Jakob Startet 30.Januar.2004 Del på Facebook Startet 30.Januar.2004 Hei Har kjøpt ny båt. Til denne båten skal jeg kjøpe litt nødvendig utstyr og litt kjekt å ha utstyr. En av tingene er gps og kart til ozi explorer. Dette er en lukket båt slik at jeg må ha en gps som ekstern antenne kan monteres. har lurt på garmin 72 eller garmin 128, 152. som sagt må disse kunne kobles opp til en pc/autopilot. Spørsmålet mitt er hvilken kart kan brukes til dette programmet(ozi).Hvor får man kjøp de. Område Statt og sydover? Noen anbefalinger både når det gjelder kart og gps. Diskusjonen om jeg MÅ ha dette eller ikke går vel et annet sted på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Må du ha Ozi eller kan du bruke annet kartprogramm? Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Spørsmålet mitt er hvilken kart kan brukes til dette programmet(ozi).Hvor får man kjøp de. Område Statt og sydover? Du kan f.eks. bruke BSB kart fra Maptech. Fås kjøpt bl.a. hos Nautisk forlag. Denne CE'en skulle vel dekke området du spør etter. Skal du videre sørover velger du denne i tillegg. Pris? 950.- pr stk. I tillegg kan du bruke hjemmescannede kart i Ozi dersom det er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 30.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Må du ha Ozi eller kan du bruke annet kartprogramm? Har lastet ned ozi explorer. Synes dette virker som et ok program. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 30.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Du kan f.eks. bruke BSB kart fra Maptech. Fås kjøpt bl.a. hos Nautisk forlag. Denne CE'en skulle vel dekke området du spør etter. Skal du videre sørover velger du denne i tillegg. Pris? 950.- pr stk. I tillegg kan du bruke hjemmescannede kart i Ozi dersom det er aktuelt. Skal kikke nærmere på dette. Bruker du de selv? Er ikke noe flink med data så jeg må ha noe som enkelt kan tilpasses kartprogrammet. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Jakob: har sendt deg en IM Er Ozi ett gratis prog?? Hvis du laster ned dette får du vel bare demo versonen. (heldigvis er det noe som heter crack, (ikke narkotika nei!)) NB! vil understreke at dette ikke er lovlig i hendhold til åndsverkloven! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Er Ozi ett gratis prog?? Hvis du laster ned dette får du vel bare demo versonen.Ozi er påen måte gratis, dvs. du kan bruke det uten å betale for det men så vidt jeg husker er en begrensing at du kun kan angi 2 kalibreringskoordinater i demoversjon. Dette burde ikke gi noen problemer. Om du finner Ozi nyttig så koster det jo ikke så mye å registrere det og da bidrar du jo til videre utvikling. Les mer detaljer på www.oziexplorer.com Under "Purchasing" finner du detaljert hva du får for kostnaden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jakob Svart 30.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Ozi er påen måte gratis, dvs. du kan bruke det uten å betale for det men så vidt jeg husker er en begrensing at du kun kan angi 2 kalibreringskoordinater i demoversjon. Dette burde ikke gi noen problemer. Om du finner Ozi nyttig så koster det jo ikke så mye å registrere det og da bidrar du jo til videre utvikling. Les mer detaljer på www.oziexplorer.com Under "Purchasing" finner du detaljert hva du får for kostnaden. Vil først prøve demoutgaven før jeg kjøper programmet, se at det fungerer med den type gps jeg kjøper. Synes ikke det er så dyrt heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Ozi er påen måte gratis, dvs. du kan bruke det uten å betale for det men så vidt jeg husker er en begrensing at du kun kan angi 2 kalibreringskoordinater i demoversjon.Det er ihvertfall en stor begrensning til og det er at det ikke er muligheter for å ta inn andre type formater enn BMP.Enig i at hvis man vil støtte prog. utviklerene så bør man kjøpe produktet (hvis det ikke er overpriset da!). Espen Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Må du ha Ozi eller kan du bruke annet kartprogramm?Det finnes mye bra skrevet om dette tidligere her på Baatplassen. Jeg gjentar bare det jeg tidligere har sagt. Er det aktuelt å bruke noen kroner på et kartprogram så se nærmere Offshore Navigator - du får det for 1.350 hos Nautisk Forlag (2003-pris). Veldig godt og anerkjent program med god omtale ved test også i norske blad. Bruker BSB-kart. Se også http://www.maptech.com/water/OffshoreNavig...gator/index.cfm Ozi kan jeg ikke noe særlig om, men det er det mange anndre som kan. