Jump to content

Ny Oceanis 31fot


Enzo

Recommended Posts

Enda en ny oceanis av nyeste generasjon og denne blir vel en direkte konkurrent tl Hanse 320 og nye Bavaria 31 nye serien og neste båt beneteau lanserer blir vel en mellomting mellom nye 37 og denne 31 foteren så da er vel 323 og 343 historie rimelig fort.

Hva synes folket ?

 

Nye benetau oceanis 31

 

 

Av andre nyheter fra Seilas ser jeg at Bavaria er tilbake i kåringen av årets seilbåt i europa (de ville ikke være med i fjor siden journalister skrev kritisk om den kjølskadalen)

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=178898&cat=4914

Er det noen som tror de vil ha noe i dne kåringen å gjøre ?

Link to post
Er det noen som tror de vil ha noe i dne kåringen å gjøre ?

Om de har noe der å gjøre mener jeg bestemt ja til, men om de vinner frem er annen sak som jeg ikke har noe mening eller tanker om...

 

Men Beneteau er flotte båter og jeg kikket på den nye Oceanis 40 her forleden som lå på land i Salen båthavn her i nærområdet mitt, og jeg kunne vel vurdert å bytte ut Bavaria'n for denne... Det var spesielt cockpiten som tiltalte meg da.... men jeg kunne venne meg til interiøret også... har kun vært ombord i en 50 foter av Oceanis serien og den var rimelig grei... men 40 foteren er 300k dyrere enn min, og det er penger mye for en fattig slask som meg.. rundt en 1,5 for en ferdig båt

 

Siden Oceanis serien ligger på samme seilegenskaper som Bavaria så vil det ikke blir noen stor revulusjon om en bytter merke, den største fordelen er at jeg blir kvitt den grønnmalte svenske "kvaliteten" under trappa....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Den nye oceanisen ser ut som en helt normal grei turbåt. Den er ganske tung for størrelsen og er nok ikke valget for de som vil ha en båt for både tur og regatta. Den får pluss hos meg for store vann- og dieseltanker.

 

Det er klart bavaria har noe å gjøre på kåringen av årets seilbåt i europa. Båtene er jo ikke spesielt nyskapende, men prismessig er de jo ledende og det kan avgjøre mye. Holder likevel en knapp på hanse 320 i den klassen hvis de har fått bukt med "barnesykdommene" man har sett på utstillinger rundt omkring. Det holder ikke å skylde på hastverksarbeid når man vet om båter som har blitt returnert til verftet etter et halvt års bruk...

 

Føler egentlig at når det gjelder små, rimelige båter skjer det mye i europa som vi her oppe går glipp av. Kanskje fordi ola nordmann foretrekker større båter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hva synes folket ?

 

Dette er nok en ok båt, syns ikke den er i nærheten så pen som 37en, men det er jo ofte et problemet med de minste modellene. Konstruktør av Hanse 320 uttalte at det var vanskelig å få et godt design på en 9 meter når kravet til bokomfort er så stort som det er. Jeg er spent på 320en, på bildene ser det jo ikke så ille ut, men jeg syns 350en nettopp ble penere pga den ekstra meteren og proposjonene blir da lett mer naturlige, men jeg er egentlig ikke SÅ opptatt av design. Designet til 320 kunne helt sikkert holdt, men den ekstra plassen tror jeg gjør at vi kommer til å beholde den mye lengre, uansett flott at det går ann å kjøpe nye båter til slike priser som disse ligger på...

 

Sydvesten, du trenger jo ikke gå opp i pris for å bli kvitt den grønnmalte :cheers: H400 er vel ikke langt fra en Bav 40?

 

Holder likevel en knapp på hanse 320 i den klassen hvis de har fått bukt med "barnesykdommene" man har sett på utstillinger rundt omkring. Det holder ikke å skylde på hastverksarbeid når man vet om båter som har blitt returnert til verftet etter et halvt års bruk...

