Jump to content

Feil på manøverspake VP KAD44


ronla

Recommended Posts

Jeg har en KAD44 singelinstallasjon i båten min. I forrige uke opplevde jeg at motoren stoppet og den lot seg ikke starte igjen. Dette skjedde når jeg marsjet stablit med ca 3200 rpm. Heldigvis festet dreggen seg før jeg gikk på land, men det var nære på. Jeg fikk ikke start på motoren, dvs den gikk i 5-7 sekunder for så å stoppe igjen. Etter å ha kalibrert den elektroniske manøverspaken i tråd med instruksene i manualen startet motoren. Jeg prøvde å kjøre opp turtallet ved å holde inne "Nøytral" knappen og gi gass. Turtallet økte til 1500 rpm, men lot seg ikke regulere helt tilbake. Turtallet jaget mellom 1000 og 1500 rpm, og selv om jeg trakk spaken tilbake til midtposisjon og frem igjen koblet ikke giret inn.

Til tross for at jeg observerte denne feilen valgte jeg å forsøke å kjøre båten utpå igjen. Motoren gikk helt knirkefritt helt til jeg passerte ca 2800 rpm, da stoppet den igjen. Den stoppet kontant som ved den første gangen, omtrent som om dielseltilførselen ble stengt. Også denne gangen startet den etter rekalibrering av manøverspaken.

Etter å ha kommet i havn testet jeg igjen funksjonen som tillater økning i turtall uten innkobling av gir (via "Nøytral" knappen). Denne gangen virket det helt fint. Jeg testet også styreposisjonen på flybridge og alt var OK også der.

Til dere som har greie på dette:

1. Kan en feil i manøvreringsmekanismen føre til umiddelbar motorstans under stabil marsj (3200 prm, ingen indikasjoner på høy temp eller unormale trykk i forkant)? Ved andre gangs motorstans var omdreiningen 2800 rpm, altså 400 rpm lavere (men like kontant stopp).

2 Er det mest sannsynlig at en eventuell feil ligger i manøvringsenheten m/spake, eller i motorens styringsenhet?

3. Hvordan går en frem om en ønsker å kontrollere og feilsøke systemet (møvreringsenhet - styringsenhet)? Hadde vært greit med en visuell inspeksjon om ikke annet.

4. Hvordan skal manøveringsenhetene vedlikeholdes?

Håper på gode råd!

Redigert av ronla (see edit history)
Link to post

Tja ikke helt lett å bli klok på dette. Rådet er vel å gå til et VP verksted for diagnose, men de skal jo ha godt betalt.

 

Som du sier er det mest sansynlig spaken eller elektronikken. Det du kan prøve er å sjekke alle alle koblinger du ser eller kan få åpnet opp og se etter korrosjon. Spraye eventuelt med el spray. Sjekk også at akturator/kabler i motor rom er smørt.

Link to post
Tja ikke helt lett å bli klok på dette. Rådet er vel å gå til et VP verksted for diagnose, men de skal jo ha godt betalt.

 

Fikk det utført i sommer på tilsvarende motor. Tror regninga kom på rundt kr. 600,- som jeg ikke synes var så galt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg har også problemer med dette panelet, og for min del fungerer det slik at motoren går ned på lavt turtall etter 5-10 sekunder på fullt.

 

Dette gjentar seg en 2-3 ganger før motoren blir skikkelig varm, etter dette fungerer alt 100%, gir jeg meg skikkelig god til til å varme opp på lavt turtall skjer ikke dette.

 

Feilkoden jeg får er 2 blink først, så 5 blink etterfølgende,

 

Er det noen som kan hjelpe?

Link to post

Bra ebonita, bra. Helt enig med deg. Derfor blir det vel til at jeg beholder nåværende båt med 41B steinaldermaskiner og med wire gass og gearkontroll så lenge jeg kan. Tenker med gru på de som må overta disse båtene på bruktmarkedet om en 10-12 år når tæring og korrosjon har gjort sitt på kontakter og aktuatorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Bra ebonita, bra. Helt enig med deg. Derfor blir det vel til at jeg beholder nåværende båt med 41B steinaldermaskiner og med wire gass og gearkontroll så lenge jeg kan. Tenker med gru på de som må overta disse båtene på bruktmarkedet om en 10-12 år når tæring og korrosjon har gjort sitt på kontakter og aktuatorer.

