Jump to content

problemer med volvo penta D3-110 ?


Hiskosen

Recommended Posts

Står overfor båtkjøp og valget står mellom to nesten identiske båter, men de har forskjellig motor. Så i et båtblad at Volvo Penta har hatt problemer med sin nye D-serie dvs. de havarerer. I den ene båten som jeg har sett på står det en D3-110. Er det noen som har erfaringer med denne motoren og eventuelt kjenner problemet ? Har ikke lyst å kjøpe ny båt, men med "feil" motor. Det andre alternativet er en Nanni på 85 HK.

Redigert av Hiskosen (see edit history)
Link to post

Velkommen til forumet. Har ikke sett beskrevet noen problemer med D3 tror jeg. 110 hk er vel også et fornuftig effektuttak, så den burde jo ha utsikter til å holde en stund. Personlig synes jeg common rail i båt er litt for ferskt til at jeg ville satset på det, og Volvo er heller ikke første valget mitt. Hva slags båt er det snakk om, og hva er det andre motoralternativet? :smiley:

Link to post

Deler velkomsthilsen til Hiskosen.

 

Det har vært noen kommentarer til Volvo D-motorene her på BP i det siste året. Jeg vet ikke hvor mange motorer som er solgt i Norge av D-typen i forhold til havarerte. Motormanen til Volvo på havna vår nevnte for meg i går at det er solgt ca 25.000 D-motorer i Norge de siste årene og at det var registrert ca 60 motorer med betydelige problemer. Dette representerer i så fall en andel av havarerte motorer på omlag 1/4 prosent. Er dette mye eller lite?

Link to post
Motormanen til Volvo på havna vår nevnte for meg i går at det er solgt ca 25.000 D-motorer i Norge de siste årene og at det var registrert ca 60 motorer med betydelige problemer. Dette representerer i så fall en andel av havarerte motorer på omlag 1/4 prosent. Er dette mye eller lite?

 

Det er et veldig godt spørsmål. Min teori er at 0,25 eller 0,5 prosent feil er mindre viktig enn hvordan dette blir håndtert av VP. Ser jo stadig biler, barnevogner, elektrisk utstyr i hjemmet osv. som blir tilbakekalt eller innkalt til verksted dersom det er mistanke om svake komponenter som KAN gi feil. Nå skriver pressen om dette, samt at ulike forum diskutere det hyppig. Intel hadde f.eks. en feil på en chip (tror det var det) for en god del år siden, som var bagatellmessig fordi det kun var helt spesielle algoritmer den hadde problemer med og ergo var totalt uinteressant for så godt som alle brukere. Problemet var at Intel brukte dette rasjonelle argumentet overfor sine kunder som startet en skikkelig kampanje og forlangte ny chip. Intel tvilholdt på sitt til IBM satte ned foten og forlangte at Intel skulle tilby bytte. Det enkle poenget er at det er stor forskjell på å forstå teknologien og forstå kundene. Dessuten er en båtmotor et "sikkerhetsprodukt" hvor innebygde systematiske svakheter ikke bør tolereres.

 

Har nettopp kjøpt ny bruktbåt og styrte f.eks. helt klar unna VP KAMD 42. Ikke bare fordi jeg ikke ønsker problemer med motoren (sikkert lav sannsynlighet for det), men fordi den skal selges en gang og flere enn meg har lest her på BP og andre steder om problemene med 42-serien.

Link to post

De "hypede" problemene med D serien er D4 og D6. D3 110 har jeg ikke hørt noe om er feil med. D3 190 hadde problemer med brente ventiler i det første året - men ikke noe annet jeg har hørt

 

D2 har problemer med et relee som løsner pga vibrasjoner. D2 er en seilbåtmotor

 

Velkommen til forumet forresten :yesnod:

 

 

Jeg ville valgt VP. Nanni har jeg dårlig egen erfaring med fra en seilbåt vi leide i 3 uker. Også er jeg skeptisk til tilgangen på autoriserte verksteder.

Link to post
Det er et veldig godt spørsmål. Min teori er at 0,25 eller 0,5 prosent feil er mindre viktig enn hvordan dette blir håndtert av VP. Ser jo stadig biler, barnevogner, elektrisk utstyr i hjemmet osv. som blir tilbakekalt eller innkalt til verksted dersom det er mistanke om svake komponenter som KAN gi feil.

 

Tror neppe man ville likt å få kjenskap til hvor ofte slik tilbakekallinger skjer, i forhold til "behovet". En tilbakekalling kan være katastrofal for et konsern. Kjenner selv til saker hvor produkter med sikkerhetsmessige svakheter ikke er blitt tilbakekalt, men derimot forbedret i stillet, forbindelse med ordinær service. Så kan man tenke seg generelle svakheter, men uten at det er fare for liv og helse.

 

Man kan selvsagt diskutere om problemene med D-serien utgjør en reell fare og at en tilbakekalling burde vært gjennomført. Ja, selvsagt om man får motorhavari i dårlig vær og i et område hvor man står i fare for å bli kastet på land. Men, om feilprosenten er 1/4 prosent og at 1 av 100 båtturer skjer under slike vær/omstendigheter, vel da kan man vel ikke snakke om en allmen risiko.

 

Så, behovet for tilbakekallinger av tusen-vis av motorer i denne sak er vel diskuterbart. Men, det vil uansett være en forutsetning at VP fikser evt. havarier smidig og raskt, og uten kostnader for kunden. Det har de vel stort sett gjort slik jeg har hørt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Holder også en knapp på Nanni. Godt rykte hav service og driftsikkerhet angår. Leverer en del til yrkesbåter også. Tror nok Nannien overlever D3, og dessuten er du ikke avhengig av elektronikk. Volvo er kanskje mer populære salgsobjekter, en så lenge, men fortsetter det slik er kanskje ikke D motorene så populære å selge om noen år?

Link to post
Så, behovet for tilbakekallinger av tusen-vis av motorer i denne sak er vel diskuterbart. Men, det vil uansett være en forutsetning at VP fikser evt. havarier smidig og raskt, og uten kostnader for kunden. Det har de vel stort sett gjort slik jeg har hørt.

Mvh. BEG

 

Helt enig i at det behovet kan diskuteres. Men mitt tips er at jo lengre tid det tar før VP finner og offisielt forklarer årsaken(e) og forklarer hvordan nåværende D-eire skal takle evt. problemer på disse motorene, jo mer svir det for VP og eiere av D-motorer.

Link to post

Nanni´s Kubotastamme er også mye brukt i yrkesmaskiner w.w. (Bobcat, aggregater, Hanix m.f.)

 

Jeg er enig i det som det Gullfisk skriver. Men - den er tross alt 25 hk mindre enn Volvoen - om dette er av betydning.

 

Er det ikke, ville jeg gått for Kubotaen av flere årsaker uten at jeg dermed tror at Volvo er en dårligere motor.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...