 

Nå er det vel ingen 320 som har rukket å bli et halvt år enda. Interesssant å høre mer om hvilken modell du har hørt om som måtte tilbake. Jeg er forøvrig klar over at det har vært mye krøll, men det er pt ikke kjent hvilket nivå 320 og 350 ligger på i såmåte, at det var div småplukk å sette fingeren på i messebåtene lover jo ikke så altfor godt, men min erfaring fra Orust var at det ikke var så mye feil, det var mer dårlig finish som det nå er lovd bot og bedring på. Blir interessant å se 320en som er på messa, den tror jeg er prod. nr 18 og dermed bør det begynner å bli bra.

 

Vært på messe i dag og studert Hanse 320. Slett ikke noen dum båt for meg som seiler litt alene. Likte den godt. Men selgeren ville ikke selge med rorkult. Påstod den ble for tung på roret pga stort rorblad.

 

Tror største problem med rorkult er at den kan bli vanskelig å selge. Selvsagt mulig at den kan bli tung på roret, 341 og 342 ble jo levert med rorkult og det var vel ikke noe suksess, ble for tung så det kan nok stemme at det passer dårlig å 320en også...

 

Siden du har vært der, hvilke modeller stilles ut? Antar Hanse sin 350 også var på plass? Mor reiser ikke uten, hun har jo ikke sett hva vi har kjøpt så det blir tur til Sotra om 350en er der...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Den nye oceanisen ser ut som en helt normal grei turbåt. Den er ganske tung for størrelsen og er nok ikke valget for de som vil ha en båt for både tur og regatta. Den får pluss hos meg for store vann- og dieseltanker.

 

Vekta ja, ser den har displacement på 4 tonn og det mener du er tungt.

Hanse 320 og Bavaria 31C har begge 4.7 tonn displacement.

 

Hva er riktig vekt?

Link to post
Vekta ja, ser den har displacement på 4 tonn og det mener du er tungt.

Hanse 320 og Bavaria 31C har begge 4.7 tonn displacement.

4 tonn er nok ikke så ille for en "ren curiser", men hva er kjølvekten? Nesten 5 tonn er etter min mening utilgivelig mye for båter i denne størelsen med tanke på dagens tilgjengelige produksjonsmetoder og -materialer; utviklingen går feil vei! Men ta en titt på følgende 30- og 31-fotere:

  • *
Impala 31, 3,1 tonn.
* Café 30, 3,0 - 3,3 tonn.
* Ridas 31 3,5 tonn.
* Hansson 31, 3,2 tonn.

Hva er riktig vekt?

På nedsiden av 4-tallet og helst nærmere 3-tallet enn 4-tallet. Nå er ikke jeg Jeanneau, men jeg tillater meg å bidra med min mening likevel :wink:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
4 tonn er nok ikke så ille for en "ren curiser", men hva er kjølvekten?

 

Bavaria har kjølvekt på 1,1 tonn, Hanse oppgir sin kjølvekt på 320 til 1,48 t. Skulle likte å se den fult utrustede 32 foteren som bruker ordinært treverk osv nedenunder som er under 4 tonn.

 

Impala 31, 3,1 tonn.

* Café 30, 3,0 - 3,3 tonn.

* Ridas 31 3,5 tonn.

* Hansson 31, 3,2 tonn.

 

For fart er vekt viktig. For komfort kan det vel diskuteres, en tyngre båt gir roligere bevegelser. Ser at alle disse båtene er svært smale ifht lenge. Hansson er bare 2,80. Hansen er en halvmeter bredere og blir dermed omtrendt dobbelt så mye båt. Den bredeste av disse er 3.12. Det er ganske stor forskjell. Hanse har valgt å droppe Epoxy valget på sine to minste, dette fordi det har for liten betydning til å være et poeng for de aller fleste. Nok om det, sikkert supre båter disse, men tviler vel på om det er noen i samme størrelse med tilsvarende bokomfort (les utstyr og volum) som er veldig mye lettere. Syns Beneteaun virket veldig lett om den bare er 4 tonn...

 

Er det noen som tror de vil ha noe i dne kåringen å gjøre ?

 

Selvsagt har de det, men jeg tror ikke den er nyvinnende nok til å vinne. Er spent på om Hansen kan rekke opp, den har jo et sprekt skrog med T-kjøl, selvslående fokk mv... Slikt pleier veie tungt og kanskje tyngre enn for mange vanlige seilbåtkjøpere, tror mange ønsker tradisjonelle, velprøvde løsninger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Etter å ha tittet inni den nye Bavaria 31 Cruiser slo det meg at det var mye tung innredning (men mye plass også, det skal den ha).

