Jump to content

Ferskvannskjøring av utenbords før opplag

FredrikW

Recommended Posts

På tirsdag skal båten på land. Siden dette er min første båt med utenbordsmotor er jeg litt usikker på hvordan jeg utfører ferskvannskjøring av kjølesystemet når båten er på land. Jeg har en slik "ørevarmer-moffe-sak"; bøyle med to sugekopper, hvorav den ene sugekoppen har stuss til hageslange.

Skal jeg bare tre denne moffa over kjølevannsinntaket, sette vannet på fullt trykk, og så starte motoren? Eller må motor og vann startes/slås på samtidig? Er det greit med fullt trykk, eller kan det gjøre noe skade? I så fall, hvor mye trykk? Hvor lenge skal jeg la motoren gå med ferskvann? Regner med at det skal være normalt trykk på kjølestrålen hele tiden, hvis ikke er det vel fare for varmgang?

Sikkert teite spørsmål, men jeg ble nå litt usikker da jeg tenkte på dette. Motoren er en 2004-modell Johnson 140 hk 4-takt. Har ikke motormanual.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...