Jump to content

Kondens i diesel, er det problemet?


Fred

Recommended Posts

Hei!

 

På båtturen igår hadde vi flere motorstans. VP md5a. Har fyllt full dieseltank for å unngå kondens i tanken. Den starter og går.. er litt vann i bunn av vann utskilleren.. lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang... , og går greit på fullt i fri.. men i gir så dør den ut etter 1-2 min om man gir mer enn rett over tomgang... er det et typisk vann i drivstoffet problem? har ellers gått veldig bra og aldri vært noe tull... bortsett fra impellerskift og dynamo overhalling. Tok sin tid inn i motvind igår kveld kl 10-11 med motor på tomgang i motvind....

Link to post

Det er usannsynlig at dette problemet skyldes kondens i den forstand at motoren får vann til dysene.

Du sier jo selv at det bare var litt vann i utskilleren.

 

MEN vannet i utskilleren kommer fra tanken, avhengig av hvor høyt uttaket sitter kan det være endel vann på tanken.

 

I så fall kan du ha bakterier som formerer seg i rasende tempo.... :nonod:

 

Dette fører til slam som legger seg på bunn i tanken, etterhvert finner det veien til dieselfilteret og tetter dette.

 

Vannet på tanken kan være kondens, men er det mye vann har du sannsynligvis også fått inn vann ved fylling, utett fyllespuns på dekk eller noe lignende.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Beskrivelse av symptomer og observasjoner av vann i utskiller tyder på at du har vann i bunn av tanken din. Da kan du også ha grums fra skitt som du har fått inn på tanken fra fylleanlegg eller dieseldyr. Dieseldyr trives godt i skiktet mellom diesel og vann. Dette gjør at filteret ditt går tett. Jo mer gass du gir jo mer diesel trenger motoren, men får ikke nok pga tilstopping av filteret.

 

Flere måter å bli kvitt dette på. I din sistuasjon vil jeg anbefale at du tømmer tanken helt og prøver å regjøre den om mulig. Er du heldig har du jur/sump i tanken din. Da er drenering så mye enklere. Deretter må du skifte filter. Ikke fyll på igjen den gamle dieselen.

 

En annen metode for å bli kvitt vannet på, men ikke bunnfallet, er å tilsette en emulgator, f.eks. Hammerdown. Denne blander vannet inn i dieselen i mikroskopiske dråper slik at vannet følger med dieselen inn i forbrenningssystemet i motoren. Dette stoffet kan du kjøpe på internett hos Motorconsult. Har brukt dette tilsetningsstoffet selv i flere år nå. Tømte tanken etter fire år nå i sommer uten vann eller grums fra bakterievekst.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang...

 

Dette er typisk for tett dieselfilter. Filteret er så tett at bare en liten mengde diesel går igjennom. Typisk for tett dieselfilter er at turtallet synker sakte, og hvis du fortsetter å kjøre lenge stopper motoren helt.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Skrem nå ikke gjødsla av stakkeren med dieseldyr historier da. Bytt filter, drener vannutskilleren og hold øye vannutskilleren utover så går det nok bra.

Var ikke meningen å skremme, men heller og forklare. Metoden din kan nok hjelpe i mange tilfeller. Vil likevel anbefale å ta en nærmere undersøkelse av invortes tilstand på tanken. Er det galt fatt, hjelper filterskifte kun en liten stund til dette er tett igjen. Litt kjedelig om stakkaren var midtfjors da.

 

Uansett problemet er kurant å løse og det koster kun et filter og ny diesel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  • 2 uker senere...

For en som aldri har sett dieseldyret hadde det vært fint med noe info. Er det noen som har bilder eller en forklaring på hvodan man finner ut om man har det eller ei? Kanskje det er aktuelt for han som startet tråden også, siden det allerde er nevnt som en mulig årsak. En hos Jahre (Sørensen og Balken heter det vel nå) nevnte for meg at en burde kjør en lett kur i dieselen av og til for å forebygge, og det er kanskje mer aktuelt nå når common rail begynner å bli noen år. (Nye motorer i eldre båter med like gamle drivstofftanker).

Link to post
  • 3 måneder senere...
Hei!