 

Oceanis 31 føyer seg vel inn i rekken av helt greie turbåter, men appellerer ikke til meg. Da mye heller en H 40 - en 40 fots H-båt med rorkult.

 

Ellers er jeg enig med Mulligan - det er ingen god grunn til at en riktig designet 30 -40 fots båt med balansert spaderor skal være tung på roret.

Link to post
Nå er ikke jeg Jeanneau, men jeg tillater meg å bidra med min mening likevel :wink:

 

Christian 8-)

For å sammenligne med en "performance cruiser" fra 1978; granada 31. Vekt 4,2 tonn. Kjølvekt 1,8 tonn. Bredde 3,05. Jeg er enig i christian 8. Det er jo en stund siden vi sendte folk til månen. Det være mulig å bygge båtene lettere. Husk at f.eks bav 31 har bare 1,1 vekt i kjølen. Det betyr at summen av skrog og innredning er betydelig mer vekt i forhold til den 30 år gamle granadaen. Granada 31 var tidligere regnet som en rank båt med for lite vekt i kjølen. Fasinerende. Ser nå at oceanis 31 ikke er så halvgæærn på vekta, men det er sikkert i fin benetau tradisjon balansert av en veldig lav rigg og en lett kjøl... Ikke akkurat spennende.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Vært på messe i dag og studert Hanse 320. Slett ikke noen dum båt for meg som seiler litt alene. Likte den godt. Men selgeren ville ikke selge med rorkult. Påstod den ble for tung på roret pga stort rorblad.

 

Du verden, det hørtes rart ut. Vi har Hanse 315, og så vidt meg bekjent er ikke roret så veldig annerledes. Med rorkult er båten morsom og lett å manøvrere, og jeg kunne aldri tenke meg å ha ratt. Man oppholder seg såpass mye i cockpit, også når man ikke seiler, og pidestall og ratt tar altfor mye plass i så små båter.

Link to post

Det er interresant å se hva som legges i spennende og ikke spennende båter.... Jeg finner Oceanis spennende fordi båten tiltaler meg og mitt bruksområde... Når det gjelder vekt og lengde forhold så er det liten tvil om et man kan bygge båter lettere, men til hvilken pris? Det er bare å erkjenne at noen av oss seilbåtkjøpere er opptatt av prisen på båten, noen vil gjerne ha en romslig båt som dekker det definerte behovet man selv har får båtlivet, mens andre legger mere vekt på farten. Seilbåtfolket skiller seg neppe så mye fra motorbåtfolket her vil jeg tro, noen legger vekt på komfort, noen på fart og noen på begge deler. Jeg tror ikke en kan få i både pose og sekk for samme sum av penger, og kompromisser må dermed inngås, dette resulterer da gjerne opp i en båt som passer for en selv på de aller fleste områder...

 

De av oss som har valgt en cruiser seilbåt har gjort det ut fra våre egne definerte behov for seilbåt, og dermed blir en cruiserbåt det rette for oss... De som velger en annen type båt hjør det vel ut fra sitt eget definerte behov og dermed blir det den rette båten for dem... så kan vi alle drømme om andre båter som sannsnyligvis ligger noe ut fra det definerte bubsjettet en har satt opp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
For å sammenligne med en "performance cruiser" fra 1978; granada 31. Vekt 4,2 tonn. Kjølvekt 1,8 tonn. Bredde 3,05. Jeg er enig i christian 8. Det er jo en stund siden vi sendte folk til månen. Det være mulig å bygge båtene lettere. Husk at f.eks bav 31 har bare 1,1 vekt i kjølen. Det betyr at summen av skrog og innredning er betydelig mer vekt i forhold til den 30 år gamle granadaen. Granada 31 var tidligere regnet som en rank båt med for lite vekt i kjølen.

Hadde en Granada 31 i fem år før jeg byttet til Bav 34. Så her kan jeg sammenligne :-)

Granadaen ble ikke sluttstiv før ved 45 grader krengning. Baven ligger nærmere 25 grader. Dette kommer av skrogformen, ikke ballasten.

