gimi Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Jeg tror ikke det der var noe annet enn en"vinkling" fra en journalist.Eller at de lot seg bruke som mikrofonstativ for en eller en annen produsent av lurium. Friksjonen utgjør jo kun en brøkdel av slepemotstanden. At alt ble 10% er vel for å forenkle (og tilfeldig), men jeg tror ikke at det er usannsynlig. Vi må huske at fart/forbruk kurven er eksponentiell, og at det skal ikke så mye økning i motstand til for at du må øke pådraget/energiforbruket med 10% for å opprettholde samme fart. For kommersielle fartøy som logger fart/forbruk så nærme vitenskapelig så mulig er dette ganske lett å se. De fleste velger å stoppe skipet for en (eller flere) dag(er) og gå ned med dykkere med store roterende skrubber for å fjerne mest mulig groe når fuelforbruket har steget for mye, eller at de ikke klarer å holde kontraktsfarten. Min konklusjone er med andre ord at friksjon utgjøre et viktig og betydelig del av motstanden. Redigert 29.Oktober.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Er ikke helt enig. Her har jeg tatt utgangspunkt i et 75 m. lang skip med relativt friskt maskineri. Som det går frem er bølgemotstanden 10 ganger høyere enn friksjonsmotstanden. Så jeg kan ikke helt se at en 10% reduksjon av friksjonen vil bety allverden. Sitér dette innlegget Link to post
Admiral1 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 I regattamiljøet er det en kjent sak at helt glatt overflate ikke er optimalt. Dette kan sammenlignes med steinsliping av langrennski. Dessuten viser forskning at haiens skinn gir en minimal friksjon gjennom vannet og den er som kjent ikke glatt. Ett annet viktig poeng er at en mattslipt overflate gir optimalt feste til primeren. Ser at bruk av kjemi ikke klarer å fjerne gammel primer. Vær oppmerksom på at dette kan forårsake uønskede kjemiske reaksjoner når ny primer påføres dersom de to primertypene ikke "matcher". Kalkblåsing gir ingen grov struktur som noen hevder i sine innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Jeg kan ikke se at noen i denne tråden eller i øvrige har uttalt seg om blandingsforholdet av kaustikksoda og tapetlim, for de som ønsker å bruke det. Jeg skal til med dette til helgen, og ønsker å forsøke med dette billigste alternativet først. ER DET NOEN HER SOM PÅ GENEREL BASIS KAN SI NOE OM DET??? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
MagnarA Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Til Fantasy Jeg brukte blandingen med 2 deler vann og en del Kausisk soda. Brukte flasken(grønn) til å måle med. Det ble da 1 liter vann + 1/2 liter kaustisk soda og en pakke tapetklister. Brukte en gammel malerulle for å legge det på. Det fungerte fint på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Takk magnar. Hvor mye ferdigblanding må man regne med til en Master 820 tror du, forutsatt 2-3 påføringer f.eks. Tror du det holder med ca 10 liter ferdig blanding? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Fjord 880 hadde toppfart 19,7 knop, Nimbus 3000 20,5 knop og Scand er vanskelig å si da den var full av rur og skjell i høst, men den gjorde 13,5 knop(skal gjøre ca 17,5 med Volvo tamd40 som sitter i den nå). Nå har jeg fått svaret for min egen båt. De to andre er ikke klare enda. Fjord 880 gjorde altså 19,7 knop med alt det gamle bunnstoffet. I helgen ble jomfruturen med nytt bunnstoff utført og toppfarten ble nå 21 knop. Dette er i seg selg ikke revolusjonerende, men omtrent hva jeg forventet. Det som er mest viktig er at ved marsjfart 17 knop kunne turtallet reduseres fra 2400rpm til 2300. Toppturtallet er 2600rpm. Toppturtallet var også 2600rpm før fjerning av det gamle stoffet, men nå glir altså skroget lettere gjennom vannet. (Kommer med status på de andre båtene når de er klare og sjøsatt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kodvaag Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Kommer med status på de andre båtene når de er klare og sjøsatt. ...og det kan umulig være lenge til nå? Litt nyskjerrig på dette med endret toppfart for de andre også, siden jeg selv har en Master 820 som står i hagen, helt naken nedentil. Lurer på om jeg skal kjøpe hvitt bunnstoff til den, siden den nå er helt sandblåst under. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 (redigert) Jeg liker hvitt bunnstoff, og da jeg kjøpte båt i Englang i fjor, så hadde den hvitt bunnstoff. Jeg ba dem om å stoffe den før sjøsetting, og da jeg kom ned neste gang, så var den blå under gitt .(føyer seg bare inn i rekken over ting som luringene gjorde) Har begynt å skrape den under , og jeg kommer til å legge på hvitt bunnstoff nå Redigert 20.Februar.