Jump to content

Fjernkontroll til Raymarine autopilot

Sydvesten

Recommended Posts

Brukermanualen til SmartController ligger her så kan de av oss som skal ha en slik sak kose oss med de muligheter og begrensinger som ligger i denne enheten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal kjøpe en komplett autopilot hos WMJ. Vurderer stor eller liten fjernkontroll, jeg ønsker rorindikator på fjernkontrollen, er det rorindikator på den minste.

Har en kjenning som har den store, han har problemer med strømmen på denne. Når den er topp ladet, går det 14 dager uten bruk, så er den tom for strøm.

Er det andre som har lignende erfaringer med denne fjernkontrollen.

Jeg har ikke telt opp, men alle er nevnt i denne tråden.... så vi er vel 4... setter strek mot slutten av uken tenker jeg... Det er jeg, baatmann, roaldbj og janb om jeg ikke husker helt feil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Har tre store og en liten på blokken, legger ut alt jeg så deler vi kostnadene når det kommer.... forfallet på kortet er over en måned etter at jeg betaler så det går bra

Jeg har brukt S100 i et par sesonger nå, og er veldig fornøyd. Jeg har den som regel hengende i snoren rundt halsen Primært behov for min del er ved spinnakerhåndtering. Tack funksjonen er også fin å bruke for dem som må gå foran rattet i slagene. Skifte mellom Auto og Windvane er også enklere å få til med S100 enn rett på displayet på ST6000.

S100 slår seg av selv etter inaktiv periode. Jeg bytter batterier en gang pr. sesong og det har holdt fint. Tror ikke den drar strøm når den har slått seg av.

Redigert av tool (see edit history)
Har en kjenning som har den store, han har problemer med strømmen på denne. Når den er topp ladet, går det 14 dager uten bruk, så er den tom for strøm.

Er det andre som har lignende erfaringer med denne fjernkontrollen.

Jepp. Var i båten i går og det er over en måned siden jeg har hatt liv i fjernkontrollen og den var steindød den ja...

Det er jo ikke det store problemet så lenge en er klar over det men med såpass god batterikapasitet når den er i bruk er det rett og slett litt merkelig at den tømmes for strøm i løpet av noen uker når den er av. Litt for dårlig dette Ray :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Den store ser en smule hermetisk ut men antar den kan skrues opp (skjulte skruer?). Det er i alle fall ikke noen som er ment å gjøres jevnlig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

På S100 må man skru ut to skruer som komprimerer en gummipakning (vanntetting) for å kunne fjerne batteridekslet. Antagelig samme patenten på den store?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har fått svar på frakten fra WMJMarine og de opplyser om at US POSTAL GLOBLAL EXPRESS er rimeligst og forventer at frakten blir mindre enn 100$ samlet. Eksakt frakt kommer ikke før bestillingen er bekreftet fra WMJMarine. Det ser ut som om to til har meldt sin innteresse og dermed er det følgende, hvilken som er bestilt er er satt i parantesen... bruker stor og liten for enkelhets skyld

• Sydvesten (stor)
    roaldbj (stor)
    baatsmann (stor)
    Skage (stor)
    Tempest (stor)
    janb (liten)

Bestillingen går mandag morgen og vi setter strek søndag kveld...

Er det noe feil i listen, så gi beskjed og det er plass til flere på den.. (Trenger ikke beskjed om den er riktig)

Har fått svar på frakten fra WMJMarine og de opplyser om at US POSTAL GLOBLAL EXPRESS er rimeligst og forventer at frakten blir mindre enn 100$ samlet. Eksakt frakt kommer ikke før bestillingen er bekreftet fra WMJMarine. Det ser ut som om to til har meldt sin innteresse og dermed er det følgende, hvilken som er bestilt er er satt i parantesen... bruker stor og liten for enkelhets skyld
  • Sydvesten (stor)
    roaldbj (stor)
    baatsmann (stor)
    Skage (stor)
    Tempest (stor)
    janb (liten)
    oddgeir (stor)

Bestillingen går mandag morgen og vi setter strek søndag kveld...

