vel nå) nevnte for meg at en burde kjør en lett kur i dieselen av og til for å forebygge, og det er kanskje mer aktuelt nå når common rail begynner å bli noen år. (Nye motorer i eldre båter med like gamle drivstofftanker). Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Tja... se her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=379579 Konklusjonen til slutt ble dieseldyr.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Ja.. kanskje ikke så dumt... kanskje jeg har disse dyrene jeg og... håper ikke det.. Syns nå det er litt rart, siden jeg har kjørt ut minst 15 tanker med 20l diesel i sommer.. burde bli litt sirkulasjon av det... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Hei! På båtturen igår hadde vi flere motorstans. VP md5a. Har fyllt full dieseltank for å unngå kondens i tanken. Den starter og går.. er litt vann i bunn av vann utskilleren.. lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang... , og går greit på fullt i fri.. men i gir så dør den ut etter 1-2 min om man gir mer enn rett over tomgang... er det et typisk vann i drivstoffet problem? har ellers gått veldig bra og aldri vært noe tull... bortsett fra impellerskift og dynamo overhalling. Tok sin tid inn i motvind igår kveld kl 10-11 med motor på tomgang i motvind.... Hadde tidligere problemer med vann i diesel,da det ikke er mulig å drenere tanken.Vannavskiller fjerner ikke dette problemet,som enkelte tror.Si at sugerøret til motor står 5cm. fra bunn av tanken,da vil det si at det kan være 5cm. vann på tanken (når båten ligger i ro) før du får fram vann til vannavskiller.Når du da kommer ut i slingring er sirkuset igang. Det jeg har gjort er flg:har gått ned fra tanktoppen, helt til bunn av tanken med ett rør,så med slange ned til kjølrenne hvor jeg har en kran til å tappe av evnt. vann (hevert).Har aldri hatt ett problem senere. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Jeg har laget meg en inordning med et rør som går helt ned i bunnen på det laveste punktet til det har jeg koblet en slange med en slik balongpumpe fea bensinslangen til en påhengsmotor. Da kan jeg med og klemme noen ganger på den pumpe opp det som er i bunnen av taken i en tom flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 8.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2008 HØrtes egentlig veldig smart ut... Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 ...En annen metode for å bli kvitt vannet på, men ikke bunnfallet, er å tilsette en emulgator, f.eks. Hammerdown. Denne blander vannet inn i dieselen i mikroskopiske dråper slik at vannet følger med dieselen inn i forbrenningssystemet i motoren. Dette stoffet kan du kjøpe på internett hos Motorconsult. Har brukt dette tilsetningsstoffet selv i flere år nå. Tømte tanken etter fire år nå i sommer uten vann eller grums fra bakterievekst. Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner. I mangel av det kan du også hive en skvett med vanlig rødsprit på tanken. Poenget er at alkohol blander seg med både vann og olje (diesel) slik at vannet løses i dieselen og blir med ut gjennom motoren. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sydvesten Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner. Nå ber du om bråk, folket her betaler flere hundre kroner for literen for denne "vidunder midlet", så det å kalle det for vanlig kondensfjerner er å tråkke dem på tærne... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Smurph Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Ojda, da er det vel kanskje ikke verdt å nevne her at den aktive ingrediensen i "Torrbollen" - som båtsjappa krever hundre kroner kiloen for - kan fås hos en kjemikalieleverandør i 25 kilos sekker til fem kroner kiloen? Hos sistnevnte kalles det kalsiumklorid, også kjent som veisalt... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Arnstein Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner. I mangel av det kan du også hive en skvett med vanlig rødsprit på tanken. Poenget er at alkohol blander seg med både vann og olje (diesel) slik at vannet løses i dieselen og blir med ut gjennom motoren. I konsistens og lukt er det i allefall tilsynelatende to vidt helt forkjellige væsker. Ellers har jeg kjørt på Hammerdown i flere hundre timer på min Yanmar-motor. Bruker båten hele året. Sjekker for vann i forfilteret to til tre ganger i året og har til min store tilfredsstillelse ikke funnet noe fritt vann etter tilsats av Hammerdown. Tømte sågar dieseltanken i fjor sommer for å sjekke tilstand. Fant heller ikke noe grums der. Så lenge jeg har en sunn og ren brennstofftilførsel til min motor, velger jeg å fortsette med Hammerdown. Så får dem som ikke tror på dette stoffet slite med sitt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mix Svart 9.April.2008 Del på Facebook Svart 9.April.2008 Hammerdown er vel ingen kondensfjerner, men en emulgator. Jeg bruker også HD og er meget fornøyd. Og kommer til å fortsette å bruke stoffet. Ren tank, ren vannutskiller, finner aldri svart slagg i filtrene lenger. Har vært utsatt for dieseldyr et par ganger tidligere, og det ønsker jeg ikke igjen. Denne tråden handler om Hammerdown Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Mange fine ting å bruke for å unngå problemer skjønner jeg. Situasjonen er den at jeg har skiftet finfilter og tømt vannutskilleren. Så nå holder jeg på å lufte systemet og prøver å få start igjen. Har et spørsmål om hvordan man skifter olje i drevet. Leste i denne: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies at man skal bruke samme olje som på motor, men det stod ikke hvor man fyller på og hvor man tapper ut. Er det noen som vet dette? Er et 110s seilbåt drev. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 Jeg klarer ikke å få start etter møysommelig lufting av systemet. Noen som har noen tips? Jeg pumper diesel helt frem til rett foran dysa, så det skal ikke være luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 Løsningen funnet! Tett forfilterinnsats i forfilter, som førte til at luft lakk inn i forfilteret. Takk og pris, det var kjekt å få start igjen. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Ser på hamnen.se at de kommer med følgende advarsel for de som bruker diesel i år : Oljeklumpar kan ge motorstopp ”Sjöfartsverket, Svenska Kryssarklubben och Båttekniska nämnden vill uppmana alla som har en båt med dieselmotor att noggrant kontrollera innehållet i bränsletank och filter. Anledningen är att oljebolagen från och med augusti 2006 tilläts att tillsätta max 5 % biologiska oljor (FAME=fettsyrametylester) i dieselbränslet." Svenske sjøfartsverkets advarsel sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.