Jump to content

Batdilla tester: Internet TV

Batdilla

Recommended Posts

Denne er delvis offtopic, men kan også være båtrelatert, så jeg velger å se den som båtrelatert. Dumpet over et nytt program i går som åpner for uante muligheter. Uheldigvis krever det bra forbindelse til nettet, så de med treg forbindelse får ikke dratt nytte av dette tipset. Det er snakk om et program som heter WorldTV. Med dette programmet og rask forbindelse til nettet, påstår produsenten at du får mulighet til 587 TV kanaler, 146 radiokanaler og 65 filmer fra 81 ulike land. Jeg har ikke testet det selv ennå, men er nysgjerrig på om andre har testet det og har erfaringer med det. Planlegger å teste det selv. Fordelen: Man kan få en kurrant TV løsning på PC uten at det kreves verken spesiell hardware i PC'n, antenne eller kabel inn på PC'n med signaler. Og selvsagt det store antall kanaler å velge mellom. Prisen er $30.

Hva med dette er båtrelatert? Jo, med så mange TV kanaler å velge mellom, skal det mye til om det ikke er noe båtrelatert på noen av dem også. Det var her jeg lurte på om noen allerede har prøvd ut løsningen og vet noe om tilbudet av ting relatert til båt.

Videre kan dette være en artig løsning i båten for de som har trådløst nettverk i sin bærbare. Når man etter hvert legger til ved steder som tilbyr trådløs internet tilknytning, - vips så har man 587 TV kanaler og 146 radiokanaler i båten uten noen ekstra investeringer :lol:. Og det uten å være avhengig av verken antenne eller bra forhold der man ligger :crazy:.

For ikke å snakke om muligheten til å ha et lite TV oppe i det ene hjørnet av skjermen på jobb... :nono:

Noen som har noen erfaring med dette, eller tilsvarende programmer?

OK - da har jeg vært i testmode en times tid og har testet WorldTV. Ble en ørliten nedtur. Hele ideen bak WorldTV er at man får opp en meny som man velger fra. Ser nesten ut som et veldig smalt og høyt popup vindu, se bilde under. Menyen er rett og slett linker til gratiskanaler på nettet som de bak WorldTV har samlet sammen og lagt inn i menyen. Konseptet er basert på at hver gang man starter programmet, laster man ned siste versjon av menyen fra de som driver dette - dvs siste versjon av samling linker til gratis kanaler på nettet. Fordelen er at da slipper man å selv jage rundt for å finne ting som er gratis. Men dette betinger at de bak WorldTV ajourfører menyen sin ofte nok. Stiller et lite spørsmålstegn ved akkurat det. Det var en god del valg i menyen som ikke virket. Dvs fikk ikke kontakt med server, o.l.

I bruk så var det greit nok. En nedtrekksmeny for å velge TV kanaler, en for å velge radiokanaler og en for å velge filmer. TV kanalene var greie nok de. Det ville tatt en del tid og rasket sammen en tilsvarende samling gratis kanaler på egen hånd. Kvaliteten varierte, avhengig av hvor bra forbindelsen til hver enkelt server var. Noen var helt perfekte, andre hakket og stoppet opp rett som det var (Har selv 1024 inn). Men dette er ikke noe man kan skylde på programmet. Når man så hadde gjort et valg, ble kanalen åpnet i enten Windows Media Player eller RealPlayer. Under er noen smaksprøver som viser noen kanaler som jeg tittet litt på.

Radiokanalene var de som var greiest. Det ligger i sakens natur. Når ikke bilde skal overføres samtidig med lyd, kreves det mindre av forbindelsen og det er enklere å få et bra resultat. Også de norske radiokanalene er med.

Filmene ble jeg skuffet over. Av de jeg testet, var det bare korte musikkvideoer, reklamesnutter og moroinnslag på en 2-3 minutter. Men dette igjen kommer av at de benytter seg av ting som ligger ute gratis, og dette begrenser utvalget.

Er det verdt å kjøpe det? Mja, jeg har ikke forsket noe særlig på hvilke alternativ som finnes når det gjelder å få tak i ferdige oversikter over gratis TV og radiokanaler på nettet, men jeg vil tro at med en  :blush: eller to og litt søking, så kan man ende opp med et like bra tilbud uten å betale noe for det. Så da vet vi det. Kanskje er det noen medlemmer som har syslet litt med å samle sammen linker til radio og TV kanaler på nettet, eller som vet om nettsteder med slike samlinger? Post det i så fall i denne tråden, så kan vi se om vi sammen kan bygge opp en bra oversikt for de som er interessert i å titte litt på gratis web TV når man ligger til kai med trådløst Internet i nærheten.

[table]

[td]

BildeMeny

[/td]

[td]

BildeRTL

BildeMusikkvideo med Robbie Williams

BildeHmm - husker ikke navnet på kanalen i farten

[/td]

[/table]

Det kunne jo være intressant med noen snutter som medlemmene lager.

Jeg har webkamera (dårlig kvalitet da men får tak i noe bedre i disse tider) som kobles på usb.

Jeg skal jo alikevel bruke pc som plotter og man kan da ha en liten webcam stående i vindskjermen feks.

Slik kan man jo ta opp noen  snutter :rolleyes:

Eller en dyrere variant er jo og bruke filmkamera. Det hadde vært moro og lage en "båtliv serie"

Hvem var det som var i gang med denne ideen?

Jeg har webkamera (dårlig kvalitet da men får tak i noe bedre i disse tider) som kobles på usb.

