Jump to content

Rullemast kontra Konvensjonellmast

Carpediem

Recommended Posts

Vi skal kjøpe båt (38 ft) og lurer på om noen har erfaringer ang. Rullemast med vanlig uspilet seil eller seil med vertikale spiler. Vanlig mast med semi spilet eller fullspilet seil med sleider? Er det dårlige/bra erfaringer med såkalte slab reef? Har erfaring (sådan lite) med alle typer unntatt kombinasjonen fullspilet med sleider så er spesielt ute etter erfaringer med dette. Det er snakk om lasybag/jacks hvis vi går for vanlig storseil.

Vi er i 20 årene og har ikke er problem med og heise et vanlig storseil så dette er ikke et poeng. Er turseilere i utg.pkt. men synes det er viktig at seilene står bra i både regatta og på tur. Pris spiller også en rolle for oss.

MVH

Morten A. Nilsen

Har ikke erfaringen du etterspør, men våger å lire av meg noen linjer likevel.

Rulleseil trenger ikke være uspilet - det kan ha stående spiler.

Spilene gjør at seilet holder fasongen bedre i lite vind. I mye vind tror jeg spiler eller ikke-spiler er hipp som happ.

Ett fullspilet seil er til gjengjeld tyngre å heise enn et halv- eller uspilet, så gode sleider ved spilene er viktig (gjerne med kulelager).

På en så stor båt ville jeg hvertfall hatt lazyjacks, men også lazybag hvis jeg har muligheten til å velge det.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg har prøvd rullestorseil på noen turbåter og jeg ser egentlig bare ulemper med dette. I varmere strøk vi saltet i luft/sjø lett gjøre hele mekanismen treg og tanken om lett og enkel inn/ut og reving går tapt og det motsatte skjer - en må bruke winsh for å få inn/ut seilet. Vel, spyling med ferskvann hjelper, men for lagturseilere er dette en mindre aktuell mulighet for løsning. En annen ulempe er dårlig form på seilet og mindre seilareal.

Nå vet jeg at jeg vil få mye kjeft av alle rullestorseileiere, fordi rullestorseil i mast har vært og er vel nærmest standard på mange av dagens turseilere, det for så være, jeg svarer ut fra egne erfaringer.

Moderene rulleseil på bommen er på mange måter en bedre løsning, men kostbar. Selv jeg, gammel mann, har da ingen problem med å få et relativt stort storseil opp, så sats på det. Har en lazybag er det enda enklere.

Jeg vil også ha valgt et fullspilet seil.Det har mange fordeler etter min, og de fleste seilmakeres mening. Ja, litt tyngre å heise, men ikke mye. Minimum to, helst tre rev i seilet. Og husk, skal dere seile regatta duger bare et godt fullspilet storseil etter min mening. Lykke til.

Redigert av pettersand (see edit history)

Jeg har mest erfaring fra rullestorseil og er vel av den oppfatning av at terskelen for å "heise" seilet blir noe lavere med en slik løsning for oss typiske turseilere. Alt gjøres fra cockpit påen enkel måte... legger skuta opp mot vinden og drar ut seilet for hånd.. Seilet er ikke så stort, kun 35,2m2 på min båt så det er såre enkelt. Bruker vinsjen på den siste biten for å stramme seilet opp. Når seilet skal inn eller reves så drar jeg inn på på samme viset fra cockpiten... Det er jo rikitg som det sies her at seilet nok ikke er like stort som en vanlig seil, mister vel noen kvadratmeter her vil jeg tro uten at jeg har sjekket.. Det er litt mere leamikk her som krever en skvett med spray i ny og ne... så noen miutter ekstra vedlikehold er nok påkrevd en gang i sesongen..

Hadde jeg hatt regatta amibisjoner så hadde jeg muligens valgt noe annet... hvordan seilet står er litt avhengig av seilet og spiler vil jeg tro...

Vi har alt på rull er fornøyd med det, på vår båt så kostet vel denne leamikken på rullestor 20 lapper mere enn vanlig uten lazybag... om det er verdt det eller ikke kommer val an på øyne som ser... men for vår del var dette et naturlig valg..

Den enste ulempen jeg har oppdaget er når man seiler i frost og snøvær, da frøs revelinen og jeg måtte da frem til masten og vinsje inn seilet. Det la seg is på linen og den glapp.... Dog er ikke dette så ofte for min del at jeg seiler i slikt vær, men det hendte meg i påsken på vei hjem fra Koster...

