Jump to content

69 dager igjen!

bliss X

Recommended Posts

................................SEK - NOK er ikke det en gang var..

Suzuki

O det er ju en himla tur, så även jag har råd o kjöpe noe i Norge !  :wink:

(var det 1,27 som värst eller var det ännu värre?)

Jag räknade efter jag med,     77 dager !   :blush:

men  is  Panpan her nere i  syden det har jag aldrig sett  :nonod:

her er alltid fint väder !   :cool:

S/Y Gunga Din

Ligger an til å starte sesongen allerede om 8 dager  :blush:

Skal hente en 40 foter (Elan 40) i Oslo og seile den til Stavanger. Jeg legger opp til å gå ombord i Arendal og bli med derfra til Stavanger.

Dette er selvfølgelig med værforbehold.

Hvordan står det til med is i de forskjellige havnene rundt sørlandet? Vi har ikke tenkt å gå inn noe sted annet enn Arendal, men hvis været slår seg vrangt er det greit å ha en formening om hvor det ikke er farbart.

Håper jeg får det nybestilte digitalkameraet mitt før vi stikker, i såfall skal jeg legge ut noen bilder fra turen etterpå.

S/Y Surprise

Var ute og gikk en tur langs ytre Bunnefjorden i går - det var herlig isfritt. Det er et godt tegn. Med de temperaturutsiktene vi har framover, kan jeg aldri tenke meg at isen blir noe problem i slutten av mars - med et mulig unntak for de aller mest isolerte fjordarmene.

På Holmestrandfjorden legger isen seg først ca. 20 februar. Det er nesten årvisst. Vanskelig å si hvordan isforholdene i slutten av mars vil bli før vi er i mars måned. :yesnod:
  • 2 uker senere...

Årets første tur er i boks.

Pga ditt og datt ble planene endret noe, til syvende og sist ble det til at jeg ble skipper på etappen Kristiansand - Egersund. Dette skjedde i tidsrommet etter jobben på Onsdag, men alle måtte rekke jobben igjen på Torsdag!

Ankom Kristiansand med tog fra Stavanger på ettermiddagen. Det er visst vinter på sørlandet, så første jobb ble snømåking for at det ikke skulle være så glatt på dekk.

Bilde

På vei ut fra Kristiansand møtte vi en ubåt (i overflatestilling). Noe jeg knapt har sett på sjøen før.

Snøværet satte inn allerede når vi passerte Songvår fyr.

Ca. 0 grader i lufta, varmedress under seilklærne gjorde susen.

Her er undertegnede; posering med vinsj:

Bilde

Sikten kom og gikk. En stund så vi neste fyr, så ble det vekk igjen, så kom det tilbake.

Mye skips- og fiskebåttrafikk. Det er jo fler våkne folk på sjøen enn på land! Skulle man tro.

Sikten ble aldri så dårlig at vi bekymret oss for annen trafikk. Den ble aldri værre enn et par nm.

Rormann ser noe bekymret ut:

Bilde

Seil i snøvær:

Bilde

Ankom Egersund utpå quisten, og rakk jobben (på et vis) også.

S/Y Surprise

• 1 måned senere...

Da er det tid for avreise til Orust for å hente bliss.

Bussen går om ca en time og alt er pakket. Det ser ikke ut til at Gislefoss & co har gjort jobben sin her. Hadde bestilt et bedre vær, men de har ennå litt tid til å få orden på det. Sitter her å gurler sterk kaffe og prøver å finne ut hva jeg har glemt å pakke. (nå husket jeg det - lue og vanter  :lol:)  Må inrømme at det kribler litt.

God påske til alle på baatplassen

:smiley:

Da er båt og mannskap vel i havn etter 4 dager på sjøen. En fin tur, men kaldt. Ikke mange båter å se. Utenfor Havstensund møtte vi en med baatplassen vimpel. Tror det var en Nimbus.

Endelig klart for avgang:

Bilde

Overrasket av kraftig vind fra vest rett etter tillegging på Øddø.

Bilde

Torsdag: Orust - Hamburgsund

Fredag:  Hamburgsund - Øddø

Lørdag: Øddø - Son

Søndag: Son - Oslo

:eek:

grattis Lasse !

Regner med du hadde lagt deg på andre sida av brygga om vinden hadde vært ventet..

Suzuki

Hadde ikke gått for det er trange båser med utstikkere på andre siden. Jeg trodde vi skulle ligge mer i le på dette stedet, men det var tydligvis et skikkelig blåsested når det blåste fra vest. Hadde 10 m/s rett inn. Etterhvert fikk vi satt noen lange trosser ut til et par bøyer (selve bøyene var ikke lagt ut ennå)

Da vi endelig var ferdige med det, roet det seg selvfølgelig helt ned.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...