Jump to content

Steyr, like vakkert som V8, her er beviset!

Hydrox

Recommended Posts

Hvor mange Km kan du kjøre en slik totakter før den er utslitt? Har erfaring med Yamaha RD motorsylkler, går som bare det, men ikke så lenge.

Nei en totakter går nok ikke så langt men er jo lett å mekke på. Men eneste totakter jeg har er mopeden, som ikke kjøres mange mil i året. Ja og Tohatsuen som mest er til pynt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tviler på at Wankel motoren kommer til å slå noe mer igjennom enn det den har frem til nå. Mazda har hatt en god Wankel motor i bruk i sportsbilen RX-7 og nå i RX-8 i mange år. Tviler på at den blir lansert i noen familie bil med det første.

Jeg har selv Steyr men har ikke mer enn 80 timers erfaring med denne enda. Håper på en god sommer i 2008 og at det blir litt mer enn 80 timer denne sesongen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tror det er få missfornøyde Steyr eiere. Jeg har hørt om et havari grunnet glødeplugg som knakk. I følge verkstedet var det bruker feil, eier ga ofte full gass på kald motor mens glødinga fremdeles stod på (verkstedets påstand). Glødepluggen overopphet, knakk og falt ned i sylinderen. Steyr har skiftet fabrikat på glødeplugg til en type som tåler full rulle mens glødinga er på.

Ellers har jeg hørt om noe oljeforbruk på enkelte motorer. En mulig årsak skal vist nok være glaserte sylindre. Jeg har litt for høyt forbruk på min og ble anbefalt å skifte olje type samt kjøre den hardt for å bli kvitt glasseringa. Etter oljeskift skulle jeg gå to timer på full rulle :eek: og jeg som trodde at pen og pyntlig kjøring var det beste for motoren. Hva kommer så glaseringa av :confused: for pen bruk i følge Univa. Du bør la motoren gå en 20-30 min på full peis en gang i blant

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Er det 15-50 olje du bruker på motoren? Olje temperaturen på motoren er vel ganske høy og da er det vel bra med tykkere olje.

Tidligere hadde jeg dårligere start på Forden, da hadde den 10-40 olje og fikk anbefalt å gå over til 15-40. Med dårligere kaldstart enenskaper var jeg redd for at den ble verre med starten på kalde dager. Resultatet var at den startet mye lettere når det var varmt og den startet også lettere når det var kaldt. Den laveste temperaturen baten er brukt er ca ned mot 5 grader.

Det høres ut for at alle er fornøyd med Steyr. Nå har vel denne versjonen vert i bruk noen år, så det skulle vel kommet frem etter hvert om det var noen problemer.

Jeg har første versjon av Steyr marinemotoren. 243 - 1993 modell med 208 hk og OMC King Cobra drev. Drøye 800 timer på timetelleren. Går som ei klokke og starter lett. Ingen problemer hittil i min eie bortsett fra elektronikkproblemet i fjor sommer. Dette var med den gamle Fordelektronikken som kun ble brukt i -93-94. Dessuten var det noe så prosaisk som dårlig kontakt på to steder i kabelbunten. Største problemet var å finne noen som kunne akkurat denne elektronikken, men Steyr har jo byttet denne ut og har nå et relativt godt utbygd servicenett.

Fordmekanikeren som til slutt fikset problemet var mektig imponert over gangen til motoren (hadde hadde ikke sett denne før).

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...