VannTro Startet 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2007 Jeg har en 19 x 21 fire-bladet propel, ikke sikker på fabrikatet, men det er noen til dels store hakk i den samt ca 5x5mm som er borte i ytterkan på det ene bladet. Er det noen som vet hvilket firma som har kompetanse til å bygge opp igjen denne ? Noen som har gjort det samme ? Ca pris ? Er det kanskje like greit å kjøpe ny ? Vet at det har kommet en 5-bladers Scew-back med 110% bladareal, men den er jo svin-dyr , men akk så fristende Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mix Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Vet at det har kommet en 5-bladers Scew-back Tja, S9 propellen har da eksistert lenge. Jeg har den, 22x29" 5 blader. Det var som å gå fra et firkantet til et rundt hjul mhp. støy og vibrasjoner. Men dyr er den, det har du rett i. Når det gjelder rep av propellen din, ta en tlf. til Winrace Propellers Olle Terjesen og forklar problemet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Tja, S9 propellen har da eksistert lenge.Jeg har den, 22x29" 5 blader. Det var som å gå fra et firkantet til et rundt hjul mhp. støy og vibrasjoner. Men dyr er den, det har du rett i. Når det gjelder rep av propellen din, ta en tlf. til Winrace Propellers Olle Terjesen og forklar problemet. Olle Terjesen ja....det burde jeg jo husket...mye erfaring der i huset, både med propeler og motorer. han og resten av familien har jo litt racingerfaring også kan man si Jeg MÅ bare sjekke pris på S9 først. Er det Progress som har den ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Det er vel greit å sjekke hva det koster å få dette reparert og vurdere dette opp mot en ny propell. Mikado 19" med 1:10 kon ferdig borret koster 4620 korner hos Maritim... Mikado er vel det rimeligste en kan finne av nye propellere vil jeg tro... alternativt er vel å sjekke hva dette koster i USA, med gunstig dollarkurs så kan det være noget at hente der vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Det var jammen rimelig...kanskje like greit med en ny Mikado. Noen som har erfaring med dette fabrikatet ? Har også noen tanker om at en Terjesen preppet propel bør bli ganske så perfekt, men det spørs hvor mye han kan gjøre for 4-5 tusen da.. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Jeg hadde Mikado 16x19 på gammelbåten og de fungerte helt fint, men de var litt for lette, men det er ikke Mikado sin feil, men min.... Jeg hadde propellene innom Terjesen for kupping og balansering og betalte i underkant av 2000 for begge propellene i mai 2006.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Jeg MÅ bare sjekke pris på S9 først. Er det Progress som har den ? S9 er en Eliche Radice Skew Back propell. Importør er Sleipner. Eliche Radice er Italiensk, neppe mye å hente på lav dollarkurs. S9 er en spesial propell og må bestilles fra produsent. Progress har Michigan som er Amerikansk. Michigan har også 5 bladere. Kanskje lurt å sjekke prisnivået mhp. dollarkursen. Men ikke sammenlign prisnivå på en billigpropell fra Mikado med S8 eller S9 Skew Back. Da må du sammenligne med en standard Radice B-7 propell i tilfelle. Redigert 20.Oktober.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Etter mitt syn så bør man vel sammenligne med hva man har i dette tilfellet, har man en skew back så sammenligne man mot det, har man ikke det så kan man sammligne med det som ligger nærmest det man har og som er aktulet å reparere... En reparert billig propell blir feil å sammenligne mot en ny skew back etter mitt syn.. da vil det aller meste lønne seg å reparere.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.