Lagt til: sjekket standard storseil på min båt, så er dette oppgitt til 40,2 m2 så jeg mistet 5 m2 på valget av rullestor (oppgitt til 82,7m2 totalt seilareal med vanlig seil) og min genoa er 42,5m2) Totalet ble mitt seilareal redusert med 6%

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Henger meg på her. Anbefaler det jeg har selv, som er en løsning med delvis fullspilet storseil i lazy bag. Seilet er montert på fredriksen rullesleider. Anbefaler Lazy-bag'en til elvstrøm som har lufting i nederste del. På min forrige båt ble det fukt og svarte prikker bare etter et halvt år.

Nå vet ikke jeg hvilken båt du skal kjøpe, men hvis det er en turbåt med forholdsvis lite seil i forhold til vekt, så utgjør de 5-6 kvadratene en god del. Når det er sagt har jeg observert en bavara 42c med langspilet rullestorseil som går veldig bra i mellomvind..

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

På rimelig store båter kan vertikale spiler i et rullestorseil være en sikkerhetsrisiko...

Har blitt referert en historie hvor en av spilene (i metall!) på en 50 foter "plutselig"perforerte lommen i seilet og falt som et prosjektil i mellom de som var i cockpit. Der blir det rullebom ved neste båt.

Har seilt Charterbåter med rullestorseil (uten spiler), og jeg likte det dårlig....og Charterbåt med Lazybag...og det var himla OK. Slepp fall, Dra igjen glidelås, ferdig...

Vurderer Lazybag til min båt, da jeg seiler mye alene, og det blir himla mye seil, som faktisk er ganske tungt å pakke.

Ettersom pris spiller litt trille, og ordet regatta er nevnt, ville jeg valgt et "ordinært" fullspilet storseil. Evt. komplementer med lazy-jacks/lazy-bag med en gang, eller etter første sesong.

Valg er kanskje også litt avhengig av båttype. Masthead riggete båter har gjerne relativt små storseil.

Har rullestor med stående spiler, og er godt fornøyd. Enkelt å ta ut, enkelt å få inn. Reving er enkelt, har også seil med

som beholder formen i seilet også ved reving.

Vel at Hanse ikke leverer rulle-stor er et valg de har tatt. Snakket med en Grand Solei eier i sommer, GS leverte heller ikke,

men når han sa "Da blir det ikke den" da ble det rullestor der også.

Fortsatt har mannskapet en viss betydning for båtens fart. :cool:

Ellers er en større båt som er utstyrt med sleider, elektrisk fall-winch og lazy-jacks et greit valg det også.

Vi sees!

Takk for alle svar! Vil gjerne ha fler erfaringer.

Har noen komentarer ang. svarene.

Når det gjelder hva manskapet fåretar seg så spiller det ingen rolle i en slik diskusjon! Spørsmålet er hva som funker best. Hvis jeg seiler 0,5 kn raskere med et fullspilet storseil, enn med rullestor med uspilet seil så det vesentlig. Ikke om nabo båten med rullemast som seiler fra meg fordi han er bedre å seile enn meg.

Det er en bavaria 38 cruiser det er snakk om her. Har hørt at dette med vinklede salingshorn ikke er en bra kombinasjon med fullspilet seil. Erfainger meninger rundt dette?

Er 2. hånds verdien noe vi burde tenke på? Selger rullemast bedre enn vanlig mast? Kan være ett inntrykk jeg har. Elller er dette en forbigående trend? Personlig syntes jeg ikke det er ett poeng i og seile saktere (Uspilet rulleseil) fordi man er lat og ikke gidder og heise storen.... :smiley:

MVH

Morten A. Nilsen

Har samme oppsett som Jeanneau.

og kan ikke tenke meg noe annet. :smash:

har du sett en regatta båt med rullemast ? Nei

har du sett en regattabåt med vinklete salingshorn, ja

Men noen like mora, andre dattera.

hvis du vil seile fortest, så må du ha den rette båten og de beste seilene, + du skal være en jævel til å trimme disse seilene.

Lykke til med seilingen.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har hørt at dette med vinklede salingshorn ikke er en bra kombinasjon med fullspilet seil.

Høres ut som en god kombinasjon, spør du meg. Vinklede salingshorn erstatter lensetakler.Har du rette salingshorn, får du lensetaklene i tillegg. Salingshornene bør tapes, eller polstres på annen måte, så de ikke sliter på seilet i medvindsseilas.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Høres ut som en god kombinasjon, spør du meg. Vinklede salingshorn erstatter lensetakler.Har du rette salingshorn, får du lensetaklene i tillegg. Salingshornene bør tapes, eller polstres på annen måte, så de ikke sliter på seilet i medvindsseilas.

