Jump to content

Fjerning av bunnstoff med kjemi


VannTro

Recommended Posts

Jeg tror ikke det der var noe annet enn en"vinkling" fra en journalist.

Eller at de lot seg bruke som mikrofonstativ for en eller en annen produsent av lurium.

Friksjonen utgjør jo kun en brøkdel av slepemotstanden.

 

At alt ble 10% er vel for å forenkle (og tilfeldig), men jeg tror ikke at det er usannsynlig. Vi må huske at fart/forbruk kurven er eksponentiell, og at det skal ikke så mye økning i motstand til for at du må øke pådraget/energiforbruket med 10% for å opprettholde samme fart.

For kommersielle fartøy som logger fart/forbruk så nærme vitenskapelig så mulig er dette ganske lett å se. De fleste velger å stoppe skipet for en (eller flere) dag(er) og gå ned med dykkere med store roterende skrubber for å fjerne mest mulig groe når fuelforbruket har steget for mye, eller at de ikke klarer å holde kontraktsfarten.

Min konklusjone er med andre ord at friksjon utgjøre et viktig og betydelig del av motstanden.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I regattamiljøet er det en kjent sak at helt glatt overflate ikke er optimalt. Dette kan sammenlignes med steinsliping av langrennski. Dessuten viser forskning at haiens skinn gir en minimal friksjon gjennom vannet og den er som kjent ikke glatt. Ett annet viktig poeng er at en mattslipt overflate gir optimalt feste til primeren. Ser at bruk av kjemi ikke klarer å fjerne gammel primer. Vær oppmerksom på at dette kan forårsake uønskede kjemiske reaksjoner når ny primer påføres dersom de to primertypene ikke "matcher".

Kalkblåsing gir ingen grov struktur som noen hevder i sine innlegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at noen i denne tråden eller i øvrige har uttalt seg om blandingsforholdet av kaustikksoda og tapetlim, for de som ønsker å bruke det.

Jeg skal til med dette til helgen, og ønsker å forsøke med dette billigste alternativet først.

ER DET NOEN HER SOM PÅ GENEREL BASIS KAN SI NOE OM DET???

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Til Fantasy

Jeg brukte blandingen med 2 deler vann og en del Kausisk soda. Brukte flasken(grønn) til å måle med. Det ble da 1 liter vann + 1/2 liter kaustisk soda og en pakke tapetklister. Brukte en gammel malerulle for å legge det på. Det fungerte fint på min båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Fjord 880 hadde toppfart 19,7 knop, Nimbus 3000 20,5 knop og Scand er vanskelig å si da den var full av rur og skjell i høst, men den gjorde 13,5 knop(skal gjøre ca 17,5 med Volvo tamd40 som sitter i den nå).

 

Nå har jeg fått svaret for min egen båt. De to andre er ikke klare enda.

Fjord 880 gjorde altså 19,7 knop med alt det gamle bunnstoffet. I helgen ble jomfruturen med nytt bunnstoff utført og toppfarten ble nå 21 knop. Dette er i seg selg ikke revolusjonerende, men omtrent hva jeg forventet. Det som er mest viktig er at ved marsjfart 17 knop kunne turtallet reduseres fra 2400rpm til 2300. Toppturtallet er 2600rpm. Toppturtallet var også 2600rpm før fjerning av det gamle stoffet, men nå glir altså skroget lettere gjennom vannet. (Kommer med status på de andre båtene når de er klare og sjøsatt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Kommer med status på de andre båtene når de er klare og sjøsatt.

 

...og det kan umulig være lenge til nå?

 

Litt nyskjerrig på dette med endret toppfart for de andre også, siden jeg selv har en Master 820 som står i hagen, helt naken nedentil.