 

Ja, da kan man risikere at motor/gear ikke lystrer og er man uheldig så havner man ufrivillig rett i brygga. Skjedde faktisk meg i en tidligere båt, men heldigvis uten store skader. Båten var utstyrt med en Perkins + ZF kasse fra midten av åttitallet. :crazy:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Jeg har også problemer med dette panelet, og for min del fungerer det slik at motoren går ned på lavt turtall etter 5-10 sekunder på fullt.

 

Dette gjentar seg en 2-3 ganger før motoren blir skikkelig varm, etter dette fungerer alt 100%, gir jeg meg skikkelig god til til å varme opp på lavt turtall skjer ikke dette.

 

Feilkoden jeg får er 2 blink først, så 5 blink etterfølgende,

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

1314 senderen på kvitsøy sender så kraftig at området er ypperlig for å teste forstyrrelser i båtelektronikk.

Vi har jo ofte et ønske om at slike problemer har relasjoner til noe man har greie på, og derfor mangler det heller ikke på råd.

Kombinasjonen av mulige årsaker som dårlig skjerming, signaloverføring generelt, luftbåren støy fra eksterne og interne kilder, elektromagnetisk kompabilitet, tråkking påkabler og dårlige kontakter etc. gjør problemløsningen komplisert.

 

Som sagt er Rogaland kanskje et bra sted å drive testing, for vi har opp gjennom tidene erfart mange spesielle problemer med tomotors båter hvor den ene motoren for eks. Bare vil gå på tomgang når man passerer kvitsøy osv. Min erfaring er a man lett kan grave seg ned i kompliserte problemstillinger, men jeg tror mye av årsakene til problemet finnes svar på i regelverket. Det handler om å gjøre installasjonen i båten robust mot interne konflikter systemene seg imellom og samtidig gi beskyttelse mot luftbåren støy.

De fleste problemene jeg har vært ute for skyldes kabling. AC og DC kabling i samme kabelbaner hvor større forbrukere internt forstyrrer signalkabler på grunn av emf, komponenter som ikke er kompatible, dårlige avskjerminger, AC anlegg som blir antenner for luftbåren støy etc.

Alt dette er beskrevet i regelverket. (Ikke årsakene men det forebyggende).

Link to post
Jeg har hørt rykter om at denne senderen av og til kunne høres i metalldeler som porten i innkjørselen etc. Vet du om dette stemmer?

 

:nonod::nonod::nonod::lol:

 

Så det stemmer altså ikke? Teknisk umulig kanskje at en radiobølge finner en gitarkasse et sted.

Jeg syntes selv det hørtes litt utrolig ut, men så lenge det ble fortalt av en som bor på Kvitsøy så visste jeg ikke hva jeg skulle tro.

Link to post

F 16 med angrepsradar på full effekt blacker ut både ekkolodd,vhf og gps i min båt når de kommer lavt inn. Jeg kan høre radaren på kanal 16 rett før den passer over oss. Jeg mistenker ar radaren på Mågerø også kan forstyrre elektronikken ombord. Spesiellt ekkolodde oppfører seg rart når det er mye aktivitet på Mågerø og en befinner seg veldig nære land der. Og dette utstyret er ikke produsert av Volvo ser du Inter TC :lol:

Link to post
Jeg har også problemer med dette panelet, og for min del fungerer det slik at motoren går ned på lavt turtall etter 5-10 sekunder på fullt.

 

Dette gjentar seg en 2-3 ganger før motoren blir skikkelig varm, etter dette fungerer alt 100%, gir jeg meg skikkelig god til til å varme opp på lavt turtall skjer ikke dette.

 

Feilkoden jeg får er 2 blink først, så 5 blink etterfølgende,

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

Feilkode 2+5 blir forklart med at turtelleren gir urimelige verdier og det foreslås at blant annet tilkoplinger til innsprutningspumpe og styringenhet skal sjekkes.

 

Har selv et langskudd å komme med, siden du sier at problemet forsvinner når motor blir varm; Dårlige elektriske forbindelser kan forsvinne med temperatur. Har selv opplevd det et par ganger på både 12V og 230V anlegg. Da var det snakk om kuldegrader som gjorde ledninger stivere/"kortere" og medførte til dårlig kontakt. Da det skjedde på en bil jeg hadde, fant verkstedet aldri feilen fordi de alltid kjørte bilen inn i verkstedhallen før de startet feilsøkningen. (feilen resulterte i halv spenning på alle instrumenter og diverse andre ting. Feilen var utrolig nok en dårlig sammeklemt kabelsko i sigarett-tenneren, som altså ikke ga ordentlig kontakt når det var kaldt.)

 

Lykke til.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...