Yes enig , men har Bavaria lensetakler? Har også litt "problem med problemet" ang. vinklede salingshorn og fullspilet storseil kontra rullestorseil?

På en tradisjonell masttopprigg med rette salingshorn har en ikke nødvendigvis lensetakler, vet du. Men, dersom en ønsker å gå ned i dimensjon (og vekt) av mastprofilen kan det være nødvendig med lensetakler.

Det er en bavaria 38 cruiser det er snakk om her. Har hørt at dette med vinklede salingshorn ikke er en bra kombinasjon med fullspilet seil. Erfainger meninger rundt dette?

Seilet blir slitt i kontaktpunktet mellom seilet med spile og salingshorn. dvs at duken som havner mellom spilen og salinghorn/vant fort kan få et lite hull. Det får man bare passe på og forsterke etter behov.

Når det gjelder bavaria 38 cruiser så går jeg ut fra at det er av den nye typen. Da må du huske på at den gamle generasjon bav 38 (02-03) har over 10 kvm mer seil, lavere vekt og mer strømlinjeformet skrog. Det betyr at etter all sansynlighet har den generasjonen større fartspotensiale enn den nye selv i et tilfelle der nye har vanlig storseil og den gamle har rullestorseil.... Noe å tenke på. Er ikke overbevist om utviklingen har gått riktig vei her.

Nåh.

Jeg har fullspilet storseil og Lazybag.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å sette, reve eller berge dette.

Jeg er som hovedregel alene i båten.

Med en rengjort og vedlikeholdt rigg heiser jeg seilet for hånd og foretar kun teiting av fallet med fallvinsjen.

Og jeg vil våge den påstand at jeg berger storseilet raskere enn rullemenneskene. Jeg åpner fallavlasteren og trekker igjen glidelåsen.

Jeg ser mest ulemper med rullestor. Mer unødvendig leamikk, mer vekt hvor jeg ikke vil ha den, mindre seilareal samt at jeg mister trimmulighetene med akterstaget og salingen.

Sjønner at seilet blir slitt mot salingshornene, men hvorfor skulle dette problemet bli større med fullspiletstorseil enn med rullemast?

Den gamle bavaria 38 har etter manges mening for mye seil. Reves tidlig. Å den høye riggen er ikke bare en fordel heller, da dette er en cruiser. Ingen vits å ha en overrigget cruiser regner jeg med er filosofien, som jeg forøvrig er enig i. Å om skroget er mer strømlinjeformet skal ikke jeg legge meg ut på, men tror det er vanskeli å se på de fleste tegninger for å komme med en slik uttalelse. Og det at båten er bredere er egentlig bare positivt. Medfører lengre vannlinje og ikke minst blir den mer romelig under dekk.

Håper ikke dette blir en diskusjon rundt bavaria. Men håper vi klarer og holde den til tråden!

Sjønner at seilet blir slitt mot salingshornene, men hvorfor skulle dette problemet bli større med fullspiletstorseil enn med rullemast?

Problemet er egentlig ikke vesentlig. Et seil uten spiler gnager ikke så hardt fordi duken ikke blir klemt mellom spile og rigg. Man vil få samme problemet med rulleseil dersom det har spiler. Tror ikke du trenger legge vekt på problemet i det hele tatt. Selv teiper jeg på litt ekstra duk i disse punktene ca annenhvert år.

Den gamle bavaria 38 har etter manges mening for mye seil. Reves tidlig. Å den høye riggen er ikke bare en fordel heller, da dette er en cruiser. Ingen vits å ha en overrigget cruiser regner jeg med er filosofien, som jeg forøvrig er enig i. Å om skroget er mer strømlinjeformet skal ikke jeg legge meg ut på, men tror det er vanskeli å se på de fleste tegninger for å komme med en slik uttalelse. Og det at båten er bredere er egentlig bare positivt. Medfører lengre vannlinje og ikke minst blir den mer romelig under dekk.

Håper ikke dette blir en diskusjon rundt bavaria. Men håper vi klarer og holde den til tråden!