Lurer på om jeg skal kjøpe hvitt bunnstoff til den, siden den nå er helt sandblåst under.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg liker hvitt bunnstoff, og da jeg kjøpte båt i Englang i fjor, så hadde den hvitt bunnstoff. Jeg ba dem om å stoffe den før sjøsetting, og da jeg kom ned neste gang, så var den blå under gitt :headbang: .(føyer seg bare inn i rekken over ting som luringene gjorde)

Har begynt å skrape den under , og jeg kommer til å legge på hvitt bunnstoff nå :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker selv hvitt bunnstoff på to båter, Hempel på begge to, og har god erfaring med dette. Misfarging blir det litt av, men ikke groe. Legger på godt med bunnstoff i vannlinjen slik at jeg kan vaske vekk misfarging, og dermed også bunnstoff, et par ganger i sesongen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...og det kan umulig være lenge til nå?

 

Litt nyskjerrig på dette med endret toppfart for de andre også, siden jeg selv har en Master 820 som står i hagen, helt naken nedentil.

Lurer på om jeg skal kjøpe hvitt bunnstoff til den, siden den nå er helt sandblåst under.

 

Litt dårlig oppfølging her. Nimbusen hentet inn 1,5kn på topp. Scanden fikk problemer med motor så den ble totaloverhalt og sammenligningsgrunnlaget falt bort.

Hvitt bunnstoff vil jeg fraråde på det sterkeste. Hadde 1 år med hvitt på en skjærgårdsjeep som lå utenfor Rakke og det fungerte dårlig der. Benyttet mørkt blått på den da det var en Askeladden 525 Exell (blått skrog) og det var bedre. Dessuten blir det hvite stoffet utrolig stygt før det gror. Blir gul-brunt først. Ikke lekker på en planende båt i hvert fall, da den jo løfter skroget ut av vannet.

 

Hvorfor gror hvitt mer enn sort ? Har en teori selv, men den er bare en teori. Det går ut på at rur skal ha lys for å gro og med hvitt bunnstoff blir det lysere i sjøen enn med sort.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde hvit bunnstoff på en skjærgårdsjepp en gang, grodde som bare det, byttet til mørk blått av samme fabrikat, og ble mye bedre. Har hørt to teorier hvorfor det er slik: 1: Hvitt stoff kan ikke ha så mye av giftstoffene i seg for å klare ta frem fargen. 2: Hvitt tar til seg mer av sollyset som skaper groen.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg gjorde, om du leser hele tråden, er først primer(epoxy) etter dette la jeg ett lag hvitt og så et lag sort. Dette gjør at du lett kan se hvor det er behov for flekking.

Jeg har nå flekket i 2 sesonger og i høst som var klarte jeg å høytrykkspyle bort det meste av det sorte og nå til våren får den et helt strøk med sort igjen sik at ikke overflaten blir så flekkete. Da har jeg i løpet av 3 sesonger benyttet minimalt med bunnstoff(kun en gang hvor hele skroget stoffes) og får 2 fordeler: innkjøp av bunnstoff er redusert mye, men det viktigste er at jeg ikke driver å bygger opp et tykt lag ved å stoffe hele båten hvert år. Heretter kan jeg spyle av det sorte med 2-3 års mellomrom.

 

Behovet vil selvfølgelig være forskjellig på forskjellige steder i landet, noen steder er det sikkert behov for nytt stoff på hele skroget hvert år grunnet gode forhold for groing.

Jeg ligger mye i brakk-vann(Drammenselva), men også lengre perioder i salt. For meg funker det i hvert fall og jeg vil ikke bruke hvitt ytterst igjen grunnet min dårlige erfaring med hvitt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt det du sier med at du spylte vekk alt bunnstoffet med høytrykksspyler. Ved opptak i havnen i Son går Sverre på med den enorme spyleren han har, og det er da kun groe og litt stoffing som forsvinner. Har du en super, super spyler, eller har du vært uheldig med vedheften til grunningen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter en ganske normal spyler, men med roto-dyse. Grunningen er det ikke noe i veien med, men mesteparten av det sorte forsvant da jeg spylte rett etter opptak(lot ikke skroget tørke og jeg fuktet hele skroget jevnlig mens jeg spylte vekk). Det sorte var som sagt lagt på et 1. lag av hvitt. Det hvite satt mot grunning og forsvant ikke.

Tror det har noe med at det ligger oppå et stoff-lag og ikke på grunningen. Farge forskjellen gjør det enkelt å se. Grunning=Grå, 1. lag stoff=Hvitt og 2. lag stoff=Sort.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...