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Har hatt ozi i mange år. Et problem med ozi som har vært diskutert her tidligere, er at det måtte gjøres endringer i programmet for at det skulle kunne lese de siste utgavene av maptech kartene. Maptech endret på filformatene i 2002/2003. Jeg vet det var arbeid igang med å få laget en ny versjon av ozi som skulle takle det nye formatet men jeg kjenner ikke status. Dersom dette problemet ikke er løst, ville jeg ikke anskaffet ozi hvis man er på jakt etter et nytt kartprogram, for det er vel bare Maptech som leverer norske rasterkart tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 31.Januar.2004 Del på Facebook Svart 31.Januar.2004 Jeg vet det var arbeid igang med å få laget en ny versjon av ozi som skulle takle det nye formatet men jeg kjenner ikke status. Den endringen er gjort forlengst. Man må laste ned og installere et lite tillegg (en ekstra dll fil) til Ozi for å kunne bruke BSB v. 4 kart. Jeg bruker dette selv og det fungerer uten problemer. Ozi er gratis å laste ned, men det har noen begrensninger som gratisversjon. Det koster kun 75 $ å kjøpe fullversjonen. Det finnes mange artige tilleggsprogram til Ozi. Bl. a. Ozi Photo Tool som kombinerer bruk av GPS, digitalkamera og Ozi. Programmet sammenholder track info fra GPS med exif headeren i de digitale bildene slik at man får posisjon for hvert bilde som er tatt på turen. Man kan så generere en ny map fil i Ozi med track fra turen inntegnet og bilder lagt inn som "events" på kartet. Dette er en fin form for "loggbok" av en båttur - eller skitur for den del, man trenger bare GPS og kamera med på turen, resten gjør man i ro og mak hjemme For de som også ferdes på land kan man kjøpe topografiske kart ferdig kalibrert i Ozi format fra Statens Kartverk. Dette er de vanlige 1:50000 kartene på digital form. De koster 200.- pr kartblad. På kjøpet får man også en søkbar stedsnavn "database" for det området kartet dekker. Denne brukes sammen med Ozi - skriv inn et stedsnavn (eller deler av det) og stedet blir markert på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 31.Januar.2004 Del på Facebook Svart 31.Januar.2004 Hei Sjekk http://www.memory-map.com/ Memory Map Navigator syntes jeg fungerer glimrende. Håndterer flere typer scannede/BSB kart. Samt at du kan scanne selv og legge på koordinater. Memory Map kan også brukes på Håndholdt PC (PDA) Jeg bruker begge deler PDA og PC, kjempe fornøyd. pris. 125 dollar, men sjekk gratis demo. Skjerm dump: http://home.online.no/~rmalmgre/mem/ Mvh Månestråle NB! Jeg har alle "Ferie og fritidshavner" i NSSR boka utgave 3, fra Larvik til Bergen, lagt inn i Memory Map m/henvisning til sidetall i boka. Alt dette kan ekporteres til fil. Send IM om noen vil ha. Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Jakob Svart 3.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Hei takker for alle svar. her er det bare å prøve å filtrere. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Har C-map NT Wide kartbrikker. Det er de bittesmå for kartplotter. Er det noen som vet om det finnes noen måte å laste de inn på en PC og bruke de på OziExplorer f.eks.? Leser OziExplorer C-Map? Jeg mener å ha fått med meg at du får kjøpt en USB enhet som du plugger inn i PC'n og da kan du via denne lese det som ligger på brikken. Var det ikke i C-Map tråden at en skrev om en slik USB leser? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Oziexplorer bruker rasterkart. C-map bruker vektoriserte kart. Dette er to helt forsjellige ting som ikke må blandes sammen. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Oziexplorer bruker rasterkart. C-map bruker vektoriserte kart. Dette er to helt forsjellige ting som ikke må blandes sammen. Vil legge inn spørsmålet om C-map og OziExplorer over til C-map forumet. Kan du, Lasse, legge inn noe om forskjellen på rasterkart og vektoriserte kart der? Her er jeg på "bøljan blå". KAT Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Jeg mener å ha fått med meg at du får kjøpt en USB enhet som du plugger inn i PC'n og da kan du via denne lese det som ligger på brikken. Var det ikke i C-Map tråden at en skrev om en slik USB leser? Det kan ikke brukes C-map i OziExplorer. Forveksler antagelig med USB-leseren i Winchart Planner e.l. Programutvikleren av Ozi sier at han ikke vil ta opp diskusjon om bruk av C-map i Ozi (jfr. en annen tråd om Ozi i forumet) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.