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Bruker selv hvitt bunnstoff på to båter, Hempel på begge to, og har god erfaring med dette. Misfarging blir det litt av, men ikke groe. Legger på godt med bunnstoff i vannlinjen slik at jeg kan vaske vekk misfarging, og dermed også bunnstoff, et par ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Legger på godt med bunnstoff i vannlinjen slik at jeg kan vaske vekk misfarging, og dermed også bunnstoff, et par ganger i sesongen. Lurt! Det må jeg huske å gjøre også Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Hvitt bunnstoff gror som F..... Tom jeg skaifter på min nå i år til svart eller blått:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Ok, så kanskje Engelskmannen ikke var SÅ dum allikevel da! Hvorfor gror den hvite mer enn mørkt? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 (redigert) ...og det kan umulig være lenge til nå? Litt nyskjerrig på dette med endret toppfart for de andre også, siden jeg selv har en Master 820 som står i hagen, helt naken nedentil. Lurer på om jeg skal kjøpe hvitt bunnstoff til den, siden den nå er helt sandblåst under. Litt dårlig oppfølging her. Nimbusen hentet inn 1,5kn på topp. Scanden fikk problemer med motor så den ble totaloverhalt og sammenligningsgrunnlaget falt bort. Hvitt bunnstoff vil jeg fraråde på det sterkeste. Hadde 1 år med hvitt på en skjærgårdsjeep som lå utenfor Rakke og det fungerte dårlig der. Benyttet mørkt blått på den da det var en Askeladden 525 Exell (blått skrog) og det var bedre. Dessuten blir det hvite stoffet utrolig stygt før det gror. Blir gul-brunt først. Ikke lekker på en planende båt i hvert fall, da den jo løfter skroget ut av vannet. Hvorfor gror hvitt mer enn sort ? Har en teori selv, men den er bare en teori. Det går ut på at rur skal ha lys for å gro og med hvitt bunnstoff blir det lysere i sjøen enn med sort. Redigert 20.Februar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Kanskje svart er løsningen da Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Hadde hvit bunnstoff på en skjærgårdsjepp en gang, grodde som bare det, byttet til mørk blått av samme fabrikat, og ble mye bedre. Har hørt to teorier hvorfor det er slik: 1: Hvitt stoff kan ikke ha så mye av giftstoffene i seg for å klare ta frem fargen. 2: Hvitt tar til seg mer av sollyset som skaper groen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 (redigert) Det som jeg gjorde, om du leser hele tråden, er først primer(epoxy) etter dette la jeg ett lag hvitt og så et lag sort. Dette gjør at du lett kan se hvor det er behov for flekking. Jeg har nå flekket i 2 sesonger og i høst som var klarte jeg å høytrykkspyle bort det meste av det sorte og nå til våren får den et helt strøk med sort igjen sik at ikke overflaten blir så flekkete. Da har jeg i løpet av 3 sesonger benyttet minimalt med bunnstoff(kun en gang hvor hele skroget stoffes) og får 2 fordeler: innkjøp av bunnstoff er redusert mye, men det viktigste er at jeg ikke driver å bygger opp et tykt lag ved å stoffe hele båten hvert år. Heretter kan jeg spyle av det sorte med 2-3 års mellomrom. Behovet vil selvfølgelig være forskjellig på forskjellige steder i landet, noen steder er det sikkert behov for nytt stoff på hele skroget hvert år grunnet gode forhold for groing. Jeg ligger mye i brakk-vann(Drammenselva), men også lengre perioder i salt. For meg funker det i hvert fall og jeg vil ikke bruke hvitt ytterst igjen grunnet min dårlige erfaring med hvitt. Redigert 20.Februar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Jeg forstår ikke helt det du sier med at du spylte vekk alt bunnstoffet med høytrykksspyler. Ved opptak i havnen i Son går Sverre på med den enorme spyleren han har, og det er da kun groe og litt stoffing som forsvinner. Har du en super, super spyler, eller har du vært uheldig med vedheften til grunningen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Jeg benytter en ganske normal spyler, men med roto-dyse. Grunningen er det ikke noe i veien med, men mesteparten av det sorte forsvant da jeg spylte rett etter opptak(lot ikke skroget tørke og jeg fuktet hele skroget jevnlig mens jeg spylte vekk). Det sorte var som sagt lagt på et 1. lag av hvitt. Det hvite satt mot grunning og forsvant ikke. Tror det har noe med at det ligger oppå et stoff-lag og ikke på grunningen. Farge forskjellen gjør det enkelt å se. Grunning=Grå, 1. lag stoff=Hvitt og 2. lag stoff=Sort. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ribtjenester Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Tom: det som du kan vurdere som også jeg gjør er og ta hvitt der det er synlig, og hvor det er lett og vaske. Jeg går nok for Blått jeg tipper jeg, problemet er fjerning av gammelt bånnstoff:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.