Jump to content

Rullemast kontra Konvensjonellmast


Carpediem

Recommended Posts

Et lite spørsmål bare til rulleseilfolket.

Må akterstaget slakkes hver gang dere skal rulle inn seilet for å gjøre masteprofilen rett slik at det rulles jevnt inn eller kan dere rulle inn med "krum" mast uten problem ?

 

Tenk for eksempel på at det blåser opp og man strammer akterstaget maximalt og så vil man ønske å rulle inn litt på storseilet , hva da om storseilet ikke kommer perfekt rullet inn til sin nye revede størrelse ?

Link to post

Man kan helt fint rulle inn med stramt akterstag, i allefall så stramt som jeg har satt mitt til tider, men det er vistnok ikke stramt nok etter hva jeg har forstått... En bekjent av med en Oceanis 50 (som har sin n'te båt med rullemast og sikkert klar for en flaske Genever vil jeg tro) pleier å slippe litt opp sin hydrauliske akterstagstrammer før han ruller inn for at seilet skal legge seg bedre rundt rullen som han sier, men det er ikke noe krav... Dette er såpass myke og fleksible greier at det går helt fint å rulle inn på seilet selv om masten buer mye...

 

Men jeg er nok for den glade amatør å regne i dette selebre selskapet seilere, så jeg gjør ikke en "dritt" når jeg ruller inn.... rører ikke akterstaget, men vet at jeg har ett...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg hadde skikkelig problem i fjor med å få inn rullestorseilet. Det blåste stabilt mellom 20-23 m/s. Hadde både rullestor og

genoa ute, revet. Mener selv jeg har bedre balanse i båten. "Rund-dansen" skjøtet er spleiset og spleisen ga seg litt slik

at det ble klump. Denne gikk da selvfølgelig ikke igjennom. Når avlasteren ble knekt gikk seilet elegant inn. Masten hadde da

relativt stramt akterstag. Etterpå var det bare jeg som hadde lyst på en øl den kvelden i Skagen. Venneparet ble skikkelig sjøsyke, mens fruen likte seg ikke. Bølgehøyde var da rundt 4-5 m.

 

Det viktige med rullestor er å ta forhåndsregeler, legg bommen den veien rullen rulles.

 

Verden går fremover, det skjer også endringer med rullestor.

 

Når det gjelder slakking på akterstag under lens, og stramming under skarp kryss så gjelder ikke det familie seilas som vår

Bavaria 42 brukes til. Dette blir gjordt på gutte-turer

 

Hadde regatta vært en høyere faktor en familieseilas, hadde jeg heller kjøpt en First 44,7 eller en X-Yacht.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Denne tråden viser vel også at dersom du stiller 10 seilbåteiere et spørsmål, så får du minst 11 svar.

Ser ut til å være en gjeng individualister.

Og det er bra.

 

Selv kunne det ikke ramle meg inn å bruke pengene mine på en rullestor.

 

Jeg konkurrerer med meg selv på et vis når jeg seiler, og streber etter å seile optimalt.

Uten at jeg skal hevde at jeg kan dette. Ingen kan dette fullt ut, mens millioner prøver så godt de kan å lære.

Så jeg liker å romstere med mastetoppen, salingen, uthal, Cunningham osv.

Og rullemasta hindrer dette på et vis.

Selvsagt seiler noen fort med rullemast. De er drevne og kunnskapsrike. Men de hadde seilt fortere uten.

Link to post

De fleste er vel enig i at en vanlig konvensjonell mast er "best" egnet om formålet er å seile rasket mulig.... jeg kan ikke se at det er noen stor uenighet om dette her i allefall... De fleste er vel også enig i at det enklere å "heise" seil med en rullemast vil jeg tro, men er slett ikke sikker på dette... Så blir det opp til hver enkelt skipper å avgjøre hva som passer hen/henne best vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dersom du vil irritere deg over å seile 0,5 knop saktere og noen grader mindre høyde på kryss på grunn av at seilet er rullestor vil det være helt feil for deg. Selv med vertikale spiler blir ikke formen (bus) og tvist så optimalt som på et vanlig seil. Har selv fullspilet stor (og lazy jacks neste år...), og med kulelagersleider er det svært lett å få opp og ned. Det er noen negative sider ved fullspilet seil også:

- I lite vind kan det være vanskelig å få seilet over etter slag på grunn av spenningen i spilene (får motsatt fasong).

- Avhengig av seil- og båttype er det en risiko får at akterliket henger seg fast i akterstaget. Man må da slakke/stramme akterstaget i slagene (evt. ha spile i toppen).

- Må forsterke seilet der det er i kontakt med salingene, og også være litt forsiktig med å slippe for mye ut på lens.