 

Innvendig er Bav 34 over dobbelt så stor som Granadaen (subjektivt inntrykk).

Tekniske installasjoner (motor, elektrisk) er en fryd å komme til på Bav sammenlignet med Granada.

S/Y Surprise

Link to post
Vekta ja, ser den har displacement på 4 tonn og det mener du er tungt.

Hanse 320 og Bavaria 31C har begge 4.7 tonn displacement.

Hva er riktig vekt?

Oceanis 323 som vel er den modellen denne 31 foteren erstatter selv on 323 muligens er en fot eller 2 lenger veier alikevel 300kilo under 4tonn , jeg selv har en 34foter og den veier 4,7tonn med rundt 1,7 i kjølen (bly) og min båt har nå vært produsert i 5år uten at den er laget i noen eksotiske materialer.

 

Jeg synes det er laget veldig mye spennende båter i 30-35fots segmentet de siste årene og de fleste 34-35foterne veier vel under 5 tonn så hvorfor skulle det ikke være easy match for bavaria og hanse og de andre cruiserfolka å lage en båt på 31-32 fot på under 4tonn , de sparer jo ofte hundrevis av kilo bare på kjølen alene.

Link to post
[...]Granadaen ble ikke sluttstiv før ved 45 grader krengning. Baven ligger nærmere 25 grader. Dette kommer av skrogformen (min utheving), ikke ballasten.

Nettopp, og hva er da vitsen med kjølbåt, kunne man ikke i så fall like gjerne hatt katamaran? Oppfølgingsspørsmål: Ved hvilken krenging går stabiliteten over til å bli negativ? Dvs. når tipper båten videre rundt av seg selv? Hvor fort vil båten rette seg etter å ha blitt slått ned?

 

Christian 8-) <-- skal forestille smiley med briller...

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Oceanis 323 som vel er den modellen denne 31 foteren erstatter selv on 323 muligens er en fot eller 2 lenger veier alikevel 300kilo under 4tonn , jeg selv har en 34foter og den veier 4,7tonn med rundt 1,7 i kjølen (bly) og min båt har nå vært produsert i 5år uten at den er laget i noen eksotiske materialer.

 

Mja... Dette er hentet fra brosjyren. Båten skal altså være 4,23 t, hvis en sammenlikner med mitt hjertebarn så har 320en til Hanse 500 kg mer kjølvekt og legger du på dette på 323en havner du på 4,73... Altså er ikke denne båten lettere i annet enn kjølen. Bavariaen har 400 kg ekstra å dra på mtp at kjølen der er 1.1 tonn og totalvekt 4,7 t, men husk denne båten er bredest av alle. Hansen er også litt bredere enn 323en, dette genererer litt mer av det meste og ergo vil vekten øke...

 

Design: Groupe Finot.

• Length overall: 10.00m.

• Length on deck: 9.72m.

• Waterline length: 8.89m.

• Beam: 3.27m.

• Dry weight: 4230kg.

• Maximum engine power: 18 HP.

• Draught- deep keel version: 1.80 m – 988 kg.

- shallow keel version: 1.45 m – 1,095 kg.

- lifting keel version: 0.80 m – 2.00 m.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Nettopp, og hva er da vitsen med kjølbåt, kunne man ikke i så fall like gjerne hatt katamaran? Oppfølgingsspørsmål: Ved hvilken krenging går stabiliteten over til å bli negativ? Dvs. når tipper båten videre rundt av seg selv? Hvor fort vil båten rette seg etter å ha blitt slått ned?

Tror nok man må skille mellom sluttstivhet og invertering gitt. Det er nok ikke samme egenskap....

Begge disse båtene har en AVS på ca 120 grader (pluss minus noen få).

Opp ned er det ikke godt å si hvilken av dem som er mest stabile (stabilitet opp ned er en negativ egenskap selvsagt.)

Granadaen er smalere og har relativt sett noe tyngre kjøl. Bavariaen vil med sitt (relativt) høye fribord løfte kjølvekten høyere over vann og dermed oppnå ønsket ustabilitet...

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...