 

På båtturen igår hadde vi flere motorstans. VP md5a. Har fyllt full dieseltank for å unngå kondens i tanken. Den starter og går.. er litt vann i bunn av vann utskilleren.. lenge siden vi har byttet dieselfilter..... går greit på tomgang og rett over tomgang... , og går greit på fullt i fri.. men i gir så dør den ut etter 1-2 min om man gir mer enn rett over tomgang... er det et typisk vann i drivstoffet problem? har ellers gått veldig bra og aldri vært noe tull... bortsett fra impellerskift og dynamo overhalling. Tok sin tid inn i motvind igår kveld kl 10-11 med motor på tomgang i motvind....

 

 

 

Hadde tidligere problemer med vann i diesel,da det ikke er mulig å drenere tanken.Vannavskiller fjerner ikke dette problemet,som enkelte tror.Si at sugerøret til motor står 5cm. fra bunn av tanken,da vil det si at det kan være 5cm. vann på tanken (når båten ligger i ro) før du får fram vann til vannavskiller.Når du da kommer ut i slingring er sirkuset igang. Det jeg har gjort er flg:har gått ned fra tanktoppen, helt til bunn av tanken med ett rør,så med slange ned til kjølrenne hvor jeg har en kran til å tappe av evnt. vann (hevert).Har aldri hatt ett problem senere.

Link to post
  • 1 måned senere...
...

En annen metode for å bli kvitt vannet på, men ikke bunnfallet, er å tilsette en emulgator, f.eks. Hammerdown. Denne blander vannet inn i dieselen i mikroskopiske dråper slik at vannet følger med dieselen inn i forbrenningssystemet i motoren. Dette stoffet kan du kjøpe på internett hos Motorconsult. Har brukt dette tilsetningsstoffet selv i flere år nå. Tømte tanken etter fire år nå i sommer uten vann eller grums fra bakterievekst.

 

Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner. I mangel av det kan du også hive en skvett med vanlig rødsprit på tanken. Poenget er at alkohol blander seg med både vann og olje (diesel) slik at vannet løses i dieselen og blir med ut gjennom motoren.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner.

Nå ber du om bråk, folket her betaler flere hundre kroner for literen for denne "vidunder midlet", så det å kalle det for vanlig kondensfjerner er å tråkke dem på tærne...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ojda, da er det vel kanskje ikke verdt å nevne her at den aktive ingrediensen i "Torrbollen" - som båtsjappa krever hundre kroner kiloen for - kan fås hos en kjemikalieleverandør i 25 kilos sekker til fem kroner kiloen? Hos sistnevnte kalles det kalsiumklorid, også kjent som veisalt... :lol:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Dette høres veldig ut som helt vanlig kondensfjerner, som fås på alle bensinstasjoner. I mangel av det kan du også hive en skvett med vanlig rødsprit på tanken. Poenget er at alkohol blander seg med både vann og olje (diesel) slik at vannet løses i dieselen og blir med ut gjennom motoren.

I konsistens og lukt er det i allefall tilsynelatende to vidt helt forkjellige væsker. Ellers har jeg kjørt på Hammerdown i flere hundre timer på min Yanmar-motor. Bruker båten hele året.

 

Sjekker for vann i forfilteret to til tre ganger i året og har til min store tilfredsstillelse ikke funnet noe fritt vann etter tilsats av Hammerdown. Tømte sågar dieseltanken i fjor sommer for å sjekke tilstand. Fant heller ikke noe grums der.

 

Så lenge jeg har en sunn og ren brennstofftilførsel til min motor, velger jeg å fortsette med Hammerdown. Så får dem som ikke tror på dette stoffet slite med sitt.

:seeya:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Mange fine ting å bruke for å unngå problemer skjønner jeg.

 

Situasjonen er den at jeg har skiftet finfilter og tømt vannutskilleren. Så nå holder jeg på å lufte systemet og prøver å få start igjen.

Har et spørsmål om hvordan man skifter olje i drevet. Leste i denne:

 

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies

 

at man skal bruke samme olje som på motor, men det stod ikke hvor man fyller på og hvor man tapper ut. Er det noen som vet dette?

 

Er et 110s seilbåt drev.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ser på hamnen.se at de kommer med følgende advarsel for de som bruker diesel i år :

 

Oljeklumpar kan ge motorstopp

”Sjöfartsverket, Svenska Kryssarklubben och Båttekniska nämnden vill uppmana alla som har en båt med dieselmotor att noggrant kontrollera innehållet i bränsletank och filter. Anledningen är att oljebolagen från och med augusti 2006 tilläts att tillsätta max 5 % biologiska oljor (FAME=fettsyrametylester) i dieselbränslet."

 

Svenske sjøfartsverkets advarsel

 

 

sailorBoy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...