Er det noe feil i listen, så gi beskjed og det er plass til flere på den.. (Trenger ikke beskjed om den er riktig)

Oddgeir vil ha en stor. Føyer meg selv til listen.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Jeg har en Autohelm ST 6000, hydraulisk autopilot, vet noen om den er kompatibel til denne fjernkontroll. Jeg kan ikke se betegnelsen på listen. Autohelm er vel oppkjøpt av Raymarine , så vidt jeg vet.

Håper noen kan gi meg et kjapt svar, da det er aktuelt å henge seg på.

Jeg har den gamle fjernkontrollen som er hardwired - tenkte en stund på å skifte ut denne med en trådløs, men så kom jeg på hvor vanskelig jeg har for å finne disse løse gadgetene og hvor lett de seiler overbord - det er enklere å nøste seg tilbake fra kontakten (selv om det av og til er også litt irriterende med floker og interferens med annet tauverk på hyttetaket...)

Otto R, jeg har lett litt på sidene til Raymarine og funnet førlgende om fjernkontroll. Fjernkontrollen kan brukes på disse systemene:

Upgrading your network to wireless is fast and easy thanks to SeaTalk networking. Simply connect the wireless base station into your existing SeaTalk network, and you're done!

Compatible Instrument Systems:

ST30

ST40

ST50

ST60

ST80

ST290

Compatible Autopilot Systems:

ST1000

ST2000

ST3000

ST4000

ST5000

SmartPilot ST6001

SmartPilot ST7001

SmartPilot ST8001

SmartPilot S1000

Spørsmålet du må avklare ut fra dette er om du har en "ren" ST6000 eller en ST6001. Jeg vet det er endel forskjeller mellom disse, men husker ikke detaljene. Du bør nok lese alle spesifikasjoner i autopilotsystemet ditt.

Når det er sagt, må jeg tilføre at seilas med autopilot gjør at man har det mer behagleg ombord og kan konsentere seg om seilasen i forkant, fremfor å være i etterkant.

m

Jeg har nå lest litt om Autohelm ST6000 og Raymarines ST6001. Jeg håper at noen kan korrigere meg med den følgende informasjonen. For det første ligger informasjonen om ST6000 ut på nettet, se eksempelvis: http://www.raymarine.com/SubmittedFiles/Ha...ilot/ST6000.pdf

Selve kurs-computeren synes å være helt forskjellig på ST6001 systemet, se eksempelvis her:

http://www.raymarine.com/ProductDetail.asp...amp;PRODUCT=266

Min vurdering er på grunnlag av dette at trådløs styring av ST6000 ikke er mulig.

Jeg vet ikke hva som skal til for å oppgradere ST6000 til ST6001.

Det er sikkert brukerforum på nettet som gir svar på dette. Dessuten vil en telefon til Balamarin sikkert også kunne gi noen avklarende svar.

Følgende er med på denne bestillingen...

• Sydvesten (stor)
    roaldbj (stor)
    baatsmann (stor)
    Skage (stor)
    Tempest (stor)
    janb (liten)
    wicj (stor)
    h2O (stor)

Bestillingen på 7 store og en liten er sent... og "case closed for this time"... kommer med oppdatering så fort jeg har noe angående denne ordren...

Har selv den lille kontrollen, og har brukt den over 6000 nm til sammen, bl.a hjem fa karibien

Helt topp, fungerer som den skal, men vær oppmerksom på et problem! Når den går tom for strøm og står på (auto) så går autopiloten i standby-modus, dvs slår seg av...

Trodde ikke det var mulig, men har snakket med flere som har opplevd det samme.

Synest og at batteri-kapasiteten kunne vært noe bedre, da vi ofte seiler lange strekk (flere døgn) i strekk.

På tross av dette er jeg kjempefornøyd med kontrollen, og ønsker dere lykke til med en trådløs styring ifra hengekøya forran på dekk :lol::sailing:

Når den går tom for strøm og står på (auto) så går autopiloten i standby-modus, dvs slår seg av...
Det står i manualen at det skal fungere slik (sikkerhetsfunksjon). Det samme skjer om du faller over bord og har fjernkontrollen med deg...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...