BEG Startet 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2007 Har fått noen gule felt i gelcoaten. Den mest troverdige forklaringen jeg har fått hittil, er at dette kommer av at man noen steder har brukt for mye herder under støpingen. Så kommer et eller annet stoff gradvis ut. Dette stoffet synes å bli gult av solen, for jeg kan se at gelcoaten er hvit under eksempelvis et klistremerke mens den er gul rett utenfor. Disse gule områdene er svært vanskelig å bli kvitt. Sålangt synes det som om Autosol fungerer best, selv om det visse steder ikke hjelper 100%. (har prøvd diverse andre rubbinger, whitespirit, rødsprit, saltsyre, gelcoatrens, oksalsyre, ikke hagle selv om lysten har vært der). Må bruke håndmakt på små felt. Tilsvarende kjøring med maskin resulterer bare i brennmerker. Har en følelse av at Autosolen her virker best når den er "våt", og mister effekten på gulfargen når den tørker. Så til spørsmålet. Noen som vet noe om dette? Og eventuelt gode virkemidler for å fjerne dritten. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
"Mathilde" Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Har du forsøkt "Vannlinjerens". Denne fjerner gul misfarging på gelcoat. Består bl.a. av saltsyre og skal påføres gelcoaten - stå i 15-30 minutter. Så skyller man av med vann. Vips er gulfargen borte. Ganske effektivt. Redigert 20.Oktober.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Usikker på hva dette er for noe, men prøv saltsyre. Kjøp en flaske på OBS, bland vann og saltstyre i ca. 50/50 i en sprayflaske. Sprut på og se om dette hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Hempel gelcoatcleaner Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Som jeg skrev, både gelcoatcleaner og saltsyre er prøvd. Null effekt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
REM Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Naboen i båthavna drev i dag å slet med det samme problemet på en Bavaria seilbåt. Kikka nærmere på det sjøl, og så at på toppene, altså utsatte steder var gulfargen slitt vekk, mens i groper og på innvendige hjørner og forsenkninger var det en stygg gulflekkete missfarging. Naboen forsøkte også alle de remediene dere nevner, men kom vel etterhvert til at hvit Jiff (den med skurepulver) var den mest effektfulle. Han kneskurte hele overdekket og det ble jo en viss forbedring, men fortsatt kunne en se gulfargen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Ettersom at du har forsøkt så mange forskjellige remedier ser det vel ut til at det ikke er et gult belegg du er ute etter å fjene. Og da hjelper ikke skurekrem eller syreholdige remedier. Kanskje et eller annet blekende middel er tingen? Hva med klorholdige midler eller oxalsyre som også bleker? Men du nevnte jo at oxalsyre var forsøkt. Var det en veldig svak blanding du forsøkte med? Oxalsyre skal være svært trygg på gelcoat, så kanskje en sterkere blanding? Lars H. (pt. Horten gjestehavn) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Ettersom at du har forsøkt så mange forskjellige remedier ser det vel ut til at det ikke er et gult belegg du er ute etter å fjene. Og da hjelper ikke skurekrem eller syreholdige remedier. Kanskje et eller annet blekende middel er tingen? Hva med klorholdige midler eller oxalsyre som også bleker? Men du nevnte jo at oxalsyre var forsøkt. Var det en veldig svak blanding du forsøkte med? Oxalsyre skal være svært trygg på gelcoat, så kanskje en sterkere blanding? Lars H. (pt. Horten gjestehavn) Ja, jeg er enig for en snakker sikkert om minst to varianter av gule felt, - gule felt i gelcoten, og gule felt rundt bau og i vannlinje pga alger og/eller forurensing i sjøen. Jeg hadde en båt med gule felt i gelcoten og kom ingen vei med det, men det går selvfølgelig å prøve div. Når det gjelder gule felt i vannlinja så fungere vel det meste av det som er nevnt her, med mer eller mindre fysisk innsats. Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Jeg hadde en båt med gule felt i gelcoten og kom ingen vei med det, men det går selvfølgelig å prøve div. Når det gjelder gule felt i vannlinja så fungere vel det meste av det som er nevnt her, med mer eller mindre fysisk innsats. Har selv gule felt flere steder på skroget. Har prøvd det meste for å få det vekk. Ikke mulig. Begynner å tenke på lakering. Blir vel bra da. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Bruk Ferro-bett eller Ferrotone det funker.. Redigert 21.Oktober.2007 av Plomma (see edit history) Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
BEG Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Og gelcoaten forsvinner ikke i samme omgang Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Player 311 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Hempel gelcoatcleaner Har også veldig god erfaring med hempels gelcoatcleaner Blandes med vann til grøtkonsistens, kost på med en svær malerkost, vent ti minutter, børst lett over med kosten igjen, vent ti minutt til og skyll av.. Fantastisk resultat og ingen skrubbing:) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 For å forenkle det hele: er det slik at vi har to systemer, ett mekanisk (eksempelvis Autosol) og ett kjemisk (eksempelvis oksalsyre)? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Gulnet gelcoat fjernes effektivt med Owatrol Devk Cleaner (gelé som inneholder oxalsyre). Påføres med pensel, vent til du seg gulningen forsvinne, spyl av! Det står det mye om på nettet. Jeg så det selv en gang på en stor Trawler. Google med søkeord: gulnet gelcoat owatrol, så får du mange historier. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Patnyg Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Jeg har et middel som tar mye mer enn jeg trodde. Det er nesten bare natur midler oppi boksen, diamant heter den. Det er en gul boks med gjennomsiktig lokk, med en svamp oppi. Sitron lukter den, den tar helt utrolig mye.. Den kan man bruke til alt, skinn rens, og andre interiør ting, tekstil osv. Gjør ikke noe å få i øynene heller. Utrolig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.