Jump to content

Fjernkontroll til Raymarine autopilot

Sydvesten

Recommended Posts

Dette glapp oddgeier, beklager det.. men jeg har ikke får ordrebekreftelsen fra WMJ marine, skal forsøke å øke antallet store med en til når den kommer... kontakter dem senere i dag

Lagt til: Har sendt WMJ Marine er mail og spurt om de kan øke ordren til 8 store og en liten... avventer tilbakemelding fra dem i løpet av ett døgn eller så

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Status

posten.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Duppedittene er ankommet mitt lokale postkontor, og vil bli hentet i løpet av dagen i dag... om jeg greier å få dette distribuert videre i dag er vel heller tvilsomt, og da blir det ikke før neste helge siden jeg skal ut i havet på plattform denne uken...

Sender IM til de dette berører i løpet av hlegen når jeg har oversikten over kostnadene..

På denne forsendelsen så tilkom det 26,8% som inluderer 25% m.v.a og da 1,8% gebyrer til posten for tolldeklareringen... frakten var 99.98$ for 8 stk. fjernkontroller

• 2 uker senere...

Kikket litt i esken med fjernkontrollen i dag, tenker å montere dette før jul om jeg gidder... frågan er hvor bør jeg montere sender/mottager for at signalet skal bli best mulig... Enten kan jeg montere denne i pidestallen eller ved kurs computeren som er i en benk i akterkabinen.. begge steder har jeg lett tilgang til Seatalk.. pidestallen har jo kompasset også i umiddelbar nærhet

Ja jeg også har begynt og tenke litt,

Det er vel litt risikabelt og plassere sender/mottager i pidestal grunnet kompasset, jeg lurer ltt på nede ved kartbordet synlig.

Skal jeg koble den mot sea talk som ligger bak rygg i sofaen eller direkte mot instr i pidestall, eller er det et valg?

Det spiller ingen rolle hvor du kobler til bare det er samme SeaTalknett som autopiloten. Jeg plasserte min over kurscomputeren som er plassert i et klesskap i framkant av ene akterlugaren. Har god signalstyrke i hele båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Satser på å montere den ved kurscomputeren da, i en benk i akterlugaren... tror det er en seatalk port tilgjengelig i denne komputeren om jeg ikke husker helt feil, dog er det ikke noen hurtigkontakt der så det bli å kutte kabelen...

Siden flere i denne tråden har jobbet med dette en stund må jeg spørre: er det noen som har lest / hørt noe om at denne også kan brukes på Raymarine S1 Wheel pilot? Jeg kommer antagelig til å montere en slik i Maxi'en og enda en dippedutt hadde jo vært gøy å få på plass.. Sebaldus skriver i en annen tråd:

"Leste noe her på BP om en nye serie piloter fra Raymarine som er på vei. Selv lurer jeg på å bytte ut min ST 4000 med en S1 for å få rorgiver og den nye typen display. Ser for meg at mellomlegget ved å bytte alt ikke blir mye større enn ved å kjøpe rorgiver løst hvis man handler fra usa. Men er det nye piloter også for seilbåter med rattmontering rundt hjørnet? Blir nok raymarine på meg videre pga at jeg har en trådløs fjernkontroll som jeg er vanvittig fornøyd med.

Kjenner du til noe om denne S1 piloten kan ta imot trådløse signaler, det ser jo ut til at det er samme base-enheten, men det kan jo være sperret for denne muligheten, siden S1 er en entry modell.... Noen som har noe lurt å mene om dette?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Artig at du spør om det der. Ble faktisk bittelitt i tvil selv etter at jeg i en eller annen tabell over features så at S1 wheel stod oppført med NO på wireless capability. Jeg har derimot konkludert med at dette må henvise til hva som følger med i standardpakken. Min fjernkontroll påståes jo å virke med alt som bruker seatalk. Men skal du kjøpe s1 av norsk forhandler må jo de kunne svare 100% sikkert på dette. Fungerer i alle fall veldig bra med ST4000 wheel som jeg har i dag. Var ekstremt enkelt å montere.

• 2 uker senere...

Har brukt den trådløse fjernkontrollen i en sesong og det er en artig "gadget", men dersom du må prioritere (hvilket de fleste av oss må) ville jeg heller investert noen kroner i sikkerhetsutstyr som f.eks Raymarine's Lifetag system. Dette er i mine øyne en mye bedre investering selvom det heldigvis ikke er ofte man har behov for denne.

Vet du hva disse kommer på levert her i landet inkludert alt...for den store??

Fellesbestillingen kom vel på litt over 3300 kroner pr enhet (stor) som inkluderte en innenlands postsending i etterkant..

Har faktisk seriøst vurdert å montere denne før nyttårsturen, men skulle gjerne hatt en SeaTalk skjøtekabel på et par meter ferdig terminert i begge ender, så kunne jeg montert sender/mottaker til fjernkontrollen på et skott helt akterut og plug and play på instrumentene i pidestallen. Er ikke i det arbeidsomme hjørnet for tiden, så "klipp og lim" er jeg ikke lysten på... så er det noen som vet om slikt finnes ferdig at kjøpe i "Raymarine butikken"

SeaTalk er nå enkle saker. 3 ledere, dvs. 2 pluss skjerm så det bør jo være kurant nok å klippe en kort kabel og skjøte den.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Artig at du spør om det der. Ble faktisk bittelitt i tvil selv etter at jeg i en eller annen tabell over features så at S1 wheel stod oppført med NO på wireless capability. Jeg har derimot konkludert med at dette må henvise til hva som følger med i standardpakken. Min fjernkontroll påståes jo å virke med alt som bruker seatalk. Men skal du kjøpe s1 av norsk forhandler må jo de kunne svare 100% sikkert på dette. Fungerer i alle fall veldig bra med ST4000 wheel som jeg har i dag. Var ekstremt enkelt å montere.

http://www.belamarin.no/prod/autopil/autopiloter_2007.pdf side 12 , her står det at du kan bruke trådløs fjernkontroll på den.

Side 15 i samme brosjyre står det om fjernkontrollen .....Den kompakte S100 gir deg trådløs kontroll over

hvilken som helst Raymarine SeaTalk autopilot,

selv når du befinner deg under dekk eller ikke

kan nå autopiloten din.

Har faktisk seriøst vurdert å montere denne før nyttårsturen, men skulle gjerne hatt en SeaTalk skjøtekabel på et par meter ferdig terminert i begge ender, så kunne jeg montert sender/mottaker til fjernkontrollen på et skott helt akterut og plug and play på instrumentene i pidestallen. Er ikke i det arbeidsomme hjørnet for tiden, så "klipp og lim" er jeg ikke lysten på... så er det noen som vet om slikt finnes ferdig at kjøpe i "Raymarine butikken"

Seatalk skjøtekabel kjøpte jeg fra www.seatronic.no betalte 320.- for 5meters kabel

Redigert av Enzo (see edit history)

Takker så meget

Formoder dette er samme kabelen da hos Maritim, noen kroner dyrere med billigere frakt siden jeg kan gå dit et par kilometer...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...