Klintan Startet 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2007 Jeg har blitt eiere til en BK-diesel, den skal vare fra mitten 50-tallet? Encylindret, ferskvannkjölet og ca 17 hk. Finns det noen som vet noe om denne motoren - og är det noen som har en bruksanvsining til den? Dette är en lavtrycksdiesel med väldigt lave omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 En glødehodemotor? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Finnes lite tror jeg. Sjekk ut linkene: Brødrene Klemsdal Norske båtmotorfabrikker Lykke til med jakt på informasjon Redigert 21.Oktober.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Har du et bilde av motoren? Er det en semi-diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 BK-motorene er fulldieselmotorer, med turtall opp mot 2.000, hvilket vel ikke er spesielt lavt. Sleipners 8-10 diesel ligger for eksempel på ca. 1.000. BK ble stiftet i 1948 av Arne og Asmund Klemsdal i Fredrikstad. BK bygget på en konstruksjon fra det engelske utviklingsselskapet Ricardo. Motorene var i utgangspunktet gode. Salget gikk godt og dårlig styring og kvalitetssikring under veksten, tok angivelig livet av bedriften. I 1961 overtok Moss Verft konkursboet og produserte motorer fre til dette selskapet ble kjøpt av Rosenborg Kværner. Moss Verfts produksjon startet med nr. 501 og det må vel antas at BKs produksjon lå lavere enn dette tallet. Det ble produsert 1-, 2- og 4-sylindrede motorer, samt en V8-motorer. Noen motorer havnet i fiskeflåten, hvorab noen i havgående tråler som bistand til land i Afrika. Både Hvalerfergen og Drøbakferegen hadde to stk. V8 fra BK. De største leveransene gikk likevel til stasjonære anlegg, f. eks. som strømagregat til Sentrtalsykehuset i Fredrikstad. Forsvaret var også stor kunde. Rundt Bardufoss Flystasjon sto det 20 stk. V8. Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Ja, jeg husker BK - og jeg må innrømme at jeg ikke ser tilbake på dem med glede . . . . De er i hovedsak sammensatt av engelske deler, som i og for seg er helt OK, men disse motorene burde egentlig aldri ha vært satt i båt. Som politisk og psykologisk historie er imidlertid BK veldig interessant; hvordan det går når man har ambisjoner, politiske kontakter og påvirkningsmuligheter som langt overgår de tekniske kvalifikasjoner og kvaliteter. BK klarte i en periode å plassere sine motorer ombord i en laaaaang rekke med statlige fartøyer, pluss - utrolig nok - ombord i en del redningsskøyter. Påliteligheten var imidlertid godt under pari, oppfølgingen fra leverandøren lå på omtrent samme nivå og etter noen få år havnet både motor og leverandør der hvor de egentlig hører hjemme: på historiens skraphaug Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Klintan Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Takk for alle svar! Nå vet jeg litt mer, särlig om historien bak motoren. Det var jo ikke helt positive saker... Trenger kanske og finne noen som har hatt en slik klump, for at få noen gode tips. Eller noen som har jobbet på fabrikken. Det kanske är for sent for det? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Det står 2 BK strømaggregater i torpedobatteriet på Oscarsborg Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.