Jump to content

Fjernkontroll til Raymarine autopilot

Sydvesten

Recommended Posts

Har nå montert fjernkontrollen min og det var skikkelig gode saker det.

Men lurer på en ting, det kan virke som at jeg ikke kan skru av enheten, når jeg holder av/på knappen inne så indikerer den at den skal skru av om 3 sek jeg holder knappen inne og kontrollen skrur seg av så skrur den seg av Men, så starter den opp igjen av seg selv, søker nett og er dermed i stand bay. er dette riktig eller hva, kan jo legge til at batteriene var helt utladet når monteringsjobben ble gjort, er det slik at den automatisk skrur seg på eller hva skjer.

Kan jo også legge til at jeg koplet opp ladekabelen slik at jeg lader også når hovedstømbryteren er avslått, dette da for og holde lading selv når jeg skrur "ned" båten etter bruk.

Jeg har ikke gjort noe forsøk med montering ennå, så jeg kan ikke svare på om det skal være slik eller hva som er galt med denne.Min pigger pant i esken den kom i, har kikket litt på innholdet og det er alt...

Hvor plasserte du sender/mottaker til fjernkontrollen?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er nok fordi ladekabelen står i. Om fjernkontrollen er avslått og du setter i kabelen slår den seg på. Litt kjipt at den også bruker strøm når den er avslått, dvs. at den alltid må stå på lading ellers er den tom når du trenger den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Senderen er montert i bak sofaryggen i salongen i samme rom som lader og smart kontrolleren sitter, måtte klippe av standardkontakten fra ledningsetet og feste inn ledningene direkte i smart kontrolleren. Ladekabelen ligger nå ut i hylla under kartbordet.

Nå kan også jeg seile med autopiloten og sette den på vind, slik at båten styrer etter vind kursen og ikke etter kompass kurs, det klarte jeg ikke før, sikkert fordi jeg er uviten. men jeg klarer ikke og finne den funksjonen ute på instumentet.

Men det var jo litt "løye" at instumentet slår seg på når ladekabelen er i.

Har ikke målt ennå hvordan sender og motaker korrespondere ellers rund i båten ennå. indikator på motaker.

Senderen er montert i bak sofaryggen i salongen i samme rom som lader og smart kontrolleren sitter, måtte klippe av standardkontakten fra ledningsetet og feste inn ledningene direkte i smart kontrolleren. Ladekabelen ligger nå ut i hylla under kartbordet.

Bra at du har lært deg monteringen, si i fra når du er i nærheten av Oslo. Nesten lik båt, så den saken er biff. :lol:

Har som Sydvesten tatt den ut av esken.

Vi sees!

Det er nok fordi ladekabelen står i. Om fjernkontrollen er avslått og du setter i kabelen slår den seg på. Litt kjipt at den også bruker strøm når den er avslått, dvs. at den alltid må stå på lading ellers er den tom når du trenger den...

Jeg har ikke åpnet esken enda. Hva trekker kontrollen av strøm når den står på ladning? Jeg har alltid 3 maglitelykter til ladning, og disse trekker få milliampere. Ellers lurer jeg på den praktiske rekkevidden av kontrollen. Har noen prøvd ut rekkevidden?

Har montet senderen i et skap framme i ene akterlugaren. Har full signalstyrke i baugen (og over alt eller også) på 44-fotingen min.

Har ikke sjekket hva den trekker men det kan ikke være stort mer enn normal driftsstrøm (siden den står på under lading) når batteriet er fulladet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk SveinHa, jeg skal sjekke med amperetimetelleren hva den trekker. Jeg tror ikke jeg skal montere den rett til batteriet (i likhet med AIS senderen) men via av/på bryteren til forbruksbatteriene. Jeg antar at selvutladningen er relativ lav.

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei!

Hvordan gikk det med fjernkontrollene? Er dere fornøyd?

Jeg hadde trenkt å få en til jul og vet ikke om jeg må få en stor eller liten :blush:

Dere nevner noe om batterikapasitet også, hva er erfaringene med dette?

Ser på Belamarin sine sider at den minste koster 4550,- og den store koster 6600,-

Er den store verdt 2000,- mer enn den små?

Har ingen erfaring med å handle utasjærs, men er det noen som vet priser i utlandet?

Er det bare plug & play så virker alt? :cool:

Mange spørsmål, men føler at jeg må ha en sånn :lol:

Det gjekk fint for min del, har brukt den ein del, men kanskje ikkje så mykje som forventa.

Batteritida var elendig på min første, det klaga eg på ovenfor ein representant fra Raymarine som var ombord før vi deltok på ARC2008. Han kvitterte med å hente ein ny til meg, og den har vist seg å vare i rundt 10-12 timer kontinuerlig bruk.

Montering osv er plug&play.

Om den store er verdt dei ekstra kronene er eg usikker på, men for min del har det vert fint å kunne lese ut masse info på sjølve fjernkontrollen. Fint å kunne følge med på alt når man må på do under nattevakta, eller ha muligheten til å ta den med i bingen slik at ein kan følge med på vind, fart og kurs når ein har litt uerfarent mannskap på vakt.

Ein stor bakdel med den synest eg er at når den går tom for strøm og slår seg av, setter den først autopiloten over i standby. Det tok eg også opp med Raymarine, trudde kanskje det var ein innstilling, men det var vistnok ein sikkerhetsfunksjon som skulle være slik!?!

Enig med Tempest, har vel ca 5-6 timers bruks-tid. Og når den går tom for strøm, da går den over til stand-by.

Har den største og synes diplayet med tilleggs-informasjon er bra. Nice to have.

Betalte ca 3300,- den gangen. Brukes ved alene-seiling eller 2 ombord.

Vi sees!

Den siste kommentaren fra Tempest er det grunn til å legge merke til (jeg startet selv en tråd om dette fenomenet i fjor). Det er en håpløs løsning at dette skjer synes jeg. Det er absolutt ingen sikkerhet til at man uforvarende plutselig "har rattet". Alarmen er også så svak at man ikke hører det om man en nede en tur mens controlleren er ved rattet.

Forøvrig er jeg godt fornøyd med å ha fjernkontroll, men er usikker på om jeg ville kjøpt den store hvis jeg skulle valgt på nytt. Batterikapasitet er vistnok mye bedre på den lille. Displayet bruker jeg sjelden siden jeg ser dataene andre steder.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er jo egentlig ganske dyr for en fjernkontroll... Til sammenlikning - kjøpte en ganske avansert musikkavspiller som styrer musikken fra PC og internett inn til stereoanlegget med avansert fjernkontroll med fargesjerm og tråløs nett til rundt 2000 kroner. Men det er kanskje produksjonsvolum som avgjør? Regner med Raymarine har en avanse på flere hundre prosent på sånt tilbehør.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Takk for svar!

Ser at jeg kan greie meg med den lille på fly`en, jeg har jo alle dataene ellers på plotteren E80 oppe og E120 nede. Da er det neste å bestemme seg for om jeg skal starte med import eller bare kjøpe den i Norge. Det er jo det enkleste og behovet er jo ikke før det blir varmt i været igjen.

• 13 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...