 

Har ikke prøvd lazyjacks eller -bag enda, men ser at rullestorseil er fantastisk lett å bruke på tur. Man mister både fart og høyde, men terskelen for å seile har blitt mye mindre selv på korte turer.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Takk for svar. Tror vi vil gå for vanlig mast. Men må gi 40 store lapper for de såkalte "High tech" seilene. Dette innebærer fullspilet storseil, radialskåret genoa m/uv kant og sleider i masten (såkalte MDS sleider, tror de er fra rutgerson). Er vell skum i forliket på genoaen åsså. Standard seilene er kortspilet storseil og crosscut genoa UTEN UV kant. Hva er den praktiske forskjellen på dette? Blir seilet lettere å heise med sleider?

Link to post
Takk for svar. Tror vi vil gå for vanlig mast. Men må gi 40 store lapper for de såkalte "High tech" seilene. Dette innebærer fullspilet storseil, radialskåret genoa m/uv kant og sleider i masten (såkalte MDS sleider, tror de er fra rutgerson). Er vell skum i forliket på genoaen åsså. Standard seilene er kortspilet storseil og crosscut genoa UTEN UV kant. Hva er den praktiske forskjellen på dette? Blir seilet lettere å heise med sleider?

På fullspilelede seil er spesielle sleider på spilene som skal gjøre seilet lettere å heise. Jeg vet ikke helt hva en mener med "high tech" - der er mange kvaliter på du duken og mange duktyper fra billigdacron til kevlar. Jeg har sikkert bedre stoff i min unikk en de billigste såkalt standardseil fra noen båtleverandører, derfor vil jeg vel ha gått noe opp fra standardkvalitet. Dette ut bemerkning fra en seilmaker som mente de fleste skiftet ut de såkalte standardseil etter to år. men dette kan selvfølgelig variere noe mellom båttypene. UV kant for å beskytte rullegenoa er helt nødvendig - eller så må en bruke trekk, noe mer tungvint.

Link to post
Joda, et røsk i seil og akterstag må til i lite vind for å få alt på plass i slaget.

Jeg tilbrakte hele lørdagen med å røske i akterstaget, og deretter i seilet for å få spilene til å stå riktig vei. Vind mellom 0 og 1 m/s, og såpass skiftende at det sjelden var mer enn 5 minutter mellom slagene/jibbene. Dette var på en Fenix med fullspilet stor. Vi ble forøvrig nr 2 i regattaen :flag:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
  • 4 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Er i markedet for en eldre Orust-båt, og mange selgere har byttet til rullestor. Jeg har seilt litt med rullestor på leiebåter, og det har gått greit, men jeg husker jeg var bekymret for hva som kunne skje dersom seilet kilte seg. Jeg har også truffet seilere som har uheldige erfaringer med dette. Er dette noe som andre har opplevd?

Link to post

Ruller alltid inn storseilet opp mot vind, men i pinsa var det så lite vind at jeg rullet det inn i medvind. Merket ingenting da jeg dro det inn for håndkraft.Da det skulle ut hadde det en fold midt på masta. Vinsjet det lengere ut og så at folden flyttet seg oppover masta. Tilslutt endte folden helt i toppen med det resultat at jeg verken fikk det helt ut eller fikk det inn igjen. Prøvde å røske å dra og la det blafre litt opp mot vind etc. men endte med å seil helt hjem og la til brygga med storseiulet oppe. Slakket bare på uthalet ved ilandlegging i elv med 3 knops strøm. Måtte heises opp til topp og etter 5 minutters røsking kom det løs. Storseilet er om trent nytt, men det er lite plass til seilet inni masta mi som er Zspar. Ville ikke likt at dette skjedde i sterk vind -så neste båt blir ikke med rulleseil !!

Link to post

Ser at man kanskje har et potensiale for feil med mer leamikk, men for min del har jeg aldri hatt problemer med rullestorseilet. Bruker storseilet mye, ja det er bare unntaksvis at det ikke har vært opp på de turene jeg har hatt med båten. Jeg begynner nå på min syvende sesong....! Derfor er jeg faktisk godt fornøyd med denne løsningen. Mister noen kvadratmeter seil og noen trimmingsmuligheter, det er dog ulempen og det vil jeg ikke legge skjul på, men selve funksjonaliteten har det ikke vært noe å si på. Det har forøvrig heller ikke vært mye vedlikehold og styr med opplegget..

 

Verre har det vært med rulleforstaget (Furlex) som har kilt seg fast ved et par anledninger. Men det blir jo en annen historie...

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...

Løfter denne tråden for å komme med et spørsmål.

 

På denne båten på finn er det en litt utradisjonell storseilløsning: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=38966481

 

Det ser ut som et rulleforstag er montert parallelt med masten, med storseil på rull.

Hvordan fungerer en slik løsning i praksis? Fordeler/ulemper?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Det ser ut som et rulleforstag er montert parallelt med masten, med storseil på rull.

Hvordan fungerer en slik løsning i praksis? Fordeler/ulemper?

Fordeler med "åpen" løsning: Mye lettere å feilsøke og løse problemer utenfor enn inni masta. Du slipper mast som står og uler i vinden når du ligger i havn.

 

Ulemper: Burde ikke være flere enn med vanlig rullegenoa rent teknisk ettersom løsningen er den samme. Eneste jeg kan tenke meg i farta er større vindfang.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...