Siden du nevner webkamera, har jeg et spørsmål. Jeg bestilte igår et USB wbkamera for å leke meg med. Litt av det jeg tenkte å leke meg med var å sette det opp i vinduet hjemme. Og så ville jeg at det skulle lastes opp et stillbilde til hjemmesiden min hvert minutt. Følger det med SW for dette når jeg kjøper kameraet? Er det noe å laste ned fra nettet, og i tilfelle fra hvor? Har WS_FTP Pro som kan settes til å laste et bilde opp til hjemmesiden til faste tider, men da må kameraet lagre stillbilder jevnlig på HD'en først.

Lars H.

(det er lov å leke litt er det ikke?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...Følger det med SW for dette når jeg kjøper kameraet? Er det noe å laste ned fra nettet, og i tilfelle fra hvor? Har WS_FTP Pro som kan settes til å laste et bilde opp til hjemmesiden til faste tider, men da må kameraet lagre stillbilder jevnlig på HD'en først.

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1074666067

Det er vel Lasse som i litt lystige øyeblikk har antydet baatplassens egen Båtliv serie. Men det er ikke så sikkert at det er helt umulig å gjøre noe ut av det, forutsatt at folk vil dele sine egne opptak med andre. Det som trengs, er at folk deler egne opptak og enten sender kassetter til en person som samler det opp, alternativt at de med mulighet konverterer dette til et format som gjør det overkommelig å sende det via nettet til en person som samler det opp. Og deretter at noen setter seg inn i hva som trengs av teknologi for å kunne overføre streaming media. Det siste tror jeg er relativt kurrant, mener å ha fått med meg at det som trengs, er web plass og en egnet software. Kanskje noen av medlemmene vet hvordan man setter opp en slik web cast? Kunne jo vært et artig dugnadsprosjekt utover høsten.

Her er det uante muligheter. I tillegg til opptak av situasjoner rundt båten, kan det tenkes å lage noen emnespesifike "dokumentarer" alá 'Lars H. og impelleren" - viser steg for steg hvordan dissekere impeller på en Yanmar, "Batdilla og den evindelig snoren" - viser steg for steg hvordan bytte snor på en 50HK Mercury (Litt mindre aktuell i dag vil jeg tro), "Ferskvann ombord" - opptak som viser et eller flere bra ferskvannsanlegg, plassering av komponenter, opplegg, osv, "El. anlegg ombord" - plassering av komponenter, arrangement av sikringer, "Smarte løsninger" - viser ulike smarte løsninger medlemmene har laget, osv.

Siden du nevner webkamera, har jeg et spørsmål. Jeg bestilte igår et USB wbkamera for å leke meg med. Litt av det jeg tenkte å leke meg med var å sette det opp i vinduet hjemme. Og så ville jeg at det skulle lastes opp et stillbilde til hjemmesiden min hvert minutt. Følger det med SW for dette når jeg kjøper kameraet? Er det noe å laste ned fra nettet, og i tilfelle fra hvor? Har WS_FTP Pro som kan settes til å laste et bilde opp til hjemmesiden til faste tider, men da må kameraet lagre stillbilder jevnlig på HD'en først.

Lars H.

(det er lov å leke litt er det ikke?)

Litt usikker med tanke på opplasting til pc, men det skal vel la seg gjøre.

Man kan jo "filme" uavbrutt, men om det lar seg gjøre at den bare knipser et bilde med javne mellomrom tøt jeg ikke og svare på. Kanskje jeg skulle koble til mitt eget kamera igjen :confused:

Nå har ikke jeg brukt kameraet mitt på en stund så jeg husker ikke hva det ligger i min SW.

Gammelt det kamera jeg har ser du!

Haabet har vel kompetanse på dette skulle jeg tro. Haabet er du her?

Installerte SW til mitt eldgamle Logitech kamera nå og der er det mulig og ta bilder og film med intervaller.

Disse bildene blir sendt til en server som du må registrere deg som bruker av.

Videre så får du bildene tilsendt i som e-post.

Har du eget nettsted så kan man kjøre live (sanntid?)!

Uff og uff så dårlig kvalitet det er på mitt gamle kamera :confused:

LarsH kan du legge inn et bilde her nåe du får satt opp kameraet ditt?

Slik at vi får se kvaliteten.

Gjerne da også med hvilken oppløsning. Eller samme bilde med flere oppløsninger for og sammenligne litt.

hvilket kamera kjøpte du forresten?

hvis du trenger ett gratis sted med ftp kan jeg anbefale home.no her har du 30 mb med plass til hjemme sider ftp tilgang etc. meget bra oppetid. Gjorde også ett kjapt søk på webcam SW og det er mye Freeware som har denne funksjonaliteten som dere snakker om.

espen

Hei.

Bare en rask kommentar før drosjen kommer og henter meg for å kjøre meg til Gardermoen. Jeg skal nemlig på vinterfest i Norsk Oljepioner Klubb på Sola Strandhotell utenfor Stavanger imorgen.

Har bestillt det billigste Logitech webkameraet. Testet med et tilsvarende på jobben idag med streaming video. Satte opp kameraet i døren på kontoret (kameraet er nå koblet ned), og på trudelutt.ww.com kunne jeg da se alle som passerte! For de som vil gjøre noe lignende, er det bare å gå inn på http://ww.com. Og det er gratis! (med reklame på siden).

Lars H.

(signing off, back monday morning)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...