Vi diskuterer vel ikke om bav er bra eller ikke, snarere forskjellene på forskjellige modeller imellom. Den gamle bav 38 kan være rank, ja. Se etter en med den dype blykjølen. Da er den stiv nok. Den har vel dessuten plass til mer vann enn den nye som jo er en fordel. Er litt skeptisk til plasseringen av toalettet helt foran på den nye. Men salongen er jo stor da.. Den gamle har mye rommeligere forpigg. En positiv egenskap ved riggingen på den nye er at storseilskjøtet er ført bak på vinsj slik at den er lettere tilgjengelig for rormann. Det er en løsning som er kopiert fra regattabåter men den er mye bedre enn å ha det under sprayhood. Det er mange her på forumet som har den "gamle" bav 38 som sikkert kan gi litt info om hvordan den er å seile. Men det virker som dere har bestemt dere, så det er jo ikke sikkert at det er så fruktbart å diskutere.

Siden nye bav 38 har såpass lite seilareal vil jeg si den trenger alle kvadratmetrene den kan få. Derfor bør du gå for konvesjonelt storseil.

Vinklede salingshorn vil "se slemt" ut på lens uansett type seil. Sånn er det bare, og seilene må forsterkes i punktet der salingshornet treffer seilet. Dette må selvsagt også gjøres i reveposisjoner noe som må være vrient å få til på et trinnløst revbart rullestor.

Utover den ulempen er vinklede salingshorn bra, da det gir muligheten for brøkdelsrigg uten nødvendigheten av lensetakler.

På moderne båter finnes det vel knapt noen andre riggtyper i dag.

Høy rigg ser jeg kun som en ulempe i forbindelse med bruer og luftspenn og slikt...Det er etter min mening mye bedre å ha muligheten til å redusere duk, ved reving enn å IKKE ha muligheten til å ha nok duk når det er lite vind. Mulig jeg er sær, men jeg liker egentlig best å seile i 2-5 m/s, da det gjerne her på sørvestlandet iallefall ofte er kombinasjon med finvær...

Å seile i skjærgården tett til land i 2-3 knop, når det knapt er krusninger på sjøen, høre på lydene (i Ryfylke er det fascinerende å seile i saltvann akkompagnert med skogsfuglsang...) er ganske OK i grunnen.

"Hold deg fast seiling" i 10 m/s + er etter min mening for spesielt interesserte, og noe jeg stort bare gjør i regattasammenheng, på tur skal da vinden iallefall ikke være forfra...

Fordelen med en underrigget båt er kanskje at alt blir litt billigere...?

Cruiser ja, men ut fra at du gjerne vil seile 0.5 knop raskere enn naboen er kanskje seilegenskapene relativt viktige for dere?

Noen av spørsmålene.

Etterspørselen av rullestor øker, dvs 2. håndsmarkdet vil etterspørre dette. Det tror jeg er viktig å tenke på når det gjelder

Cruiser markdet.

Når det gjelder vinklede salingshorn og rullestor. Jeg seiler skjelden platt lens, men når dette skjer seiler jeg oftest kun genoa.

Normalt "krysser" jeg heller på lensen. Ellers ville jeg montert en Preventer. Har lenset i bra vind og fått bommen som et olja

lyn over. Noe å tenke på.

Nye seil med stående spiler gjør at du får gode seil. Den gml Bavaria 38/36 er en god seiler, og fortjener gode seil.

Derfor mener jeg innen Cruiser segmentet at:

Rullestor

Spilede seil

Event en gennaker løsning, og heller en mindre genoa.

og en oppgradert motor.

Vi sees!

Her er det snakk om den nye 38 cruiser med 2kabins løsning med toalett bak sb. Vi er i utg.pkt. interesert i en båt vi blir fornøyd med. Dvs ikke seile saktere bare fordi man er lat. Dette gjelder likså greit for tur som regatta.

Enig i det synspunktet, og ikke så enig med baatsmann og jeannueau - nye seilere velger ofte den kostbare og dårlig løsningen med rullestorseil, men neste gang de kjøper båt skal jeg vedde en flaske genever på at de velger fullspilet storseil med latmannbag. :cheers:

Seilmaterialet du vil gå for er også vesentlig.

Et dacronseil tåler fint å brettes rundt salingshornet. Lim gjerne på noen lag med spinnakertape ved kontaktpunktene.

Et mer eksotisk seil - kevlar eller karbonfiber - liker slett ikke å brettes over salingshornene da laminatet 'knekker' på en annen måte.

At dette seilet koster oppimot NOK 80 000.- for en Bav 38 hjelper ikke på sjelefreden...

Og - vi snakker ikke om rullemast for sånne seil. Hvis regattaambisjonene dine går litt utover deltakermedaljen mener jeg du ikke kan gå for rullemast.

På den annen side, en Bav 38 med supre seil er en sterk kandidat til pallen. LYS tallet er nokså snilt for denne båten har det vist seg.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...